مراقبت‌های پس از انجام اعمال دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی

• مراقبت‌های پس از انجام اعمال دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی

ترمیم‌های آمالگام و کامپوزیت( مستقیم)

مراجعه‌کننده محترم برای آن‌که دوره بعد از درمان را با راحتی و آرامش بیشتری طی نمایید، خواهشمندیم این مطالب را به دقت مطالع نموده و از هرگونه خود درمانی پرهیز کنید.

1. ترمیم‌های آمالکام مدت زمانی نیاز دارند تا کاملاً سخت و محکم شوند. بنابراین 2 ساعت پس از ترمیم، چیزی خورده نشود تا بعد از 8 ساعت از سمت دیگر دهان غذا جویده شود. این زمان به شما اجازه می‌دهد به ترمیم جدید عادت کنید. ممکن است، پس از چسباندن ترمیم، حساسیت به غذاهای سرد و گرم و یا جویدن در دندان ایجاد شود که این امر طبیعی بوده و در مدت کوتاهی برطرف می‌شود.
  2. جهت مراجعه برای پولیش و صاف کردن زبری‌ها حداقل باید 24 ساعت از ترمیم گذشته باشد.
  3. ترمیم‌های کامپوزیت( همرنگ) بلافاصله به حداکثر تراکم می‌رسند. بنابراین پس از برطرف شدن بی‌حسی می‌توانند در جویدن شرکت کنند.
  4. چنان‌چه پس از رفع بی‌حسی بر روی ترمیم احساس بلندی و ضربه هنگام جویدن وجود داشته باشد. بایستی از فشار آوردن بر روی آن اجتناب کرده و جهت اصلاح آن به دندانپزشک مراجعه نمود. در غیره این صورت این امر می‌تواند موجب شکستن ترمیم و التهاب بافت اطراف دندان گردد.
  5. مقاومت سرامیک دندانی در مقابل نیروهای ضربه به اندازه بافت طبیعی دندان نیست. بنابراین بایستی در خوردن غذاهای سفت و محکم با آن‌ها احتیاط نمود. خوردن غذاهای سفت شکننده مانند یخ، ته‌دیگ، آب‌نبات، پسته و امثال این‌ها با آن دندان، خصوصاً در ترمیم‌های بزرگ مجار نمی‌باشد. زیرا باعث شکستن ترمیم یا دیوارهای باقی مانده دندان می‌شود.
  6. در صورت شکستن یا پریدگی سرامیک‌های دندانی بایستی جهت ترمیم و یا تعویض آن‌ها به دندانپزشک مراجعه نمود. چرا که این نواحی سبب تجمع رسوبات و موادغذایی در دهان می‌شوند و احتمال بروز پوسیدگی مجدد و التهاب را بیشتر می‌کند.
  7. در صورت لق شدن روکش‌ها، بایستی هر چه سریع‌تر جهت درمان آن‌ها اقدام گردد. چرا که تاخیر در این امر می‌تواند منجر به از دست دادن دندان شود.
  8. بیشتر بیماران پس از انجام اعمال ترمیمی، درد قابل توجهی ندارند اما درد پس از درمان ممکن است در اثر باز بودن دهان در حین درمان، تزریق بی‌حسی و عملیات درمانی ایجاد شود که با مسکن‌های معمولی برطرف می‌گردد. این درد ممکن است تا چند روز ادامه داشته باشد.
  9. حساسیت دندان‌ها به مایعات و غذاهای گرم و سرد تا یک ماه اول طبیعی بوده و چنان‌چه در این مدت از شدت آن کاسته نشد، بایستی جهت بررسی به کلینیک مراجعه شود.
  10. دندان‌های ترمیم شده می‌توانند مجدداً پوسیده شوند. بنابراین رعایت بهداشت( دوبار مسواک و یک بار استافده از نخ دندان در طول شبانه‌روز) الزامی است. مراجعه به دندانپزشک هر 6 ماه یک‌بار جهت بررسی ترمیم‌ها پیشنهاد می‌شود.
  11. رعایت بهداشت اطراف ترمیم‌های غیر مستقیم نظیر روکش، بریج بسیار مهم بوده و بایستی علاوه بر اطراف بریج، زیر آن هم توسط وسایل مخصوص از قبیل سوپر فلاس و پروگزا براش تمیز گردد. عدم رعایت بهداشت می‌تواند سبب پوسیدگی دندان زیرین و التهاب بافت اطراف ترمیم شده و در نهایت منجر به کشیدن دندان گردد.
  12. ترمیم‌های کامپوزیت( همرنگ) احتمال تغییر رنگ در طول زمان را دارندو لذا محدود کردن مصرف مواد رنگی و اسیدی نظیر چای، قهوه نوشابه، سرکه سس گوجه‌فرنگی ، شاتون و امثال این‌ها و نیز رعایت اصول بهداشتی می‌تواند این تغییر رنگ را کمتر کرده و به تعویق بیاندازد.