preloader
Edit Content

درباره ما

دکتر علی شالچی زاده فارغ التحصیل سال ۱۳۸۲ از دانشکده دندانپزشکی ، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با عنوان جراح –دندانپزشک

با ما تماس بگیرید

مزایای ایمپلنت دندان | مقایسه مزایای ایمپلنت در برابر معایب آن

  • خانه
  • -
  • متفرقه
  • -
  • مزایای ایمپلنت دندان | مقایسه مزایای ایمپلنت در برابر معایب آن

مزایای ایمپلنت دندان

بهترین راهکار برای جایگزینی یک یا چند دندان از دست رفته، استفاده از ایمپلنت دندان است. این روش درمانی به طور دائمی عمل می‌کند؛ چرا که پایه ایمپلنت در استخوان فک به صورت پیچ ثابت قرار می‌گیرد و یک پیوند با استخوان ایجاد می‌کند. ایمپلنت‌ها از موادی مانند تیتانیوم یا سرامیک ساخته شده‌اند که با بدن سازگاری بسیار خوبی دارند. به همین دلیل، بیماران نیازی به نگرانی درباره ایمپلنت دندانی خود ندارند، زیرا این دندان‌ها از تمام پروتزهای مصنوعی بادوام‌تر و ماندگارتر هستند. در صورتی که هنوز به دنبال یک راهکار مناسب برای جایگزینی دندان‌های از دست رفته خود هستید، بهتر است با بررسی مزایای ایمپلنت دندان و مشاوره با دندانپزشک خود، به نتایج خوبی دست یابید.

مهم ترین مزایای ایمپلنت دندان

مطالب مرتبط با مزایای ایمپلنت دندان بسیار مهم است و بیمار باید قبل از شروع درمان، آگاهی کاملی از آنها داشته باشد. در این روش درمانی، پایه‌های ایمپلنت به عنوان ریشه دندان طبیعی عمل می‌کند و بنابراین ایمپلنت یک راه حل طولانی مدت است. به همین دلیل، ایمپلنت می‌تواند منجر به لبخند طبیعی، جلوگیری از از دست رفتن استخوان فک و بهبود عملکرد دندان‌ها شود. در زیر به برخی از مزایای ایمپلنت دندان اشاره شده است:

  • حفظ دندان‌های مجاور: ایمپلنت به عنوان راه حل مستقلی برای جایگزینی دندان‌های از دست رفته شناخته می‌شود؛ زیرا برخلاف «بریج‌های دندانی» که روی دندان‌های طبیعی قرار می‌گیرند و در فرآیند نصب بخشی از دندان اصلی و دندان‌های کناری تراشیده می‌شوند، ایمپلنت بدون آسیب به دندان‌های مجاور نصب می‌شود. بنابراین، دندان‌های مجاور در سلامت کامل حفظ می‌شوند و در صورتی که مشکلی برای ایمپلنت پیش آید، دندان‌های مجاور تحت تأثیر قرار نخواهند گرفت.
  • حفظ تعادل فک: در صورتی که دندانی از دست برود و با پروتز یا ایمپلنت جایگزینی برای آن ارائه نشود، دندان‌های دیگر نیز به مشکل خواهند خورد. عدم جایگزینی دندان افتاده، مشکلات متعددی را ایجاد می‌کند که بسیار سریع به وضوح ظاهر می‌شوند. دندان‌ها واحدهای مستقلی نیستند و در ایجاد تعادل با یکدیگر نقش اساسی دارند. در نتیجه، دندان‌های مجاور به سمت فضای خالی حرکت می‌کنند و هماهنگی بین فک بالا و پایین از بین می‌رود، بنابراین پس از گذشت چند سال دندان‌های مجاور و دندان مقابل باید کشیده شوند.
  • طول عمر طولانی: ایمپلنت‌های دندانی برخلاف دیگر پروتزهای مصنوعی از طول عمر بالایی برخوردار هست

