preloader
Edit Content

درباره ما

دکتر علی شالچی زاده فارغ التحصیل سال ۱۳۸۲ از دانشکده دندانپزشکی ، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با عنوان جراح –دندانپزشک

با ما تماس بگیرید

کامپوزیت ماکروفیل چیست؟ | همه چیز درباره کامپوزیت ماکروفیل

  • خانه
  • -
  • دندان پزشکی
  • -
  • کامپوزیت ماکروفیل چیست؟ | همه چیز درباره کامپوزیت ماکروفیل

دکتر علی شالچی زاده | کلینیک دندان پزشکی دکتر علی شالچی زاده

کامپوزیت ماکروفیل، یک نوع کامپوزیت است که به آن کامپوزیت دانه‌دار نیز می‌گویند. اصلاح ظاهری و ترتیب دندان‌ها با استفاده از کامپوزیت، به طور کلی یکی از روش‌های متداول و محبوب است. با استفاده از کامپوزیت، می‌توان طرح لبخند را بهبود داده، رنگ و شکل بدندان را بهبود بخشیده و فاصله‌های بین دندان‌ها را برطرف کرد. این روش، عموماً نیازی به تراش دندان ندارد و به همین دلیل یکی از روش‌های محبوب در ترمیم دندان است.

یک جنبه جالب در مورد کامپوزیت‌ها این است که انواع مختلفی از آن‌ها وجود دارد و بر اساس شکل ظاهری و مواد تشکیل‌دهنده و دسته‌بندی‌های مختلفی تقسیم می‌شوند؛ کامپوزیت ماکروفیل نیز یکی از این دسته‌بندهاست. با وجود تنوعی که در انواع کامپوزیت‌ها وجود دارد، همچنان کامپوزیت‌ها یکی از روش‌های اقتصادی و سریع برای بهبود ظاهر لبخند و ترمیم دندان‌ها محسوب می‌شوند. یکی از مزایای برتر کامپوزیت دندان این است که فرآیند جاسازی و نصب آن بر روی دندان‌ها، تنها یک روز و چند ساعت زمان می‌برد. در ادامه، ویژگی‌های انواع کامپوزیت‌ها، به خصوص کامپوزیت ماکروفیل، بیشتر بررسی خواهند شد.

پیشنهاد می کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر درباره ی این موضوع تا انتهای مقاله ما را همراهی نمایید :

آشنایی با انواع کامپوزیت ها

کامپوزیت‌ها، به طور عمومی از جنس پلاستیک یا شیشه تهیه می‌شوند و به عنوان یک روش برای بهبود ظاهر و همچنین ترمیم دندان‌ها استفاده می‌شوند. کامپوزیت‌ها پنج نوع اصلی دارند، که شامل کامپوزیت ماکروفیل، کامپوزیت میکروفیل، هیبرید، میکروهیبرید و نانوهیبرید هستند. برای تشخیص نوع مناسب کامپوزیت برای دندان‌ها، نیاز به مشاوره و بررسی دقیق توسط یک تخصص‌کرده وجود دارد. متخصص مربوطه براساس بررسی دندان‌ها و شرایط دهانی شما، با استفاده از تصاویر و دیگر معیارها، تعیین خواهد کرد که کدام نوع کامپوزیت برای شما مناسب‌تر است.

بهترین انتخاب برای کامپوزیت دندان های شما، نوعی است که رنگ آن تنها دو درجه از رنگ دندان های شما روشن تر باشد. این اصل استاندارد در صورتی قرار دارد که خیلی از افراد فکر می کنند که هر چه کامپوزیت روشن تر باشد، برای زیبایی دندان ها بهتر است. مورد بعدی که در انتخاب کامپوزیت ها و انواع آن ها باید به آن دقت نمود، مسئله ی طرح و شکل آن ها با توجه به شکل دندان های شما است. مهاجم، نیرومند، بالغ و نافذ، انواع کل های کامپوزیت می باشند. فرم مهاجم برای افرادی با دندان های مربعی یکنواخت، فرم نیرومند برای دندان های چهارگوش با نیش های بلند، فرد بالغ برای مدل دندان چهارگوش و نیش های بلند و نهایتا فرم نافذ برای دندان های مربعی شکل با دندان های جلوی بلند و نیش تیز می باشد.

کامپوزیت ماکروفیل چیست ؟

همان طور که ابتدای مقاله نیز خدمتتان عرض کردیم، کامپوزیت ماکروفیل به نوعی از کامپوزیت گفته می شود که در ابتدای پیدایش خودش ، طرفداران خیلی زیادی داشت. چرا که کامپوزیت ماکروفیل، اولین نوع کامپوزیت است که وارد باز شد. این کامپوزیت با اینکه دانه درشت بود باز هم در دوران خود یک پیشرفت در صنعت دندتن پزشکی محسوب می شد. اینکه صحبت از دانه های کامپوزیت شد، هدف ما مواد تشکیل دهنده ی آن هاست. یعنی کامپوزیت ماکروفیل، از دانه هایی با اندازه ی 10 میکرومتر تا 50 میکرومتر تشکیل شده است. اما با پیشرفت علم دندان پزشکی و تجهیزات پزشکی، کم کم این دانه ها ریزتر و ریزتر شد و این ریزتر شدن در کیفیت و کارایی انواع کامپوزیت های بعدی، تاثیر مستقیم گذاشت.

مقاومت زیاد، استحکام و دوام بالا، از بارزترین ویژگی های کامپوزیت های ماکروفیل می باشد. مقدار فلزهای غیر آلی موجود در کامپوزیت ماکروفیل، حدود هفتاد تا هشتاد درصد می باشد. در نهایت از آنجایی که دانه های این نوع کامپوزیت بسیار درشت است، وجود این دانه های درشت، زمینه را برای لک شدن و رنگی شدن کامپوزیت فراهم می کند که این موضوع جزو ایرادات و معایب این طرح درمان محسوب می شود.

سخن آخر

لمینت دندان و یا کامپوزیت دندان و یا هر طرح درمان دیگری؛ فرقی نمیکند؛ نتیجه ی موفقیت آمیز آن ها در گرو دو فاکتور بسیار مهم است. یک ؛ کیفیت مواد اولیه و دو ؛ تخصص و روش کار متخصص. یادتان باشد که برای انجام انواع کارهای دندانپزشکی مانند کامپوزیت، حتما از یک مجموعه ی کاربلد و معتبر در سطح شهر خودتان و یا شهر های بزرگ تر کمک بگیرید. هر چقدر کیفیت مواد استفاده شده در این طرح درمان بالاتر باشد، طبیعتا شما نتیجه ی بهتری را بعد از طول درمان دریافت خواهید کرد. البته که ترکیب این موضوع با تخصص و تبحر متخصص مربوطه است که نتیجه ای درست و موفق از خود به جای می گذارد.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در حال بارگذاری ...