مراحل کشیدن دندان؟روند انجام کار به چه صورت؟

مراحل کشیدن دندان

دندانی که در دهان دیده می شود کشیده می شود. ابتدا دندان با وسیله ای به نام آسانسور لق می شود. سپس دندانپزشک از فورسپس برای برداشتن و کشیدن دندان استفاده می کند .

اگر دندان در دهان بیرون نیامده باشد یا در خط لثه شکسته باشد، عمل جراحی ضروری است. در این روش، جراح دندان یک برش کوچک در لثه ایجاد می کند تا دندان عقل نهفته یا دندان شکسته را خارج کند. برای کشیدن دندان، ساده یا جراحی، اصول کشیدن دندان اساساً یکسان است و شامل موارد زیر می‌شود:

مرحله ۱: بی حس کردن دندان

کشیدن دندان با تزریق یک ماده بی حس کننده برای دندان، لثه و بافت استخوانی اطراف آن آغاز می شود. اینکه چقدر گاز گرفتن سوزن را احساس می کنید، اساساً به نوع بافتی که در آن تزریق داروی بی حسی تزریق می شود، بستگی دارد.

هر شات معمولاً دارای این ۳ مرحله اساسی است:

1)وارد کردن سوزن – در ابتدا، دندانپزشک با استفاده از سوزن، پوست اطراف دندان را سوراخ می‌کند. این عمل باید بدون درد انجام شود و در صورتی که دردی احساس کنید، معمولاً برای چند ثانیه کوتاه است.

2)قرار دادن سوزن – پس از وارد کردن سوزن، دندانپزشک ماده بیهوش کننده را به بافت مورد نظر منتقل می‌کند. ممکن است در این مرحله کمی ناراحتی احساس کنید. بهتر است از دندانپزشک خود بپرسید که چگونه این ناراحتی را به حداقل برسانید.

3)رسوب ماده بیهوش کننده – پس از قرار دادن سوزن، محلول بیهوش کننده در بافت رها می‌شود. این فرآیند باعث می‌شود دندان و منطقه اطراف آن بی حس شوند. این مرحله ضروری است قبل از برداشتن دندان.

• مرحله ۱: بی حس کردن دندان

هر شات معمولاً دارای این ۳ مرحله اساسی است:

• وارد کردن سوزن – دندانپزشک در ابتدا پوست اطراف دندان شما را به روشی با سوزن سوراخ می کند. این باید بدون درد باشد، در غیر این صورت درد تنها یک ثانیه طول می کشد.
    • قرار دادن سوزن – هنگامی که پزشک شما سوزن را وارد کرد، سپس آن را به بافت خاصی که باید ماده بیهوشی را در آنجا بگذارد منتقل می کند. ممکن است کمی احساس ناراحتی کنید. از دندانپزشک خود بپرسید که چگونه آن را به حداقل برسانید.
    • رسوب ماده بیهوشی – پس از قرار دادن سوزن، محلول بی حس کننده در بافت رها می شود.
    • این فرآیند به نظر می رسد که دندان و نواحی اطراف آن را بی حس می کند، مرحله ای ضروری قبل از برداشتن دندان.

مینای دندان چیست؟

• مرحله ۲: کشیدن دندان

هنگامی که دندان کشیده می شود، اتفاقی که می افتد این است که دندان از حفره خود (در استخوان فک) کشیده می شود. دندان به طور معمول به طور محکم در سوکت قرار دارد و توسط یک رباط در جای خود نگه داشته می شود. برای برداشتن دندان، پزشک قبل از اینکه بتواند دندان را از رباط جدا کند، حفره را بزرگ می کند و سپس از حفره خارج می شود.

استخوانی که ریشه دندان را می پوشاند نسبتاً اسفنجی است. تاب دادن دندان به سمت جلو و عقب در برابر دیواره سوکت باعث فشرده شدن استخوان می شود. در نهایت فضای کافی وجود خواهد داشت و دندان از رباط جدا می شود.

• ابزار مورد استفاده در مراحل کشیدن دندان

دندانپزشکان برای گرفتن یا اعمال فشار بر روی دندان و برداشتن آن از فورسپس و آسانسور کشیدن دندان استفاده می کنند.

الف) فورسپس استخراجی

اینها ابزار انبر مانندی هستند که برای گرفتن و کشیدن دندان استفاده می شوند. دندانپزشک معمولاً تعدادی فورسپس استخراج دارد.

هر کدام متناسب با شکل دندان ها هستند و می توانند فشار را به دندان ها هدایت کنند.

ز فورسپس نیز برای چرخاندن دندان به جلو و عقب استفاده می شود تا به راحتی از رباط پاره شود.

ب) آسانسورهای دندانپزشکی

اینها شبیه پیچ‌گردان‌های کوچک هستند. آنها طوری طراحی شده اند که بین دندان و استخوان اطراف آن حرکت کنند. فشار دادن آسانسور به این فضا و چرخاندن آن به اطراف دندان را فشار داده و آن را روی استخوان تکان می دهد. به این ترتیب دندانپزشک می تواند سوکت را باز کرده و دندان را از رباطش جدا کند.