مقایسه مزایای ایمپلنت در برابر معایب آن

مزایای ایمپلنت دندانی از معایب آن بسیار بیشتر است. معایب این شیوه درمانی در هر بیمار با دیگری متفاوت خواهد بود؛ در واقع هر بیمار باید با مشورت دندانپزشک معایب این شیوه را با شرایط خود مقایسه کند. اگر بیمار نگرانی‌های پزشکی داشته باشد برخی از مقدمات پروسه ایمپلنت، فرآیند درمان را برای وی مشکل خواهند ساخت. از معایب این روش می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نیاز به درمان‌های تکمیلی: لازمه کاشت ایمپلنت دندانی، کشیدن ریشه دندان از بین رفته است. همچنین اگر از زمان از دست رفتن دندان مدت زمان زیادی گذشته باشد، باید دندانپزشک قبل از شروع ایمپلنت تراکم استخوان فک بیمار را بررسی نماید. برخی از بیماران به‌دلیل تحلیل استخوان به جراحی پیوند استخوان یا لیفت سینوس نیاز دارند. این مسئله هزینه‌های کاشت ایمپلنت را نیز برای بیمار افزایش می‌دهد. از طرفی ممکن است جراحی آسیب‌هایی نظیر عفونت، خونریزی یا آسیب عصبی را برای بیمار به ‌همراه داشته باشد.
  • هزینه درمان: ایمپلنت‌های دندانی گران‌تر از پروتز مصنوعی و بریج‌ هستند، به‌دلیل عدم حمایت مالی از سوی بیمه‌های درمانی برای ایمپلنت، تمام هزینه‌ها برعهده خود بیمار است.
  • دوران بهبودی: دوران بهبودی ایمپلنت‌های دندانی از سایر روش‌های جایگزینی دندان طولانی‌تر خواهد بود. معمولاً باتوجه به شرایط بیمار 3 تا 6 ماه زمان لازم است تا پایه ایمپلنت به استخوان فک بیمار جوش بخورد.

برخی از معایب ذکر شده تنها در تعدادی از بیماران مشاهده می‌گردند، هرچه بیمار در سن پایین‌تری اقدام به انجام ایمپلنت نماید، معایب کمتری مواجه خواهند شد. همچنین اگر بیمار بلافاصله پس ‌از از دست دادن دندان جهت کاشت ایمپلنت به دندانپزشک مراجعه کند درصد موفقیت کاشت بالاتر می‌رود. بنابراین در مقایسه مزایای ایمپلنت در برابر معایب آن، ایمپلنت دندانی روشی با اثرات مثبت فراوان به‌شمار می‌رود.

مزایا و معایب ایمپلنت فوری

ایمپلنت فوری که به ‌عنوان ایمپلنت دیجیتال و بدون درد نیز شناخته می‌شود، امروزه از سوی بیماران با استقبال قابل توجهی روبه‌رو شده است. ایمپلنت فوری زمانی قابل اجرا است که تمام مقدمات قبل از درمان مانند کشیدن دندان، پیوند استخوان، جراحی لیفت سینوس و استحکام استخوان همگی انجام شده باشند. این شیوه نوین درمانی نسبت به روش معمول از مزایای بیشتر و معایب کمتری برخوردار است. اگر شما کاندیدای ایمپلنت دندانی هستید، در جلسه مشاوره با دندانپزشک حتماً از مزایا و معایب ایمپلنت فوری از وی سؤال فرمایید تا بتوانید بهترین راه‌ حل را برگزینید.

مزایای ایمپلنت فوری:

  • دوره درمان بسیار کوتاه: این شیوه معمولاً در یک جلسه انجام می‌شود و نیازی نیست که بیمار ماه‌ها برای پیوند پایه ایمپلنت منتظر بماند. دندانپزشک جهت نصب ایمپلنت دیجیتال ابتدا پایه را درون استخوان بیمار پانچ می‌کند، سپس در همان جلسه تاج دندان را روی پایه قرار می‌دهد.
  • نیاز به جراحی کمتر: قرار دادن و پانچ ‌کردن پایه ایمپلنت نیاز به شکاف و جراحی ندارد،؛لذا بیمار از نظر روانی در آرامش بیشتری قرار می‌گیرد.
  • میزان درد و خونریزی بسیار کمتر: این فرآیند درمانی نیاز به جراحی خاصی ندارد، در نتیجه خونریزی و درد زیادی نیز به‌ همراه نخواهد داشت.

