preloader
Edit Content

درباره ما

دکتر علی شالچی زاده فارغ التحصیل سال ۱۳۸۲ از دانشکده دندانپزشکی ، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با عنوان جراح –دندانپزشک

با ما تماس بگیرید

جراحی دندان

  • خانه
  • -
  • متفرقه
  • -
  • جراحی دندان

مراقبت از زخم

مراجعه‌کننده محترم برای آن‌که دوره بعد از درمان را با راحتی و آرامش بیشتری طی نمایید، خواهشمندیم این مطالب را به دقت مطالع نموده و از هرگونه خود درمانی پرهیز کنید.

  1. در محل جراحی یک گاز قرار داده شده اس تا زمان رسیدن به منزل( حدود نیم ساعت تا 45 دقیقه بعد از عمل) دهان را محکم بسته نگه دارید تا گاز با فشار در محل عمل قرار داشته باشد، سپس آن را به آرامی بردارید و از دستکاری ناحیه عمل خودداری کنید.
  2. از شستشوی دهان در روز جراحی خودداری کنید.
  3. تا 24 ساعت می‌بایست از سیگار و دخانیات استفاده نکنید. این کار باعث خونریزی و کندی در ترمیم زخم می‌شود.
  4. مقداری نشت و جریان خون از ناحیه عمل طبیعی و عادی است.
  5. تف نکنید و مک نزنید و با نی چیزی ننوشید، این کارها باعث خونریزی می‌شود.
  6. اگر احساس می‌کنید از ناحیه عمل خون می‌آید. یک گاز استریل مرطوب در ناحیه عمل بگذارید و به مدت 30 دقیقه محکم در محل نگه دارید. در صورت ادامه خونریزی این عمل را تکرار نمایید و در صورت عم کنترل خونریزی با کلینیک تماس بگیرید.
  7. در شب اول بعد از جراحی زیر سر خود چند لالش بگذارید تا سر بالاتر قرار گیرد یا در یک حالت نشسته استراحت کنید.
  8. درد و ناراحتی بعد از عمل تا حدودی طبیعی و عادی است که با استفاده از مسکن‌های تجویز شده تا حدی کنترل می‌شود، ولی کاملاً حذف نمی‌شوند.
  9. داروهای تجویز شده را طبق سدتور مصرف نمایید. در صورتی که داروها باعث تهوع می‌شود، آن‌ها را با یک لیوان کامل آب یا مختصری غذا مصرف کنید.
  10. داروهای خود را به موقع و تا پایان دوره درمان( به خصوص در مورد آنتی‌بیوتیک) مصرف نمایید.
  • رژیم غذایی بسیار مهم است که مقادیر زیادی مایعات بنوشید و از مصرف مایعات با نی اجتناب کنید، چرا که باعث خونریزی می‌شود.
  • تا یک ساعت بعد از عمل از خوردن غذا اجتناب کنید.
  1. در 24 ساعت اول از خوردن غذاهای داغ اجتناب کنید. در این مدت استفاده از غذاهای نرم و خنک مثل بستنی، ماست، فرنی، کرم‌کارامل، شیر سرد و موارد مشابه بسیار راحت و مناسب است.
  2. در 12 ساعت اول بعد از عمل، دهان‌شویه نکنید. آب در دهان نگردانید و مسواک نزنید.
  3. مدت 24 ساعت بعد از عمل هر 3 ساعت یک‌بار دهام خود را با نمک رقیق شستشو دهید. ( نصف لیوان قاشق چایخوری نمک در یک لیوان آب جوشیده گرم و تمیز)
  4. در صورت تجویز دهان‌شویه کلرهگزیدین، 24 ساعت پس از جراحی، 2 یا 3 بار در روز، ابتدا مسواک زده و دهان خود را شستشو داده و سپس دهان‌شویه ضدعفونی کننده را به مدت 30 ثانیه داخل دهان غرغره نموده و به مدت نیم ساعت نوشیدنی یا غذا میل نفرمایید.
  5. بعد از انجام جراحی، روی زخم در داخل دهان را قشر خاکستری رنگی می‌پوشاند و دهان تا چند روز، بدمزه و نفس، اندکی بوی نا مطبوع دارد. این حالت طبیعی هستند و نشانه وجود عفونت نیستند.
  6. تورم بعد از عمل، واکنش طبیعی بدن میباشد و در برخی افراد زیاد است. تورم طی 24 ساعت بعد از عمل به حداکثر میزان خود می‌رسد و معمولاً طی 4 تا 6 روز به تدریج کم می‌شود.
  7. کاربرد کمپرس یخ در ناحیه جراحی، به صورت یک ربع در میان برای 24 ساعت اول می‌تواند به کنترل تورم کمک کند و ممکن است احساس راحتی بیشتری کنید. کاربرد کمپرس گرم از روز سوم عمل به بعد به کاهش تورم و سرعت بهبودی کمک می‌کند.
  8. از فعالیت شدید و ورزش‌های سنگین به خصوص در 24 ساعت اول بعد از عمل پرهیز نمایید.
  9. ممکن است در ناحیه عمل یا مجاور آن، کبودی ملایمی مشاهده کنید، این یک واکنش طبیعی در برخی افراد است و نباید باعث نگرانی شود. معمولاً طی 7 تا 14 روز به تدریج برطرف می‌شود.
  10. در صورتی که در محل عمل شما بخیه زده شده است، باید مراقب این باشید که هنگام مسواک زدن یا غذا خوردن، محل عمل آزرده نشود و بخیه‌ها دستکاری نگردد.
  11. جهت برداشتن بخیه، حتماً یک هفته بعد مراجعه کنید. در صورتی که از بخیه‌های قابل جذب استفاده شده باشید به شما گفته خواهد شد.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در حال بارگذاری ...