داروهای بیهوشی رشته های عصبی را که درد را منتقل می کنند، از بین می برند. اما آنها شما را از احساس فشار باز نمی دارند. با بی حس شدن انتقال دهنده های درد، اصلاً نباید دردی احساس کنید. اگر کمی احساس درد کردید، دریغ نکنید که به دندانپزشک خود بگویید. این بدان معناست که دندان شما به اندازه کافی بیهوش نشده است.

• فقط در مورد آنچه در طول کل فرآیند احساس می کنید صادق باشید. اما مراقب باشید. احساس فشار را با احساس درد اشتباه نکنید. انجام این کار باعث می شود که دندانپزشک شما بیهوده مقادیر اضافی بیهوشی به شما بدهد. این به نوبه خود ممکن است شما را در معرض خطر کام پزشکی قرار دهد.

فشار از تکان دادن دندان ناشی می شود. بر خلاف درد، شما این را احساس می کنید، زیرا داروی بی حس کننده روی اعصابی که احساس فشار را منتقل می کنند، کار چندانی نمی کند. همیشه سر و صدا نخواهید شنید. در صورت وجود، ممکن است در حین کشیدن دندان صدایی خفیف یا خش خش بشنوید. این ممکن است از دندان و سوکت، که هر دو بافت سخت هستند، باشد. این کاملا طبیعی است.

چرا ایمپلنت عفونت می کند؟

مرحله ۳: فضای خالی شده توسط دندان را ببندید

با برداشتن دندان، سوکت باز می ماند. این مراحل برای دندانپزشک برای بستن سوکت است: او معمولاً هر گونه بافت عفونی یا پاتولوژیک را با خراش دادن دیواره سوکت از بین می برد. او همچنین سوکت را با استفاده از انگشت خود فشرده می کند تا اندازه آن را بازگرداند. دندانپزشک همچنین لبه های استخوانی تیز را گرد می کند و حفره را از نظر هرگونه عارضه سینوسی (در صورتی که دندان پشتی بالایی باشد) ارزیابی می کند.

او سوکت را می‌شوید تا تکه‌های دندان یا استخوان شل شده را جدا کند. دندانپزشک همچنین ممکن است گازی برای بند آوردن خونریزی در حفره قرار دهد. در صورت کشیدن دندان با جراحی یا اگر چندین دندان پشت سر هم برداشته شده اند، انتظار داشته باشید که دندانپزشک محل کشیدن را بخیه بزند.

مرحله ۴: کنترل خونریزی

دندانپزشک یک گاز تا شده را روی محل کشیدن دندان قرار می دهد و از شما می خواهد که آن را گاز بگیرید تا فشار محکمی ایجاد شود که خونریزی را کنترل می کند. ممکن است لازم باشد حدود یک ساعت فشار محکمی را روی نیش نگه دارید.

مرحله ۵: تورم را به حداقل برسانید

اگر در صورت انتظار تورم بعد از عمل، پزشک ممکن است به شما یک کیسه یخ بدهد که روی صورت خود قرار دهید.

مرحله ۶: مراقبت پس از کشیدن دندان

با از بین رفتن دندان، برای بهبودی به زمان نیاز دارید. این معمولا چند روز طول می کشد. در این مدت، شما باید خطر عفونت را کاهش دهید، ناراحتی را به حداقل برسانید و به طور کلی سرعت بهبودی خود را افزایش دهید

1. به آرامی اما محکم روی پد گازی که دندانپزشک روی دهان شما قرار می‌دهد، گاز بگیرید تا لخته‌ای در حفره دندان ایجاد شود. قبل از آغشته شدن به خون، پدهای گاز را تعویض کنید.
    2.  داروهای مسکن خود را طبق دستور مصرف کنید.
    3. پس از استخراج، حداقل ۲۴ ساعت استراحت کنید.

4. در همان دوره، دهان خود را آبکشی نکنید و به شدت تف نکنید. این ممکن است لخته‌ای که در حفره تشکیل شده است را از بین ببرد.

5. در یک روز یا ۲۴ ساعت اول، از نی نوشیدن خودداری کنید.

6. از سیگار کشیدن خودداری کنید، زیرا می‌تواند از بهبودی شما جلوگیری کند.

7. روز بعد از استخراج، غذاهای نرم مصرف کنید. گزینه‌های شما می‌تواند شامل سوپ، ماست، پودینگ یا سس سیب باشد. غذاهای جامد باید به تدریج وارد رژیم غذایی شما شوند تا محل استخراج بهبود یابد.

8. روز بعد (پس از ۲۴ ساعت)، دهان خود را با محلولی از ۸ اونس آب گرم و ۱/۲ قاشق چایخوری نمک بشویید.

9. هنگام دراز کشیدن، سر خود را با بالش نگه دارید تا خونریزی طولانی نشود.

10. هنگام مسواک زدن و استفاده از نخ دندان، حتماً از محل استخراج دوری کنید.

همچنین پزشک باید بداند که آیا قرمزی، تورم یا ترشح بیش از حد از ناحیه آسیب دیده وجود دارد یا خیر. اگر بهداشت دهان و دندان را به درستی رعایت کنید و به طور منظم به دندانپزشک مراجعه کنید، می توانید به طور کلی از کشیدن دندان خودداری کنید، شما می توانید  به تیم دندانپزشک حرفه ای دندانپزشکی علی شالچی زاده برای کشیدن دندان تسکین درد و بهبود بهداشت دهان و دندان خود مراجعه کنید.