معایب ایمپلنت فوری:

  • مهارت دندانپزشک: نسبت به ایمپلنت معمولی، نصب ایمپلنت در این روش نیاز به تجربه و مهارت بیشتری از سوی دندانپزشک خواهد داشت؛ زیرا پانچ کردن پایه و نصب تاج روی آن نیاز به تکنیک خاص و دقت بالایی دارد. در صورت عدم مهارت دندانپزشک ممکن است پایه و تاج به‌درستی به یکدیگر متصل نشوند و به‌دلیل حرکت پایه درمان شکست بخورد.
  • مناسب همه بیماران نیست: ایمپلنت فوری برای افرادی که استخوان فک سالم و محکمی ندارند، کاربردی نخواهد بود.
  • ریسک‌پذیر: این شیوه درمانی نیز مانند ایمپلنت معمولی خطرات و عوارضی را به همراه خواهد داشت. به ‌عنوان مثال جوش‌نخوردن پایه فلزی یکی از عوارض و پیامدهای این درمان به‌شمار می‌رود.

مقایسه مزایای ایمپلنت معمولی و فوری

ایمپلنت معمولی و ایمپلنت فوری دو روشی هستند که از سوی بیماران بسیاری مورد توجه قرار گرفته‌اند. هر دو شیوه راه‌ حل مناسبی جهت جایگزینی دندان از دست رفته به‌شمار می‌روند. بهتر است بیماران مزایای هر دو شیوه را بدانند تا مناسب‌ترین شیوه را انتخاب نمایند.

مزایای ایمپلنت معمولی:

  • استحکام و پایداری بالا
  • طول عمر بیشتر
  • قابل استفاده برای دندان‌های بیشتر
  • حفظ دندان‌های مجاور
  • عملکردی مشابه با دندان‌های طبیعی
  • کمک به جلوگیری از تحلیل استخوان
  • ایجاد تقارن و تعادل در فک

مزایای ایمپلنت فوری:

  • طول درمان کوتاه‌تر
  • قابلیت ترمیمی بالا
  • نیاز به جراحی کمتر
  • به‌دلیل سرعت درمان، این شیوه در زمان و هزینه بیمار صرفه‌جویی می‌کند.

ایمپلنت معمولی و ایمپلنت فوری هر دو روش کاربردی هستند و مزایای قابل توجهی دارند؛ انتخاب هر کدام از این شیوه‌ها بستگی به شرایط بیمار و تشخیص دندانپزشک خواهد داشت. به‌طور کلی اگر بیمار چندین دندان از دست رفته داشته باشد و در استخوان فک و لثه خود از مشکل جدی رنج نبرد، بهتر است از ایمپلنت معمولی استفاده نماید. البته نظر نهایی با بررسی سطح سلامت لثه‌ها و استحکان استخوان فک از سوی دندانپزشک مشخص می‌شود.

مزیت های ایمپلنت سرامیکی

نوعی دیگری از انواع ایمپلنت، ایمپلنت‌های سرامیکی نام دارند که از سوی بسیاری از متخصصان مورد تأیید و استقبال قرار گرفته‌اند. برند و کشور سازنده ایمپلنت‌های سرامیکی در میزان کیفیت و طول عمر آن‌ها تأثیر زیادی دارد. اغلب دندانپزشکان توصیه می‌کنند که متقاضیان از ایمپلنت‌های سرامیکی ساخته شده در آمریکا یا اروپا استفاده نمایند. ایمپلنت‌های سرامیکی مانند ایمپلنت‌های معمولی از طول عمر و استحکام بالا و ظاهری طبیعی و شفاف برخوردار هستند. همچنین این شیوه درمانی مزیت‌های دیگری نیز دارد که سبب شده نسبت به ایمپلنت معمولی از قابلیت‌های بالاتری برخوردار باشد. این مزیت‌ها عبارتند از:

