preloader
Edit Content

درباره ما

دکتر علی شالچی زاده فارغ التحصیل سال ۱۳۸۲ از دانشکده دندانپزشکی ، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با عنوان جراح –دندانپزشک

با ما تماس بگیرید

لیفت لثه یا کانتورینگ لثه چیست؟ چگونه انجام میشود؟

  • خانه
  • -
  • دندان پزشکی
  • -
  • لیفت لثه یا کانتورینگ لثه چیست؟ چگونه انجام میشود؟

لیفت لثه چیست؟

خط لثه هر فردی متفاوت است، بعضی افراد خط لثه‌ای بالا دارند، بعضی پایین و برخی در میانه قرار دارد. حتی در برخی افراد، خط لثه مکن است ناهموار باشد. اگر احساس ناراحتی یا نارضایتی از خط لثه خود دارید، روش‌هایی برای تغییر آن وجود دارد. یکی از گزینه‌های موجود برای تغییر شکل خط لثه، لیفت لثه است که به عنوان تراشیدن لثه یا جینجیوپلاستی نیز شناخته می‌شود. در برخی موارد، به خصوص اگر مشکلات لثه‌ای دارید که بر سلامت دهان شما تأثیر می‌گذارد، دندانپزشکمکن است این روش را پیشنهاد دهد. لیفت لثه می‌تواند به دو صورت جراحی یا با استفاده از لیزر انجام شود. در این مقاله، روش انجام لیفت لثه و نکات مربوط به آن توضیح داده می‌شود.

 

لیفت لثه یا کانتورینگ لثه درمانی است که توسط متخصص دندان انجام می‌شود و به خصوص زمانی که لثه‌‌ها عقب رفته و دندان‌های بلندی به وجود می‌آورند،‌ خط لثه را تغییر شکل می‌دهد و به طور دائمی خط لثه نامرتب را صاف می‌کند. لیفت لثه اصولاً درمانی زیبایی است و برای بهبود ظاهر انجام می‌شود. فرایند لیفت لثه شامل برداشتن بافت اضافی لثه در اطراف دندان‌ها می‌شود. اگر عقب رفتگی لثه دارید، این روش بافت لثه را بازیابی می‌کند. در اکثر موارد، لیفت لثه درمانی اختیاری است. این یعنی از نظر پزشکی انجام آن ضرورتی ندارد. در عوض، برای بهبود ظاهر لثه، دندان‌ها و لبخند انجام می‌شود. اما گاهی اوقات ممکن است دندانپزشک لیفت لثه را به خاطر سلامت دهان توصیه کند.

چه کسی به کانتورینگ یا لیفت لثه نیاز دارد؟

 

دو دلیل اصلی برای انجام لیفت لثه وجود دارند:

  1. داشتن بافت لثه زیاد
  2. نداشتن بافت لثه به اندازه کافی

لیفت لثه برای دارندگان لبخند لثه‌ای (بافت لثه روی مینای دندان‌ها را پوشانده) بسیار مناسب است.

چه زمانی از نظر پزشکی لیفت لثه نیاز می‌باشد؟

اگر  مبتلا به بیماری پریودنتال هستید، لیفت لثه ممکن است گزینه‌ای درمانی برای شما باشد. اما دندانپزشک در ابتدا سعی در درمان بیماری لثه با روش‌های بدون جراحی خواهد کرد. این درمان ممکن است شامل استفاده از آنتی بیوتیک‌ها به منظور کشتن باکتری‌ها و عفونت یا نظافت دندان به منظور بازیابی سلامت لثه باشد.

اگر این تلاش‌ها بی فایده بود، دندانپزشک ممکن است درمانی مانند جراحی کوچک کردن پاکت روی لثه و استخوان اطراف را به منظور حفظ دندان توصیه کند. یا ممکن است برای رشد مجدد بافت لثه و استخوان آسیب دیده، نیاز به روش درمانی بازسازی داشته باشید.

قبل از لیفت لثه، باید انتظار چه چیزی را داشت؟

قبل از جراحی، پزشک باید در مورد کاری که می‌خواهد انجام دهد توضیح دهد. دندانپزشکان اغلب از یک قلم استفاده می‌کنند و یک خط به منظور نشان دادن خط لثه جدید می‌کشند. بدین صورت، شما دقیقاً متوجه می‌شوید چقدر از لثه برداشته شده یا تغییر شکل می‌دهد.برای بی حس کردن ناحیه مورد نظر، ممکن است از بی حسی موضعی استفاده شود. گاهی، در طی لیفت لثه استخوان جلوی ریشه دندان نیز باید برداشته شود تا بهترین نتیجه در دراز مدت ایجاد گردد.

پیوند لثه چرا و چگونه انجام می شود؟

انواع لیفت لثه

 

زمانی که به کلینیک منتخب خود برای درمان مراجعه می‌کنید، آنها برنامه درمانی مناسب نیاز شما را طراحی می‌کنند. دندانپزشک می‌تواند با کمترین درد، تغییر شکل، لبخند و  ظاهر شما را بهبود بخشد.

جراحی لیفت لثه و کانتورینگ

 

این کار با تزریق بی‌حسی موضعی شروع می‌شود، بنابراین این درمان بدون درد خواهد بود. زمانی که لثه بی‌حس شد، پزشک به آرامی لثه را تغییر شکل می‌دهد. این روش با چاقوی جراحی انجام شده و شامل تراشیدن و برداشتن بافت اطراف دندان می‎‌شود. لثه باقی مانده با بخیه، به دندان و اطراف آن متصل می‌شود و این ناحیه با سالین (آب نمک) تمیز می‌گردد. این عمل سطح بیشتری از دندان‌ها را آشکار می‌کند.

