preloader
Edit Content

درباره ما

دکتر علی شالچی زاده فارغ التحصیل سال ۱۳۸۲ از دانشکده دندانپزشکی ، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با عنوان جراح –دندانپزشک

با ما تماس بگیرید

طول عمر لمینت دندان چقدر است؟ + راه های افزایش طول عمر لمینت دندان

  • خانه
  • -
  • دندان پزشکی
  • -
  • طول عمر لمینت دندان چقدر است؟ + راه های افزایش طول عمر لمینت دندان

طول عمر لمینت دندان به طور معمول چقدر است؟

لمینت‌های سرامیکی دندان، در صورت رفع نواقص ظاهری دندان‌ها، می‌توانند لبخند شما را به شکل کاملاً متحولی تبدیل کنند. اگر این ونیرهای دندانی با مراقبت و نگهداری مناسب همراه باشند، می‌توانند بیش از ده سال پیش از نیاز به تعویض، سالم و عملکرد خوبی داشته باشند. اگر برای طولانی‌مدت استفاده از لمینت دندان خود به دنبال هستید، حتما مقاله‌ای که در آن 6 نکته مهم جهت افزایش دوام و عمر مفید لمینت دندان ذکر شده را مطالعه کنید.

طول عمر لمینت دندان چقدر است؟

بر اساس آمارهای موجود، معمولاً طول عمر و ماندگاری لمینت دندان بین ۸ تا ۱۰ سال است. با این حال، با رعایت مراقبت‌ها و نکات مهم در نگهداری لمینت دندان، می‌توانید این بازه زمانی را به طور قابل توجهی افزایش داده و به ماندگاری بیشتری دست پیدا کنید. در واقع، با رعایت نکات مهم و مراقبت کامل، لمینت های دندان شما می‌توانند به مدت حداقل ۲۰ سال یا حتی بیشتر از آن دوام بیاورند.

6 روش اصلی افزایش طول عمر لمینت دندان چیست؟

اگر از مراقبت لازم برای دندان‌های لمینت شده خود پیروی نکنید، هم دندان‌های شما و هم لمینت‌های متصل به آنها با خطر آسیب دیدگی و تخریب روبرو خواهند شد. برای جلوگیری از این مشکلات، می‌توانید از روش‌های صحیح و موثر در نگهداری دندان‌های لمینت شده استفاده کنید و با این کار، ماندگاری و عمر مفید آن‌ها را بهبود بخشید.

از دندان های خود به عنوان ابزار استفاده نکنید

از باز کردن اشیا یا استفاده از دندان‌های لمینت شده خود برای باز کردن آن‌ها خودداری کنید. همچنین، توصیه نمی‌شود از این دندان‌ها برای جذب چیزهای غیر خوراکی مانند قلم، قلم‌نویس و ناخن استفاده کنید. استفاده نادرست از دندان‌های لمینت شده ممکن است منجر به آسیب رساندن به لمینت و در نهایت ترک یا شکستگی آن شود. با انجام چنین کارهایی، عمر و ماندگاری لمینت دندان شما به بیشتر از چند ماه هم نخواهد رسید.

استعمال دخانیات را به حداقل برسانید (مهمترین راه کار برای افزایش عمر لمینت دندان)

محصولات دخانی به راحتی می توانند موجب تغییر رنگ هر چیزی از دندان گرفته تا بافت های زنده شوند. هر نوع محصول دخانی در صورتی که بیش از اندازه استعمال شود می تواند طول عمر لمینت دندان را به شدت کاهش دهد و موجب تغییر رنگ آن نیز شود.

از خوردن غذاها و نوشیدنی های تیره رنگ خودداری کنید

سس قرمز، انواع توت ها، نوشابه ها، قهوه، چای، نوشیدنی های الکلی و … همگی از عواملی هستند که معمولاً باعث ایجاد لکه های سطحی روی دندان های شما می شوند. هرچند که لمینت ها مانند مینای دندان نیستند و سخت لک می شوند، اما استفاده مداوم و بیش از حد از این خوراکی ها و نوشیدنی ها می توان روی رنگ لمینت تاثیر بگذارد. این یعنی باید مصرف این موارد را به حداقل برسانید و یا در صورت مصرفشان، بهداشت دهان و دندان را با جدیت بیشتری پیگیری کنید.

بعد از لمینت دندان همیشه نخ دندان بکشید!

