مراقبت‌های پس از درمان ریشه

• مراقبت‌های پس از درمان ریشه

مراجعه کننده محترم، برای آن‌که دوره بعد از درمان را با راحتی و آرامش بیشتری طی نمایید، خواهشمند است این مطالب را به دقت مطالعه نموده و از هر گونه خود درمانی پرهیز نمایید.

بازگشت حس به ناحیه بی‌حس شده

تاثیر داروی بی‌حسی تزریق شده معمولاً پس از گذشت یک تا چند ساعت به مرور کاهش می‌یابد و به تدریج، حس کامل و طبیعی به ناحیه بر می‌گردد. توصیه می‌گردد در طول مدت بی‌حسی تا حدامکان از خوردن  پرهیز گردد، چرا که ممکن است گونه‌ها و زبان در هنگام جویدن آسیب ببینند. همچنین لازم است از آزمایش بازگشت حس به وسیله فشردن یا گاز گرفتن لب پرهیز گردد. در مورد اطفال و نوجوانانی که تحت درمان دندانپزشکی با بی‌حسی قرار گرفته‌اند، توصیه می‌گردد والدین مراقب باشند تا از گاز گرفتگی پرهیز شود.

پس از درمان ریشه، بروز درد غیره عادی نیست و در مواردی پس از رفع بی‌حسی درد احساس می‌شود. در این موارد، مصرف مسکن توصیه می‌گردد. برای تسکین درد، مسکن‌های معمولی مثل استامینوفن کدئین یا بروفن هر 4 تا 6 ساعت یک‌بار مصرف می‌گردد. اگر شدن درد زیاد باشدلازم است از هر دو مسکن استفاده گردد. بدین ترتیب که در ابتدا یک قرص 400 میلی‌گرم بروفن و پس از 4 ساعت یک قرص استامینوفن میل شود. مصرف مسکن به این ترتیب تا 48 ساعت توصیه می‌گردد. در صورت بروز درد بسیار شدید یا تورم و علائم عفونت تماس با دندانپزشک معالج با معاینه ضرورت دارد.

ویزیت مجدد پس از اتمام کار

پس از اتمام کار درمان ریشه یا در فاصله بین جلسات ممکن دندن، تحت درمان در هنگام جویدن یا تماس دردناک باشد. شایع‌ترین علت این ناراحتی تماس زودرس دندانها است. برای کاهش درد ضروری است، بیمار مورد معاینه قرار گیرد و در صورت لزوم بلندی دندان با پانسمان اصلاح گردد.

سایر نکات:

رعایت بهداشت فردی و استفاده از مسواک و نخ دندان پس از درمان ریشه ضروری است.

در صورت بروز تورم داخل دهان یا خارج دهان متعاقب درمان ریشه، لازم است با دندانپزشک تماس گرفته و مشورت شود. تجویز آنتی‌بیوتیک برای کنترل عفونت متعاقب درمان ریشه به وسیله دندانپزشک انجام می‌شود.

معمولاً متخصص درمان ریشه پس از معالجه، حفره تاجی را به منظور مهر و موم کردن با مواد با ترمیم موقت پر می‌کند. ترمیم دائم یا گذاردن روکش بر روی تمام دندان‌هایی که درمان ریشه می‌شوند، ضرورت دارد و لازم است برای بازسازی تاج در ظرف یک یا حداکثر 2 هفته برنامه‌ریزی شود.