این عمل اغلب در یک جلسه انجام می‌شود، اما ممکن است بعد از یک هفته نیاز به مراجعه مجدد داشته باشید. نتایج لیفت لثه با جراحی، دائمی است و نیازی به نگرانی در مورد رشد مجدد لثه نیست.

لیزر لیفت لثه و کانتورینگ

 

گزینه دیگر برای برداشتن لثه اضافی از روی دندان‌ها استفاده از لیزر است.هدف لیزر تغییر شکل دهنده لثه، لیفت و تغییر شکل لثه‌ها است تا ظاهری مرتب‌تر ایجاد کرده و کمتر به چشم بیایند. روشی ساده است که معمولاً می‌توان آن را در یک جلسه انجام داد.دندانپزشک از لیزر برای تراش دادن و برداشتن بافت اضافی استفاده می‌کند. لیزر به طور خودکار می‌تواند رگ‌های خونی را مسدود کرده و به کاهش ورم و خونریزی بعد از درمان کمک کند.این فرایند تقریباً بدون درد است و درد بیشتر بعد از درمان ایجاد می‌گردد. برای کنترل این موضوع به شما مسکن‌های بدون نسخه داده می‌شود.

دوره بهبود لیفت لثه و مراقبت پس از آن

 

روز جراحی، باید استراحت کنید و فعالیت خود را کاهش دهید. ممکن است چند روز یا چند هفته طول بکشد تا لثه‌ها به طور کامل ترمیم شوند. دندانپزشک دستورات خاصی در مورد کارهایی که باید بکنید تا به فرایند بهبودی کمک شود را ارائه می‌دهد. در اینجا نکته‌های کلی که باید در طی دوره بهبودی انجام دهید بیان می‌شوند:

  • طبق دستور دندانپزشک، با مصرف مسکن‌های بدون نسخه مانند Tylenol یا Advil، درد را کاهش دهید. آسپرین مصرف نکنید زیرا می‌تواند باعث خونریزی شود.
  • در چند روز اول بعد از جراحی از غذاهای خنک و نرم، مانند تخم مرغ، پاستا، ماست، پنیر کوتاژ، سبزیجات نرم و بستنی استفاده کنید. از مصرف غذاهای تند و دانه دار تا زمانی که لثه‌ها کاملاً ترمیم نشده‌اند، پرهیز کنید.
  • در مورد زمان و چگونگی مسواک زدن در زمان ترمیم، از دستورات دندانپزشک پیروی کنید.

اگر متوجه ورم یا خونریزی زیادی شدید یا اگر در مورد این درمان سؤالی دارید، به دندانپزشک مراجعه کنید.

 

خطرات لیفت لثه چه هستند؟

همانند تمامی روش‌های جراحی، بزرگترین خطر در ارتباط با شکل دادن لثه، ایجاد عفونت است. احتمال واکنش منفی به بی‌حسی استفاده شده نیز وجود دارد. حتماً به یک دندانپزشک مجرب برای لیفت لثه مراجعه کنید تا احتمال بروز عوارض را کاهش دهید.

لیفت لثه چه مدت زمان می‌برد؟

برای اکثر بیماران، نتایج لیفت لثه دائمی است و نیاز به تکرار درمان نیست. معمولاً، لثه‌ها بعد از تغییر حالت دادن دوباره رشد نمی‌کنند. نگهداری و نظافت مرتب دندان‌ها می‎تواند به جلوگیری از بروز درد یا تحلیل بیشتر کمک کند.

هزینه آن چقدر است؟

هزینه لیفت لثه به مقدار کاری که باید انجام شود و نوع درمان بستگی دارد. بر اساس نیاز‌های خاص خود، در مورد هزینه درمان با دندانپزشک صحبت کنید.

سؤالات پرتکرار

لیفت لثه دردناک است؟

لثه‌ها به خاطر حساس بودنشان معروف هستند. اولین سوال در مورد لیفت لثه، این موضوع می‌باشد. خبر خوب این است که نباید دردی حس کنید. جراح قبل از درمان، بی حسی موضعی استفاده می‌کند، بنابراین باید بی حس و راحت باشید.

آیا بعد از لیفت لثه می‌توانم غذا بخورم؟

برای چند روز اول، باید غذاهای خنک و نرم مانند ماست، تخم مرغ، پاستا، سبزجات نرم و بستنی استفاده کنید. این نوع غذاها برای لثه‌ها مناسب‌تر هستند و می‌توانند به بهبودی آنها نیز کمک کنند. تا زمانی که لثه‌ها به طور کامل ترمیم نشده‌اند، از مصرف غذاهای تند و غذاهایی که دانه دارند مانند کیوی پرهیز کنید.

آیا لیفت لثه نیاز به بخیه زدن دارد؟

زمانی که از چاقوی جراحی برای لیفت استفاده می‌شود، نیاز به بخیه می‌باشد و تحریک بیشتری نیز ایجاد می‌گردد. لیزر در اغلب اوقات می‌تواند لثه‌ها را بدون برش و بخیه درمان کند و دوره بهبودی را نیز کاهش دهد.

بعد از لیفت لثه چقدر طول می‌کشد که لثه ترمیم شود؟

دوره بهبودی کلی یک هفته تا ده روز می‌باشد.

لیفت لثه چقدر زمان می‌برد؟

معمولاً، لیفت لثه حدود ۱ تا ۲ ساعت طول می‌کشد.

لیفت لثه با استفاده از لیزر یا جراحی سنتی؟ کدام بهتر است؟

لیزر لیفت لثه نسبت به جراحی سنتی چندین مزیت مهم دارد:

1. خونریزی کمتر در طول عمل جراحی.
2. کاهش احتمال عفونت.
3. دوره بهبودی کوتاه‌تر.
4. بهبودی بهتر بیمار.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در حال بارگذاری ...