preloader
Edit Content

درباره ما

دکتر علی شالچی زاده فارغ التحصیل سال ۱۳۸۲ از دانشکده دندانپزشکی ، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با عنوان جراح –دندانپزشک

با ما تماس بگیرید

مراقبت‌های پس از پروتز

  • خانه
  • -
  • متفرقه
  • -
  • مراقبت‌های پس از پروتز

مراجعه‌کننده محترم برای آن‌که دوره بعد از درمان را با راحتی و آرامش بیشتری طی نمایید، خواهشمندیم این مطالب را به دقت مطالع نموده و از هرگونه خود درمانی پرهیز کنید.

مراقبت‌های پروتز متحرک:

  1. در تمام بیمارانی که دست دندان جدید تحویل می‌گیرند، حتماً بعضی یا تمامی مشکلات زیر تجربه می‌کنند که این مسئله کاملاً طبیعی بوده و ظرف مدت چند ماه برطرف خواهد شد.

الف) صحبت کردن با دست دندان‌های جدید ابتدا مشکل خواهد بود.

ب) غذا خوردن با دست دندان‌های جدید مشکل خواهد بود.

ج) در روزهای ابتدایی استفاده از این دست دندان‌ها، بزاق  دهان  افزایش می‌یابد و حالت تهوع وجود خواهد داشت .

د) در هفته‌های اول استفاده از دنچرها، بعضی قسمت‌های بافت دهان دچار زخم و آسیب دیدگی خواهد شد که با مراجعه به مرکز و تراشیدن نواحی ایجاد کننده‌ی زدگی، این مشکلات به تدریج کمتر خواهد شد.

تذکر: تراشیدن از روی سطح بافتی دنچرها فقط بایستی توسط دندانپزشک مربوطه انجام شده و هیچ‌گونه دستکاری دنچر توسط خود شما نبایستی صورت گیرد.

  1. برای کمتر شدن مشکلات بهتر است، زمان استفاده از دست دندان را به تدریج افزایش دهید. بدین نحو که در چند روز اول، از دست دندان فقط چند ساعت در روی استفاده کنید و هر روز نسبت به روز قبل به تعداد ساعات بیفزایید تا مرحله سازگاری با دست دندان جدید به آرامی طی شود.
  2. دست دندان‌ها بایستی حتماً شب‌ها از دهان خارج شوند تا بافت‌های دهانی استراحت کرده و خون‌رسانی به آن‌ها افزایش یابد. عدم رعایت این مورد بسیار شایع بوده و منجر به تحلیل و تخریب پیش‌رونده لثه و استخوان زیرین می‌شود و در نهایت استفاده از دست دندان یا حتی ساخت دندان جدید را غیر ممکن خواهد کرد. فقط در صورت استفاده از دست دندان در شب مجاز است که طبق دستور دندانپزشک مربوطه و برای مشاهده نواحی زخم‌شدگی در دهان صورت بگیرد.
  3. توجه به این نکته الزامی است که دندان مصنوعی جدیدی که شما تحویل گرفته‌اید با دندان‌های طبیعی و حتی دست دندان‌های قبلی شما کاملاً متفاوت بوده و سازگاری پیدا کردن با آن‌ها مستلزم طی شدن زمان لازم است. پس نباید در این مورد عجول بود. ضمناً توجه داشته باشید که ذات تحرک در دست دندان کامل متکی بر بافت لثه‌ای کاملاً طبیعی می‌باشد و کمی لقی حتی در بهترین شرایط ساخت وجود داشته طبیعی است. در صورت عدم تحمل این مسئله بهتر استفاده از درمان‌های متکی بر ایمپلنت را مد نظر قرار دهید.
  4. برای افزایش گیر دنچر، استفاده از چسب‌های دنچر موجود را می‌توانید مدنظر قرار دهید ولی بهتر است قبل از این کار، با دندانپزشک مشورت کنید.
  5. بهتر است، سعی کنید ابتدا از غذاهایی استفاده کنید که نیروی زیادی لازم نداشته باشد، بلکه بلعیدن آن آسان باشد و با یک فشار ساده زبان به راحتی بلعیده شود. این کار ثبات دنچرها را افزایش می‌دهد. همچنین لقمه‌ها را کوچک‌تر گرفته، قبل از قرار دادن لقمه در دهان آن را تکه تکه کنید و به صورت دو طرفه بجوید.در هنگام انجام عمل گاز گرفتن با دست دندان‌ها به جای این‌که مثلاً دندان‌های طبیعی ساندویچ را به طرف پایین و  خارج بکشید و آن را قطع کنید. آن را به طرف داخل و بالا دهید. به این ترتین دست دندان‌ها بر روی دهان سفت‌تر می‌نشینند و از جای خود بلند نمی‌شوند. موقعیت زبان در حین جویدن نقش مهمی در ثبات دندان پایین دارد. بهتر است تمرین کنید که زبان را بر روی سطح داخلی دندان‌های پایین قرار دهید. این کار ثبات دست دندان پایین را افزایش می‌دهد.
    1. در صورتی که از دست دندان تکه‌ای( پارسیل) استفاده می‌کنید. روش درست قراردهی آن را در دهان از دندانپزشک یاد گرفته و در مقابل آینه آن را در دهان بگذارید.
    2. به خاطر داشته باشید که شرایط جسمی، روحی و دهانی شما خاص خود شماست و بنابراین نمی‌توانید نحوه کنار آمدنتان با دست دندان جدید را با تجربیات افراد دیگر مقایسه کنید. به علاوه قابلیت سازش با دست دندان جدید با افزایش سن کاهش می‌یابد. بنابراین ممکن است، دست دندان کنونی هر چند بهتر از دست دندان قبلی شما ساخته شده باشد، اما سازش یافتن با آن مشکل‌تر باشد.
    3. در طی دوره بی‌دندانی فاصله بین دو قوس فکی به تدریج کاهش می‌یابد و نیز لب‌ها حالت فرو رفته‌ای پیدا می‌کنند. این تغییرات آن چنان تدریجی به وقوع می‌پیوندند که حتی ممکن است خود شما و خانواده و دوستان هم متوجه آن نشوند. بنابراین ممکن است در ابتدا دست دندان به صورت اجسامی غریب و حجیم در دهان احساس شوند و موجب احساس پری لب‌ها و گونه‌ها شوند. بایستی توجه داشته باشید که این وضع به تدریج طبیعی خواهد شد.
    4. برای بهتر شدن تکلم با دست دندان‌ جدید بهرت است که لغات یا عباراتی که در تلفظ آن‌ها مشکل دارید، با صدای بلند بخوانید و روزانه چندین بار آن‌ها را تکرار کنید.
    5. همواره باید به خاطر داشته باشید که بافت‌های دهانی با گذشت زمان تغییر می‌کنند و شدت اسن تغییرات نیز به عوامل متعددی بستگی دارد.

