preloader
Edit Content

درباره ما

دکتر علی شالچی زاده فارغ التحصیل سال ۱۳۸۲ از دانشکده دندانپزشکی ، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با عنوان جراح –دندانپزشک

با ما تماس بگیرید

علت درد بعد از پرکردن دندان چیست؟

  • خانه
  • -
  • دندان پزشکی
  • -
  • علت درد بعد از پرکردن دندان چیست؟

علت درد بعد از پرکردن دندان چیست؟

درد بعد از پرکردن دندان به دلیل های متعددی رخ می دهد مانند تحریک عصبی، یک واکنش آلرژیک یا تراز نادرست نیش. بعد از پرکردن دندان اصولا حساسیت ایجاد می‌شود ولی معمولاً با سپری شدن مدت زمان کوتاهی برطرف می شود.

مسواک بین دندانی چیست؟

اما اگر در این مدت شخص مبتلا به ناراحتی یا درد شدید با علائمی مانند: تب یا تورم همراه شد بایستی حتما به کلینیک دندانپزشکی مراجعه کند. دندانی که دچار پوسیدگی و عفونت شده باشد را می توان به کمک پرکردن دندان که یک روش دندانپزشکی است برطرف کرد. بعد از تزریق ماده بی حس کننده در پیرامون دندان، متخصص ناحیه پوسیدگی دندان را اصولاً با مته دندان کاملا تمیز می کند، سپس با استفاده از مواد پرکننده مانند: آمالگام، طلا، نقره، کامپوزیت یا چینی پر می کند. اگر بعد از از بین رفتن بی حس کننده فرد در پیرامون دندان پر شده احساس درد کرد، نشانه حساسیت است.

در این مقاله قصد داریم  بر درد بعد از پرکردن دندان بیندازیم و تمامی عوامل آن را در این مطلب به صورت مختصر توضیح دهیم جهت کسب اطلاعات بیشتر با صبوری با ما همراه باشید.

پرکردن دندان چیست؟

به فرایندی که برای ترمیم پوسیدگی و عملکرد معمول دندان آسیب دیده و بازیابی شکل و ظاهر آن انجام می دهند پرکردن و یا ترمیم دندان است. برای حفظ بقایای دندان، پوسیدگی و ساییدگی های دندان توسط مواد پرکننده دندان پر می شود تا از پوسیدگی یا پیشرفت این مشکلات جلوگیری شود و دندان روند طبیعی خود را ادامه دهد.

انواع مواد پر کننده دندان
برای حفظ سلامت دندان ها پر کردن حفره های دندان با استفاده از مواد گوناگون صورت می گیرد هر یک از مواد پرکننده دندان شامل ویژگی ها و مزایای متعددی است با توجه به نیاز فرد انتخاب مناسب ترین ماده پرکننده دندان بسیار حائز اهمیت است در ادامه متن بعضی از مواد پرکننده دندان را برای شما عزیزان ذکر می کنیم:

طلا
آمالگام
کامپوزیت
سرامیک
گلاس آینومرها

 

بهترین ماده برای پرکردن دندان چیست؟

نمی توان با کمال صحت گفت که کدام پرکننده دندان ماده بهتری است. با توجه به موارد زیر بهترین و مناسب ترین ماده جهت پر کردن دندان مشخص و تعیین شود:

میزان ترمیم و بزرگی حفره دندانی که قرار است پر شود:

از آمالگام نمی‌توان برای دندانی که حفره های بزرگ دارد استفاده کرد بهترین گزینه کامپوزیت یا گلاس آینومرها جهت پر کردن، ترمیم و بازسازی این دندان ها است. در صورتی که نتوان از این دو مورد استفاده کرد می توان برای پر کردن این نوع حفره ها از روش آینله یا آنله استفاده کرد.

در معرض دید بودن دندان پوسیده یا شکسته:

دندانی که در معرض دید است برای پر کردن آن انتخاب نوع ماده بسیار مهم است. جهت ترمیم و پرکردن دندان هایی که در معرض دید هستند از مواد همرنگ دندان جهت پر کردن آنها استفاده میشود، تا ظاهر زیبا و مطلوبی داشته باشد. اما برای بعضی افراد ماده پرکننده دندان، برای دندان های عقب زیاد مورد اهمیت نیست.

قرار گیری دندان در معرض فشار زیاد:

اگر هنگام غذا خوردن فشار زیادی به دندان پوسیده خود بیاورید، بایستی حتماً از محکم ترین و بادوام ترین مواد جهت پر کردن آنها استفاده کنید، که فلز ها بهترین گزینه هستند.

آلرژی و حساسیت به مواد پر کننده دندان:

بعضی افراد ممکن است به بعضی از مواد پرکننده مانند آمالگام و جیوه موجود در آن حساسیت داشته باشند. بهتر است در چنین مواردی از دیگر پرکننده های دندان مانند: سرامیک و گلس آینومر و کامپوزیت استفاده کرد.

مراحل پر کردن دندان چگونه است؟

برای اینکه بیمار دردی احساس نکنند هنگام درمان، ابتدا دندانپزشک از بی حسی موضعی استفاده می کند. قسمت های پوسیده دندان را توسط دستگاه های هوا برش یا لیزر می تراشد. انتخاب نوع ابزاری که در طی درمان استفاده می شود بستگی به شرایط بیمار و نظر دندانپزشک دارد.

سپس دندانپزشک با استفاده از میله مدرجی به نام پروب، مشخص می کند آیا تمام بخش های پوسیده دندان بر طرف شده یا خیر! دندان هنگامی تمیز می شود که تمام پوسیدگی های دندان برطرف شود، تا از هرگونه ذرات خارجی و باکتری پاکسازی شود و برای پر کردن آماده باشد.

احتمال دارد پوسیدگی نزدیک به ریشه دندان باشد در این شرایط ابتدا با رزین کامپوزیت یا یونومر شیشه روی سطح ریشه دندان احاطه می شود تا از آن بیشتر محافظت کند. زیرا در درون ریشه عصب واقع شده است و بسیار آسیب پذیر می باشد.

مواد پر کننده دندان در حفره دندان قرار می گیرند.
در آخر دندانپزشک دندان را پولیش می کند.
چند مرحله دیگر برای پر کننده های همرنگ دندان وجود دارد چرا که نحوه قرار دادن مواد روی دندان متفاوت است. رزین کامپوزیت را به صورت لایه به لایه داخل دندان قرار می دهند. هر لایه با تابش نور مخصوصی سخت می شود و سپس لایه بعدی روی آن قرار می گیرد و همینطور کار ادامه می یابد تا دندان پر شود. سپس مواد شکل دهی می شوند و مواد اضافی برداشته می شود و دندان پولیش می شود.

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در حال بارگذاری ...