مسواک زدن که یک پای ثابت مراقبت های روزانه از دهان و دندان است. تقریبا همه مسواک می زنند اما افراد کمی در کنار مسواک، نخ دندان استفاده می کشند. افرادی که دندان هایشان لمینت شده، بهتر است جزء دسته دوم باشند. زیرا اینکار به شدت به افزایش طول عمر لمینت (مخصوصا لمینت سرامیکی دندان) کمک می کند. چرا؟

اینکار نه تنها فضای بین دندانی و بین لمینت ها را تمیز می کند، بلکه به خارج کردن ذرات ریز مواد غذایی زیر خط لثه نیز کمک می کند. این یعنی احتمال آسیب لثه یا ورم، التهاب و عفونت آن کم می شود. و خبر خوب این است که هر چه لثه سالم تر باشد سلامتی دهان و دندان شما بیشتر می شود و این موجب افزایش طول عمر لمینت دندان نیز می شود.

از گارد یا محافظ دهان استفاده کنید

گارد دهان در واقع قالب هایی هستند که روی دندان ها سوار می شوند و از آن ها محافظت می کنند. در 2 حالت بهتر است از محافظ دهان استفاده شود:

  • اگر یک ورزشکار حرفه ای هستید و در معرض آسیب به صورت هستید
  • و  یا شخصی هستید که دندان قروچه دارید.

در این دو وضعیت معمولا عمر مفید لمینت دندان کم می شود مگر اینکه گارد دهان استفاده شود.  اگر حین ورزش کردن ضربه ای به صورت شما وارد شود، گارد دهان مانع از وارد شدن آسیب به دندان ها می شود زیرا فشار و نیرویی که به دندان ها وارد می شود را کاهش می دهد. در خصوص دندان قروچه نیز همین موضوع صدق می کند.

محصولات دندانپزشکی مناسبی خریداری کنید!

لمینت ها نیازی به مراقبت اضافی و بیشتر از دندان های خودمان ندارند. درست همانطور که دندان های دیگر را مسواک می زنیم و از آن ها مراقبت می کنیم، لمینت ها نیز به همین روال نیاز دارند تا طول عمر و ماندگاریشان بیشتر شود.

استفاده از یک مسواک با سری مناسب و موهای نرم، خرید خمیر دندان غیرساینده، تهیه یک دهانشویه غیر الکلی و مواردی از این دست می توانند عمر لمینت دندان شما را چند سال بیشتر کند.

لمینت ها چه وقت و چگونه باید جایگزین شوند؟

ما آرزو می کنیم طول عمر لمینت دندان مراجعانمان همیشه حداکثر و بالا باشد و اصلاً نیازی به تعویض پیدا نکنند. اما بلاخره ممکن است روزی نیاز به تعویض لمینت دندان باشد. در چنین شرایطی دندانپزشک، لمینت ها را برمی دارد. او اینکار را با از بین بردن پیوند و اتصال بین دندان و لمینت انجام می دهد.

اینکار به زمان زیادی نیاز ندارد و هیچ عارضه، درد و یا احساسِ ناراحتی نیز به شما نمی دهد. بعد از تمیز شدن سطح دندان، اینبار نیز مشابه همان روزی که برای اولین بار لمینت ها نصب شده بود، فرآیند نصب لمینت جدید آغاز می شود. اما اینبار دیگر مینای دندان تراشیده نمی شود. زیرا همان 0.5 تا 0.7 میلی متری که از اول بر داشته شده بود کافیست.

هزینه نصب مجدد لمینت چقدر است؟

در اصل نباید هزینه لمینت مجدد یا لمینت‌های اولیه تفاوت زیادی داشته باشد، اما ممکن است در برخی مراکز، نصب مجدد لمینت هزینه بیشتری روی دست شما بگذارد. زیرا بعد از اینکه عمر لمینت دندان شما به سر آمد، باید برداشته شوند و مجددا همان فرآیند قبلی برای نصب مجدد طی شود. به ازای برداشتن هر لمینت نیز هزینه ای جداگانه پرداخت می شود. البته در برخی مراکز هزینه اولین نصب و نصب مجدد یکسان است. این بیشتر به جایی که دندان هایتان را لمینت می کنید بستگی دارد.

پاسخ به سوالات رایج درباره ماندگاری لمینت ها

طول عمر لمینت متحرک دندان؟

لمینت های متحرک معمولا کیفیتی بسیار پایین تر از لمینت های ثابت و متصل به سطح دندان دارند. آن ها بر اساس جنس ممکن است 3 تا 5 سال عمر کنند.

مدت زمان لمینت دندان چقدر است؟

مدت زمان نصب هر واحد لمینت می تواند بسته به وضعیت شخص و دندان هایش، از 2 تا 3 جلسه و هر جلسه حداقل 2 ساعت باشد.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در حال بارگذاری ...