preloader
Edit Content

درباره ما

دکتر علی شالچی زاده فارغ التحصیل سال ۱۳۸۲ از دانشکده دندانپزشکی ، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با عنوان جراح –دندانپزشک

با ما تماس بگیرید

هیدروژن پراکسید برای سفید کردن دندان ها

  • خانه
  • -
  • متفرقه
  • -
  • هیدروژن پراکسید برای سفید کردن دندان ها

هیدروژن پراکسید برای سفید کردن دندان ها مناسب است ؟

آب اکسیژنه یک ضد عفونی کننده رایج در اکثر خانه ها و جعبه های کمک های اولیه است. این یک مایع همه کاره با طیف وسیعی از کاربردهای مختلف است. به عنوان یک ماده فعال، جهت سفید کردن دندان ها استفاده می شود. این کاربرد، اکثر افراد به فکر انداخته است که آیا پراکسید هیدروژن خریداری‌شده در فروشگاه یک سفیدکننده خوب دندان برای دندان است.

در حالی که پراکسید هیدروژن ممکن است در شرایط خاص به سفید شدن دندان ها کمک کند، برخی از مسائل ایمنی مهم وجود دارد که باید در نظر گرفته شود. در صورت استفاده نادرست از آن، ممکن است به مینای دندان آسیب برسد. در این مقاله بیشتر به هیدروژن پراکسید برای سفید کردن دندان ها خواهیم پرداخت.

آیا هیدروژن پراکسید برای سفید کردن دندان ها موثر است؟

بازنویسی:

این یک مایع همه کاره با طیف وسیعی از کاربردهای مختلف است. به عنوان یک ماده فعال، برای سفید کردن دندان‌ها استفاده می‌شود. اما قبل از استفاده از پراکسید هیدروژن برای سفید کردن دندان‌ها، باید مسائل ایمنی مهمی را در نظر بگیرید.

پراکسید هیدروژن ممکن است در شرایط خاص به سفید شدن دندان‌ها کمک کند، اما باید توجه داشت که استفاده نادرست از آن می‌تواند به مینای دندان آسیب برساند. در این مقاله به بررسی استفاده از هیدروژن پراکسید برای سفید کردن دندان‌ها می‌پردازیم.

پراکسید هیدروژن یک ماده فعال رایج و موثر در بسیاری از محصولات تجاری سفید کننده دندان است. محصولاتی که حاوی پراکسید هیدروژن یا پراکسید کاربامید هستند، به عنوان عامل سفید کننده برای تغییر رنگ دندان‌ها عمل می‌کنند. این مواد می‌توانند به لایه‌های دندان نفوذ کرده و ترکیباتی که باعث تغییر رنگ می‌شوند را از بین ببرند.

در فروشگاه‌ها معمولاً پراکسید هیدروژن با غلظت تا 10 درصد در کیت‌های سفید کننده دندان قابل تهیه است. همچنین، دندانپزشکان ممکن است درمان‌های سفید کننده با غلظت پراکسید هیدروژن تا 40 درصد را ارائه دهند. اما بیشتر پراکسید هیدروژنی که در فروشگاه‌ها به فروش می‌رسد، غلظت 3 درصد دارد.

بسیاری از افراد نگران هستند که غلظت‌های بالاتر پراکسید هیدروژن ممکن است عوارض جانبی بیشتری مانند آسیب به مینای دندان و حساسیت دندان ایجاد کنند، اما این همیشه درست نیست. در واقع، مطالعات نشان داده‌اند که زمانی که محصولات با غلظت کمتر روی دندان‌ها باقی می‌مانند، اثرات منفی بیشتری بر مینای دندان دارند.

معمولاً ژل‌های با غلظت بالاتر به زمان کمتری برای اثربخشی نیاز دارند، که می‌تواند خطر آسیب به مینای دندان را کاهش دهد. به همین دلیل، مهم است که طبق دستورالعمل‌ها و راهنمایی‌های استفاده از محصولات سفید کننده دندان عمل کنید.

همچنین، یک مطالعه در American Journal of Dentistry نشان داد که استفاده از یک دهانشویه تجاری حاوی تنها 1.5 درصد پراکسید هیدروژن می‌تواند پس از 4 هفته منجر به روشن شدن قابل توجهی در مینای دندان انسان شود.

افرادی که دندان‌های حساسیت دارند، قبل از استفاده از پراکسید هیدروژن برای سفید کردن دندان‌ها، بهتر است با دندانپزشک خود مشورت کنند.