  • ساختاری یکپارچه دارند: در این نوع ایمپلنت فیکسچر و اباتمنت کاملاً به یکدیگر متصل هستند و نقطه اتصالی وجود ندارد.
  • سبب بهبود سلامت کلی دهان و دندان‌ها می‌گردد: به‌دلیل یکپارچه بودن بستری برای رشد باکتری‌ها وجود ندارد.
  • سازگاری با بدن انسان: با استفاده از این نوع ایمپلنت‌ها هیچ‌گونه آلرژی، التهاب یا بازپس‌ زدنی توسط بدن دیده نمی‌شود.

مزایای ایمپلنت تیتانیومی

جنس پایه در ایمپلنت تیتانیومی از فلز تیتانیوم است، این فلز علاوه‌بر داشتن استحکام بالا نسبت به دیگر فلزات سبک‌تر بوده و به‌ همین علت بسیار مورد توجه قرار گرفت. چندین سال است که فلز تیتانیوم در فرآیندهای پزشکی به‌ عنوان جایگزینی برای زانو، بازو، کمر و… مورد استفاده قرار می‌گیرد. مزایای بسیار فراوان این شیوه که سبب استفاده بسیار زیاد آن شده‌اند عبارتند از:

  • زیست سازگار است: فلز تیتانیوم، فلزی غیرآلرژیک است و سیستم ایمنی بدن آن را به ‌عنوان یک مهاجم خارجی به‌حساب نمی‌آورد.
  • توانایی جوش‌خوردن بالا: تیتانیوم به‌خوبی با استخوان فک جوش می‌خورد و به بخشی از استخوان تبدیل می‌شود.
  • سبک و مقاوم: این فلز از دیگر آلیاژها مانند طلا سبک‌تر و مقاوم‌تر است.
  • رسانای حرارتی ضعیف: این ویژگی درد و ناراحتی را در زمان سرد و گرم شدن هوا کم می‌کند، بدین معنا که تغییرات دما تأثیر چندانی در این فلز ندارد.

ایمپلنت سرامیکی یا تیتانیومی؟

ایمپلنت‌های تیتانیومی در حدود چهار دهه است که به ‌عنوان جایگزین دندان‌های از دست رفته مورد استفاده قرار می‌گیرند. یافته‌ها و تحقیقات جدید در علم پزشکی نشان می‌دهند که این فلز گاهی دچار خوردگی و پوسیدگی می‌شود. مسئله مهم در این خصوص این است که در طول پروسه خوردگی فلز تیتانیوم، ذرات و یون‌ها به بافت‌های اطراف انتشار می‌یابند. بنابراین درمان ایمپلنت تیتانیومی با از بین رفتن پیوند فلز و استخوان، با شکست مواجه خواهد شد.

همچنین امکان ایجاد حساسیت‎هایی مانند خارش یا التهاب از سوی ایمپلنت‌های تیتانیومی بعد از گذشت سال‌ها وجود خواهد داشت. این موضوع به مرور زمان سبب تحلیل استخوان فک و شکست درمان ایمپلنت می‌شود. براساس تحقیقات انجام شده، ایمپلنت‌های سرامیکی نسبت به ایمپلنت‌های تیتانیومی گزینه ایده‌آل‌تری به‌شمار می‌روند. این ایمپلنت‌ها هیچ‌گونه علائمی از قبیل التهاب یا پس‌زدن پیوند از خود نشان نمی‌دهند. بنابراین ایمپلنت سرامیکی علی‌الخصوص زیرکونیا به ‌عنوان بهترین نوع ایمپلنت سرامیکی مورد تأیید به بیماران ارائه می‌شود.

