preloader
Edit Content

درباره ما

دکتر علی شالچی زاده فارغ التحصیل سال ۱۳۸۲ از دانشکده دندانپزشکی ، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با عنوان جراح –دندانپزشک

با ما تماس بگیرید

جراحی لثه

  • خانه
  • -
  • متفرقه
  • -
  • جراحی لثه

مراجعه کننده محترم برای آن‌که دوره پس از ردمان را با راحتی و آرامش بیشتری طی نمایید، خواهشمندیم این مطالب را به دقت مطالعه نوده و از هرگونه خود درمانی پرهیز نمایید.

  1. پس از برطرف شدن داروی بی‌حسی، احتمال بروز مختصری درد و ناراحتی دور از ذهن نخواهد بود. جهت رفع آن، به محض خروج از کلینیک 2 عدد مسکن( طبق دستور پزشک) مصرف نموده سپس طبق دستور آن را تکرار نمایید. حتی اگر درد نیز وجود نداشته باشد، مصرف مسکن را به دلیل دارا بودن خواص ضد التهابی تا دو روز بعد از برطرف شدن درد، قطع ننمایید.
  2. پس از اتمام جراحی یک بسته یخ به شما داده می‌شود. این بسته یخ را به طور متناوب بر روی ناحیه جراحی قرار دهید و این عمل را تا موقع خواب ادامه دهید. گذاشتن یخ بر روی ناحیه جراحی به کاهش خونریزی و تورم و درد کمک می‌کند.
  3. در صورت تجویز دهان‌شویه کلرهگزیدین، 24 ساعت پس از جراحی، 2 یا 3 باز در روز، ابتدا مسواک زده و دهان خود را شستشو داده و سپس دهانشویه ضدعفونی کننده را به مدت 30 ثانیه داخل دهان غرغره نموده و به مدت نیم ساعت نوشیدنی یا غذا میل نفرمایید.
  4. تورم مختصر بعد از عمل، واکنش طبیعی بدن می‌باشد و معمولاً ظرف 3 تا 4 روز از بین می‌رود. در صورت شدید و دردناک بودن تورم و یا خونریزی غیر قابل کنترل با کلینیک تماس بگیرید.
  5. بعد از گذشت دو ساعت از جراحی می‌توانید سوپ سرد و یا شیر سرد میل نمایید و تا صبح روز بعد از خوردن غذاهای گرم و سخت خودداری کنید.
  6. به منظور جلوگیری از تحریک محل زخم از خمیر جراحی بر روی لثه شما استفاده شده است که پس از چند روز کاملاً سفت می‌گردد. این خمیر که به منزله یک پانسمان می‌باشد، مانع از درد شده، به ترمیم زخم جراحی کمک می‌کند، همچنین به وسیله آن شما قادر خواهید بود فعالیت‌های معمول روزانه خود را انجام دهید. مدتی زمان خواهد برد تا به آن عادت کنید. از تماس مکرر زبان با خمیر و جویدن مواد سخت در چند ساعت اول پس از جراحی خودداری نمایید، چرا که باعث تحریک پانسمان و مانع قرارگیری محکم آن در جای خود می‌شود. حداقل تا دو ساعت پس از جراحی از خوردن، آشامیدن، فعالیت‌های دهانی نظیر تف کردن، مک زدن و شستشوی دهان خودداری تا خمیر جراحی سفت گردد. خمیر جراحی تا یک هفته باید در محل جراحی باقی بماند.
  7. خمیر پانسمان یک هفته بعد از عمل در کلینیک برداشته می‌شود، لذا در طول هفته‌ای که پانسمان بر روی لثه شما قرار داردبا وجود مسواک زدن قسمت‌های دیگر دهان طبق روش‌های آموزش داده شده، از پانسمان موجود مراقبت کنید و از تماس مسواک با آن پرهیز نمایید. در صورت جابه‌جایی و افتادن آن با کلینیک تماس بگیرید.
  8. در صورتی که از خمیر جراحی در دهان شما استفاده نشده باشد، بعد از دو روز به آرامی ناحیه را مسواک بزنید.
  9. ظرف مدت 4 یا 5 ساعت پس از جراحی، بزاق دهان ممکن است صورتی رنگ باشد. این حالت کاملاً طبیعی است و نشانه خونریزی نمی‌باشد. در صورت اطمینان از وجود خونریزی و ایجاد لخته ‌های مکرر در دهان، قطعه‌ای از گاز استریل را در ناحبه قرار داده و به مدت 20 دقیقه با فشار نگه دارید تا خونریزی قطع شود. لطفاً گاز را در این مدت برندارید. در صورت ادامه خونریزی بعد از این مدت، به کلینیک یا نزدیک‌ترین مرکز درمانی مراجعه کنید. در صورت عدم دسترسی به مراکز درمانی، می‌توان از یک عدد چای کیسه‌ای مرطوب شده با آب ولرم در ناحیه استفاده کرد.
  10. از روز بعد از عمل، به منظور جلوگیری از تجمع میکروب‌ها و بوی بد، شستشو با آب نمک ولرم را آغاز کنید. به این ترتیب که یک قاشق کوچک چایخوری نمک را در نصف لیوان آب نیم گرم حل کرده و هر ساعت یک بار دهان خود را با آن شستشو دهید. به جای آب نمک می‌توانید از داروخانه محلول سرم نرمال سالین را تهیه نموده و استفاده نمایید.
    1. در صورت تجویز آنتی‌بیوتیک و یا داروهای دیگر در رعایت مفاد نسخه کوتاهی نکنید.
    2. از روز بعد از عمل، می‌توانید با پرهیز از کارهای سنگین بدنی به کار روزانه خود بپزدازید.( تا دو روز پس از جراحی از انجام فعالیت‌های سنگین نشیر دویدن و تنیس خودداری کنید) لازم به ذکر است ضعف تا 48 ساعت بعد از عمل طبیعی است. اما در صورت بروز تب و تورم شدید با کلینیک تماس بگیرید.
    3. گرما و دود سیگار سبب بروز بیماری لثه و اثرات ایمونولوژیک نیکوتین باعث تاخیر در التیام و جلوگیری از نتایج مطلوب درمان می‌گردد.
    4. مکمل‌های غذایی نظیر ویتامین‌ها برای شما به دلیل جراحی انجام شده ضروری نیستند. در صورت ضرورت برای شما تجویز می‌گردد.
    5. سعی کنید از آشامیدن آب مرکبات نظیر آب پرتقال و همچنین غذاهای تند و پر ادویه و ترشیجات در هفته اول خودداری کنید.
    6. در صورتی که در محل عمل شما بخیه زده شده است، باید مراقب این باشید که هنگام مسواک زدن و غذا خوردن، محل عمل آزرده نشود و بخیه‌ها دستکاری نگردد.
    7. جهت برداشتن بخیه، حتماً یک هفته بعد مراجعه کنید. در صورتی از بخیه‌های قابل جذب استفاده شده باشد به شما گفته می‌شود.

