کیست دندان چیست؟ انواع آن !

کیست دندان چیست؟

از نظر پزشکی، کیست به یک ساختار پر از مایع در بدن اطلاق می‌شود. کیست دندان یکی از شایع‌ترین بیماری‌هایی است که در دهان ایجاد می‌شود. این کیست که به نام‌های کیست پری آپیکال، کیست ادونتوژنیک یا کیست‌های رادیکولار نیز شناخته می‌شود، در ابتدای ریشه دندان پوسیده شکل می‌گیرد. دندان مورد نظر ممکن است یک دندان طبیعی کامل رشد کرده باشد یا یک دندان متخلخل و آسیب‌دیده باشد. عفونت در کیست دندان می‌تواند باعث درد و تورم در دهان شود و ممکن است به فک، لثه و صورت گسترش یابد. در صورت عدم درمان کیست دندان، ممکن است عملکرد دندان‌ها و بافت‌های دندانی را تحت تأثیر قرار دهد.

.

کیست دندان

اگر شما متوجه وجود یک توده غیرعادی در دهان شدید یا هرگونه مشکل غیرعادی در دندان خود احساس کردید بلافاصله باید این تغییرات را با دندانپزشک در میان بگذارید. با درمان در مراحل اولیه می‌تواند بیماری‌های خطرناک را در مراحل اولیه تحت درمان قرار داده و از مشکلات جدی بعدی پیشگیری نماید.

متخصصین ما در کلینیک دندانپزشکی ویستا روش‌های درمانی مناسب و مطمئنی را برای از بین بردن کیست‌های دندان به شما پیشنهاد می‌دهند. سعی نکنید خودتان کیست را پاره کرده و آن را از بین ببرید زیرا ممکن است باعث آسیب‌دیدگی یا حتی عفونت‌های جدی در دهان شما شود. بهتر است مطمئن عمل کنید تا پشیمان نشوید. پیش‌آگهی پس از برداشتن کیست لثه و دندان بسیار عالی است اما احتمال این که کیست دندان دوباره عود کند وجود دارد. شما باید به طور مرتب و منظم به دندانپزشک مراجعه کنید تا دهان و دندان‌های شما را معاینه کند. برای دریافت مشاوره تخصصی از درخصوص تشخیص صحیح و درمان مؤثر برای کیست دهان و دندان یا جهت رزرو نوبت می‌توانید با ما تماس حاصل فرمایید.

مطالعه در مورد عفونت ایمپلنت

انواع کیست‌ دندان

کیست کراتوتیست

کیست کراتونیست را نمی‌توان به راحتی تشخیص داد. با انجام آزمایش می‌توان کراتوتیست را تشخیص داد. این نوع کیست تهاجمی و گول زننده است، ممکن است فکر کنید که کیست از بین رفته در حالی که کیست ممکن است در استخوان فک شکل گیرد.

کیست دنتی ژروس

کیست دنتی ژروس به طور عادی در فولیکول‌های دندان در نزدیک یا در اطراف دندانی که هنوز رشد نکرده است ایجاد می‌شود. کیست دنتی ژروس علامت و دردی ندارد. با رشد این کیست‌ها ممکن است دندان‌ها جابجا شوند.

کیست پری آپیکال

کیست پری آپیکال شایع‌ترین نوع کیست‌ دندانی است که به عنوان کیست‌های رادیکولار نیز شناخته می‌شوند. زمانی که دندان دچار عفونت می‌شود، بافت پالپ دندان از بین می‌رود. مواد عفونی و سموم ممکن است از سر دندان وارد شده و بافت‌های اطراف دچار عفونت شوند.

کیست پری موردیال

کیست پری موردیال یکی از انواع کیست‌های دهان و دندان است که ممکن است به جای دندان رشد کند.

کیست‌های مخاطی

موکوسل که به نام کیست مخاطی هم شناخته می‌شود، یک برآمدگی بی‌رنگ یا مایل به آبی است که روی لب، کف یا کام دهان یا روی زبان ایجاد می‌شود. این کیست‌ها در جویدن، تکلم و بلع و در برخی موارد در تنفس اشکال ایجاد می‌کند. خوشبختانه این کیست‌ها خودبه‌خود بهبود می‌یابند ولی ممکن است چندین سال در دهان باقی بمانند.

علل

علت ایجاد کیست لثه و دندان روی لب‌ها یا گونه باعث مکش بافت بین دندان‌ها می‌شود. مکش غیرعمدی گونه‌ها یا لب ممکن است از شکل‌گیری برخی توده‌ها جلوگیری می‌کند. با این حال ممکن است چند زخم به طور تصادفی ایجاد می‌شود.
برخی دلایل شایع به وجود آمدن این کیست‌ها به شرح ذیل می‌باشد:

•  گزش لب (شایع‌ترین دلیل) به این دلیل که ایجاد کیست در این قسمت‌ها بیشتر دیده می‌شود.
  •  گزش گونه
  • سوراخ کردن
  •  ترکیدن تصادفی یک غده بزاق
  •  آسیب‌دیدگی‌های مزمن توسط دندان‌های مجاور

علائم کیست دندان و لثه

یک نوع کیست لثه و دندان در بافت نرم به شکل یک توده کوچک بدون درد قابل مشاهده است. این کیست عموماً اندازه‌ای کمتر از 2.5 سانتی‌متر دارد و می‌تواند در زیر پوست، قسمت داخلی لب پایینی، قسمت داخلی گونه یا لثه شکل بگیرد. در حالت عدم عفونت، این کیست‌ها معمولاً دردی ندارند. آنها به صورت کیست‌های کوچک بدون درد هستند و ممکن است شما توجهی به آنها نکنید، اما در عکس‌های اشعه ایکس، به شکل یک نقطه تاریک در استخوان قابل مشاهده هستند. با افزایش اندازه و عفونت کیست، درد شروع می‌شود. این کیست‌ها ممکن است باعث تورم استخوان فک و جابجایی دندان‌ها شوند.