کدام ایمپلنت مناسب ما است؟

مسئله مهمی که قبل از شروع فرآیند درمان کاشت ایمپلنت باید مورد توجه قرار گیرد میزان تراکم و استحکام استخوان فک بیمار است. اگر استخوان فک از مقاومت و تراکم کافی برخوردار نباشد، ایمپلنت عمر بسیار کوتاهی خواهد داشت و درمان شکست می‌خورد. بهترین راه ‌حل برای مشخص شدن ایمپلنت مناسب، مراجعه به دندانپزشک و بررسی دقیق وضعیت دهان و فک شما است. دندانپزشک با ملاحظه و بررسی وضعیت استخوانی شما میزان موفقیت ایمپلنت را اعلام می‌نماید. بنابراین ممکن است متخصص انجام جراحی لیفت سینوس را قبل از آغاز فرآیند درمان به شما پیشنهاد دهد تا از موفقیت کاشت ایمپلنت اطمینان حاصل کند.

از طرفی مناسب‌ترین ایمپلنت برای شما باید از نظر مواد به‌کار رفته و برند سازنده مورد بررسی قرار گیرد. اجزای ایمپلنت باید از متریالی تهیه شده باشند که از سوی ASTM International و Iso تأیید شده باشند. به‌طور کلی مناسب‌ترین ایمپلنت باتوجه به ساختار بدن، ایمپلنت سرامیکی خواهد بود. این نوع ایمپلنت بهترین و بالاترین سازگاری را با بدن خواهد داشت، از طول درمان بسیار کوتاهی برخوردار است و از نظر دوام و ماندگاری با دیگر ایمپلنت‌ها تفاوت چندانی ندارد.

کلام آخر

ایمپلنت دندان یکی از بهترین و کارآمدترین روش‌ها جهت جایگزین کردن دندان‌های از دست رفته به‌حساب می‎آید. این روش به‌دلیل طول عمر بالا، قابلیت چرخش دندان همانند دندان طبیعی و نتیجه ظاهری زیبا، یکی از محبوب‌ترین روش‌های بازیابی دندان محسوب می‌شود. بهبود طرح لبخند، حفظ ساختار صورت و به‌دست آوردن گفتاری واضح تنها بخش کوچکی از مزایای ایمپلنت دندان به‌شمار می‌روند. اگر شما دندانی از دست رفته دارید، بهتر است قبل از آن‌که خطری دندان‌های کناری شما را تهدید کند اقدام به کاشت ایمپلنت دندانی نمایید. در جلسه مشاوره، دندانپزشک تمام مراحل درمان، مزایا و معایب آن را برای شما شرح خواهد داد.

پاسخ به سؤالات متداول

  • آیا ایمپلنت دندانی سبب پوسیدگی دندان‌های دیگر می‌شود؟

خیر، پوسیدگی دندان‌های دیگر به رعایت بهداشت دهان و دندان بستگی دارد. در صورتی که از مسواک و نخ دندان به‌صورت مرتب استفاده نمایید امکان پوسیدگی دندان‌ها کاهش می‌یابد.

  • آیا غذا خوردن با ایمپلنت راحت است؟

بله، ایمپلنت دندانی عملکردی مشابه دندان طبیعی دارد و به شما در جویدن غذا کمک می‌کند.

  • ایمپلنت در گفتار بیمار تغییری ایجاد می‌کند؟

پایه ایمپلنت در استخوان فک جوش می‌خورد و هیچ لغزشی در زمان صحبت کردن پیدا نمی‌کند، بنابراین این شیوه درمانی تغییری در گفتار ایجاد نخواهد کرد.

  • آیا بیماران دیابتی می‌توانند کاشت ایمپلنت دندانی انجام دهند؟

در صورت کنترل دیابت، بیمار می‌تواند جراحی ایمپلنت را انجام دهد؛ اما اگر بیمار نتواند قند خون خود را کنترل کند، ممکن است این شیوه درمانی در وی با شکست روبه‌رو شود یا لثه و استخوان فک دچار عفونت شوند.

  • توصیه مهم دندانپزشک بعد از انجام ایمپلنت چیست؟

در سه تا چهار هفته اول غذاهای نرم میل نمایید.

ایمپلنت دندانی را مانند دندان طبیعی مسواک بزنید و بهداشت را رعایت نمایید.

هر شش ماه یکبار برای بررسی وضعیت ایمپلنت به دندانپزشک مراجعه نمایید.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در حال بارگذاری ...