    عوارض طبیعی و قابل برگشت پس از جراحی لثه

    متعاقب جراحی لثه، تغییراتی بروز می‌کند که موقتی و قابل برگشت می‌باشد. برگشت این تغییرات ممکن است به سه هفته تا شش ماه زمان نیاز داشته باشد.  این عوارض شامل موارد زیر است.

    1. لق شدن مختصر دندان‌ها( این امر بعد از سه هفته تا یک ماه به حالت طبیعی خود بر می‌گردد)
    2. حساسیت دندانها به سرما و گرما پس از مدتی با رعایت بهداشت دهان و دندان از بین می‌رود. استافده از خمیر دندان ضدحساسیت در صورت شدت حساسیت دندان از طرف جراح تجویز خواهد شد.
    3. فاصله گرفتن لثه از طوق دندان و خالی شدن لثه بین دندان‌ها. این امر رابطه مستقیم با پیشرفته بودن بیماری و مقدار تخریب استخوان زیر لثه دارد و مدتی طول خواهد کشید تا لثه تقریباً به جای اولیه خود باز گردد.

    مراقبت‌های هفته دوم( بعد از برداشتن خمیز پانسمان)

    1. بعد از برداشتن خمیز پانسمان و باز کردن بخیه‌ها، مشواک زدن و نخ دندان کشیدن را با روشی که در جلسه قبل از جراحی آمورش دیده‌اید، آغاز نمایید. بهتر است از مسواک زدن با موهای نرم استفاده گردد. همچنین بهتر است، عمل مسواک زدن صرفاً بر روی دندان‌ها صورت گیرد و از به کار بردن مسواک بر روی لثه خودداری شود. بعد از جراحی تا چند روز خونریزی از لثه‌ها بیشتر خواهد شد. این مسئله به دلیل انجام مراحل اولیه ترمیم بوده و کاملاً طبیعی است که بعد از ترمیم زخم برطرف خواهد شد.
    2. حذف پلاک میکروبی که عامل اصلی بیماری‌های لثه است، بعد از درمان ضرورت کامل دارد. این امر جز با مسواک زدن و نخ کشیدن به طریقه صحیح تحقق نمی‌یابد. هرگونه کوتاهی در این امر، ترمیم را به نعویق انداخته و در بهبود کامل بیماری اختلال ایجاد می‌کند.

    پس از معالجه کامل لثه، رعایت سه نکته بهبود دائمی و عدم عود کردن بیماری را تضمین می‌کند.

    1. رعایت‌ وقت‌های تعیین شده از آغاز تا پایان درمان و عدم ایجاد وقفه طولانی بین جلسات جراحی
    2. رعایت مرتب و صحیح بهداشت دهان توسط بیمار( شامل مسواک زدن، نخ دندان کشیدن و احتمالاً استفاده از وسایل کمکی دیگر)
    3. رعایت منظم جلساتی که به منظور معاینه مجدد لثه و جرم‌گیری دندانها برای بیمار در نظر گرفته می‌شود.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در حال بارگذاری ...