چرا برداشتن کیست‌ها ضرورت دارد؟

کیست‌ دندان و لثه باید برداشته شوند زیرا گسترش می‌یابند و در نهایت باعث بیماری در دهان شوند. کیست‌ها در استخوان فک باعث از بین رفتن و آتروفی دندان‌ها شده و کیست‌های آپیکال می‌توانند باعث نامرتب شدن و افتادن دندان‌ها شوند.

تشخیص

اگر شما در دهان خود کیست لثه دارید، ممکن است دندانپزشک دستور انجام بیوپسی آسپیریت را به شما بدهد. در این نوع از بیوپسی، مایع درون کیست به وسیله یک سوزن تخلیه می‌شود. همچنین ممکن است شما نوع دیگری از نمونه برداری را انجام دهید که در آن قسمتی کوچکی تمام بافت کیست برداشته می‌شود و مایع و بافت آن در آزمایشگاه آنالیز می‌شود.

بیوپسی و نمونه‌برداری مشخص‌کننده نوع کیست لثه و دندان و لثه و تعیین‌کننده نحوه درمان آن است. همچنین با این عمل از کیست بودن توده و غیر سرطانی بودنان اطمینان یابید. وقتی که در دهان بیماری وجود کیست لثه و دندان تشخیص داده می‌شود ممکن است وی بترسد. دلیلی برای ترسیدن وجود ندارد زیرا کیست‌های ایجاد شده در دهان را می‌توان به راحتی و بدون درد برداشت و از بین برد بدون این که حتی نیازی به کشیدن دندان‌ها وجود داشته باشد. اگر یک کیست برای مدت طولانی در دهان باقی بماند ممکن است دیگر امکان برداشتن آن وجود نداشته باشد اما می‌توان با انجام عمل تحت بیحسی موضعی آن را از دهان خارج کرد.

درمان کیست‌های دهان و دندان

بهترین روش برای مواجه شدن با کیست‌های دهان و دندان این است که به راحتی آنها را رها کرده و بهداشت دهان و دندان را به دقت رعایت نمایید، پس از خوردن هر وعده غذایی دندان‌ها را مسواک کرده و حداقل هر شب نخ دندان بکشید. کیست‌ها بدون ایجاد خطر خودبه‌خود باز شده و باعث ایجاد عوارض جانبی خطرناک و جدی نمی‌شوند.

تخلیه مایع درون کیست‌ها

دندانپزشک برای انجام اقدامات درمانی تخصصی برای از بین بردن کیست دهان و دندان، از سوزن‌های استریل شده برای تخلیه کیست‌ها استفاده کرده تا کیست را از بین ببرد. برای کیست‌های دهان و دندان جدی‌تر که ممکن است عفونی شوند، روش‌های برداشتن دقیق‌تری برای از بین بردن کیست لثه و دندان باید مورد ملاحظه قرار گیرد. در این مورد می‌توانید در جلسات مشاوره با دندانپزشک صحبت کنید.

برداشتن کیست

کیست‌ لثه و دندان که در ابتدای ریشه دندان قرار گرفته‌ است معمولاً به دلیل وجود مشکلات دندانی ایجاد می‌شود. این کیست‌ها ممکن است به راحتی به آبسه تبدیل شده و معمولاً باعث ایجاد عفونت در زیر دندان می‌شوند. برداشتن یک کیست آپیکال معمولاً شامل برداشتن دندان روی آن نیز می‌شود. رزکسیون ریشه یا قطع ریشه‌های دندان می‌تواند مفید و مؤثر واقع شود. کیست لثه و ریشه دندان را می‌توان به روش‌های جراحی برداشت. با انجام این عمل‌های جراحی می‌توان دندان را حفظ کرد.

کیست‌هایی که به ریشه دندان ربطی ندارند را نیز می‌توان به روش‌های جراحی برداشت. جراح دهان و دندان باید کیست‌ها را تحت بیهوشی موضعی بردارد. اگر عفونت نیز وجود داشته باشد، آنتی‌بیوتیک تجویز می‌شود. اگر کیست‌ها تحت درمان قرار نگیرند ممکن است رشد کرده و بزرگ‌تر شوند پس بهتر است هر چه زودتر آنها را برداشت. برای از بین بردن احتمال بروز چنین خطرات و عوارضی شما باید با دندانپزشک در مورد جزئیات و احساسات ناراحت‌کننده‌ای که دارید صحبت کنید. در برخی موارد کیست‌ها از استخوان فک یا گونه بریده می‌شوند و در برخی موارد نیز ممکن است باز شده و تخلیه شوند نا فشار و درد استخوان فک کاهش یابد.