    دست دندان‌های خوب سرانجام و با گذشت زمان تبدیل به دسن دندان‌های نامناسبی می‌شوند که می‌توانند بدون این‌که بیمار آگاه شود به دهان آسیب برسانند. بنابراین تمامی بیماران بی‌دندان بایستی حداقل سالی یک‌بار توسط دندانپزشک معاینه شوند.

    رعایت بهداشت در پروتزهای متحرک:

    1. پس از هر وعده غذایی، حتماً بایستی دست دندان‌ها را از دهان خارج کرده و دهان را بشویید و لثه‌ها را ماساژ دهید. چنان‌چه دندان در دهان وجود داشته باشد، حتماً بایستی دندان‌ها را به کمک مسواک و خمیر دندان بعد از هر وعده غذایی به خوبی و بدون حضور دست دندان در دهان تمیز کنید. همچنین پس از هر وعده غذایی، دست دندان‌ها را بایستی تمیز کرده و سپس مجددا در دهان بگذارید. برای تمیز کردن دست دندان می‌توانید از مسواک نرم به همراه مایع ظرفشویی یا مواد شوینده بدون ساینده استفاده کنید، ولی استفاده از خمیر دندان به دلیل دارا بودن ساینده‌ها پیشنهاد نمی‌شود. برای ضدعفونی کردن دست دندان‌ها، چنان‌چه در ساخت آن‌ها فلز به کار نرفته باشد، می‌توانید هیپوکلریت سدیم( وایتکس خانگی) رقیق شده استفاده کنید. همچنین از قرص‌های مخصوص تمیز کردن دنچر نیز می‌توانید به این منظرو و بر طبق دستور کارخانه سازنده استفاده نمایید. برای شستن و تمیز کردن دنچرها، غوطه‌ور سازی در مایه به تنهایی کافی نیست  بلکه باید قبل از غوطه‌ور سازی با مسوراک تمیز شوند. در هنگام شستشوی پروتز مراقب باشید تا پروتز به زمین نیفتد، زیرا از مواد شکننده ساخته شده و تعمیر آن‌ها مشکل خواهد بود.

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در حال بارگذاری ...