نحوه تولید و استفاده از آن
روش تهیه دهانشویه پراکسید :

پراکسید هیدروژن 3 درصد و آب را بهم اضافه کنید.

دقت داشته باشید از خوردن محلول اجتناب کنید. این مخلوط را روزانه و به مدت 2 تا 4 دقیقه استفاده نمایید.

  • پراکسیدهیدروژن و جوش شیرین را با هم مخلوط کنید، تا خمیر صاف و غلیظی ایجاد شود.

خمیر را نخورید. خمیر را با استفاده از مسواک به دندان هایتان بزنید. چند دقیقه صبر کنید، سپس آن را با آب بشویید.

بسیاری از محصولات سفید کننده دندان بدون نسخه حاوی پراکسید هیدروژن یا پراکسید کاربامید هستند که به پراکسید هیدروژن تجزیه می شود.

انجمن دندانپزشکی آمریکا (ADA) خاطرنشان می کند که محصولاتی که دارای مهر پذیرش ADA هستند، درمان های سفید کننده ایمن و موثر هستند. افراد باید دستورالعمل های این محصولات را به دقت دنبال کنند تا بهترین نتیجه را داشته باشند.

در مواردی که تغییر رنگ دندان جزئی باشد، ممکن است یک دهانشویه ساده حاوی پراکسید هیدروژن کافی باشد.

تمامی افرادی که هنگام استفاده از محصولات پراکسید هیدروژن روی دندان های خود متوجه درد یا حساسیت می شوند، باید استفاده از آنها را متوقف کنند و با دندانپزشک تماس بگیرند.

درباره کامپوزیت دندان خرگوشی مطالعه کنید!

ایمنی و خطرات استفاده از آن

استفاده از پراکسید هیدروژن برای سفید کردن دندان دارای معایب و خطراتی است که باید قبل از استفاده از آن با آن ها آشنا شوید.

عوارض جانبی رایج روش های سفید کردن دندان شامل موارد زیر می شود.

  • حساسیت دندان
  • حساسیت لثه
  • لثه های تحریک شده یا ملتهب

هر فردی که این علائم را در طول درمان خود تجربه می کند باید استفاده از محصول را متوقف کند و با دندانپزشک خود تماس بگیرد تا راه حل های دیگری به آن پیشنهاد شود.

سایر راه حل های سفید کننده دندان در خانه

روش های زیادی جهت سفید کردن دندان ها در منازل وجود دارد. بسیاری از داروهای خانگی رایج برای سفید کردن دندان شواهد علمی بسیار کمی برای حمایت از استفاده از آنها وجود دارد. با این حال، بسیاری از این درمان‌های خانگی برای سفید کردن دندان باید نسبتاً ایمن باشند. آنها عبارتند از :

  • زغال سنگ و نمک
  • جوش شیرین
  • آب لیمو
  • روغن کشی با روغن نارگیل
  • سرکه سیب

ADA هیچ یک از این روش ها را توصیه نمی کند و اشاره می کند که تحقیقاتی وجود دارد که نشان می دهد برخی از این روش ها موثر نیستند و ممکن است در واقع به دندان ها آسیب بزنند یا عوارض جانبی دیگری ایجاد کنند.

سخن آخر

پراکسید هیدروژن یکی از روش‌های خانگی متداول برای سفید کردن دندان‌ها است. این ماده در بسیاری از محصولات سفید کننده دندان، که برای استفاده در منزل و مطب دندانپزشکی طراحی شده‌اند، استفاده می‌شود.

استفاده از یک دهانشویه ساده حاوی پراکسید هیدروژن ممکن است به از بین بردن لکه‌های سطحی کمک کند. با این حال، توصیه می‌شود فرد از استفاده طولانی مدت این محلول‌ها بر روی دندان‌های خود خودداری کند.

برای افرادی که لکه‌های تیره‌تری روی دندان‌های خود دارند، گزینه‌های سفیدکننده قوی‌تری نیز وجود دارد. این گزینه‌ها می‌توانند بدون نیاز به نسخه دندانپزشکی در دسترس باشند، اما در صورت نیاز، دندانپزشک می‌تواند گزینه‌های مناسب را توصیه کند.

محصولات حاوی پراکسید هیدروژن وجود دارند و می‌توان آن‌ها را از داروخانه‌ها یا به صورت آنلاین تهیه کرد.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در حال بارگذاری ...