preloader
Edit Content

درباره ما

دکتر علی شالچی زاده فارغ التحصیل سال ۱۳۸۲ از دانشکده دندانپزشکی ، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با عنوان جراح –دندانپزشک

با ما تماس بگیرید

علت درد لثه چیست؟

  • خانه
  • -
  • دندان پزشکی
  • -
  • علت درد لثه چیست؟

علت درد لثه چیست و چگونه درمان می‌شود!

درد لثه یک عارضه رایج است. لثه درد، تورم و خونریزی آن می‌توانند دلایل مختلفی داشته باشند، از موارد ساده‌ای که با کمی مراقبت کاملا برطرف می‌شوند، تا دلایل جدی‌تری که کمک یک متخخص را می‌طلبد.

علت درد لثه چیست؟

خشن مسواک زدن و نخ دندان کشیدن

روتینی که برای حفظ و بهبود بهداشت دهان و دندانیشنهادی‌شود، شامل موارد زیر است:

1. مسواک زدن: دو بار در روز بهدت دو دقیقه با مسواک نرم و با برس متوسط یا نرم دندان‌ها را تمیز کنید. از استفاده از مسواک با برس خشن خودداری کنید تا لثه‌ها آسیب نبینند.

2. نخ دندان کشیدن: روزانه یک بار از نخ دندان برای پاکسازی مناطق بینندان‌ها استفاده کنید. با دقت و بدون تهاجم به لثه‌ها نخ دندان را عبور دهید.

3. استفاده از آب دهان: برایمک به کنترل باکتری‌ها و تازگی دهان،ز آب دهان ضد باکتریال استفاده کنید. اما توجه داشته باشید که آب دهان تنها جایگزین مسواک زدن وخ دندانشیدن نیست و باید همچنان این دو روش را انجام دهید.

4. مراقبت از تغذیه: مصرف غذاهای سالم و پر از مواد مغذی،انند میوه‌ها و سبزیجات، به بهبود بهداشت دهان و دندان کمک می‌کند. همچنین، مصرف محدودیت‌هاییانند قند و آبیرین کننده‌ها میتواند به جلوگیری از تولید باکتری‌های زاید در دهان کمک کند.

5. مراجعه به دندانپزشک:رای بررسی دوره‌ای درمان مشکلات دهان و دندان، منظورهای منظم به دندانپزشک خود را رعایت کنید. او میتواند مشکلات مربوط به لثه و دهان را تشخیص داده و راهنمایی‌های لازم را ارائه کند.

توصیهی‌شود که در صورت بروز درد لثه پس از مسواک زدن یاشکلات دهانی مزمن، به دندانپزشک خود مراجعه کنید تا تشخیص دقیق و درمان مناسب ارائه شود.

 

استعمال تنباکو

استفاده از تنباکو به شکل‌های مختلف (مثلا سیگار کشیدن) هم می‌تواند علت درد لثه بین دو دندان باشد. استفاده از تنباکوی بدون دود (مثلا جویدن آن) حتی آسیب‌زننده‌تر است.

برای بهبود سلامت لثه‌های خود، استفاده از محصولات تنباکویی را متوقف کنید. آنها نه تنها باعث لثه درد می‌شوند، بلکه می‌توانند احتمال ابتلا به سرطان را بالا ببرند.

 

حساسیت غذایی

گاهی اوقات، علت درد لثه بین دو دندان می‌تواند ناشی از واکنش آلرژیک به غذایی خاص باشد. اگر علت لثه درد همین باشد، یک رژیم غذایی حذفی می‌تواند به شما کمک کند تا حساسیت دقیقا از چه چیزی ناشی می‌شود.

برای امتحان کردن این رژیم، خوردن غذایی خاص را برای یک ماه متوقف کنید. سپس آن را دوباره وارد برنامه غذای‌تان کنید تا ببینید چه اتفاقی می‌افتد. البته راه سریع‌تری هم برای اینکه ببینید کدام غذا باعث حساسیت می‌شود وجود دارد: مراجعه به متخصص آلرژی.

آنها به شما کمک می‌کنند تا علت واکنش را شناسایی کنید و روش درمان مناسب را در پیش بگیرید. به این ترتیب، دلیل درد لثه هم خودبه‌خود برطرف خواهد شد.

واکنش آلرژیک به محصولات بهداشتی

برخی افراد نسبت به (بعضی) مواد موجود در خمیر دندان‌ها، دهانشویه‌ها و سایر محصولات بهداشت دهان و دندان واکنش‌های آلرژیک دارند. این می‌تواند دلیل درد لثه‌های شما هم باشد.

اگر فکر می‌کنید ممکن است به یک محصول بهداشتی دندان آلرژی داشته باشید، سعی کنید متوجه شوید که دقیقا چه محصولی مسئول این اتفاق است. مثلا برای مدتی از یک خمیر دندان دیگری استفاده کنید، یا دهانشویه‌تان را برای مدتی کنار بگذارید.

پس از شناسایی محصول، آن را با نمونه‌ای که منجر به لثه درد نشود جایگزین کنید. بهتر است برای انتخاب محصول جدید با دنداپزشک مشورت کنید.

دندان مصنوعی و پروتز پارسیل

انواع پروتزهای مصنوعی اگر به درستی در جای خود قرار نگیرند، لثه‌ها را تحریک می‌کنند. علاوه بر لثه درد، این تحریک مداوم می‌تواند منجر به آسیب بافتی و بیماری لثه هم بشود. اگر دلیل درد لثه‌تان همین است، از دندانپزشک برای تنظیم تناسب دندان مصنوعی یا پارسیل و تسکین درد کمک بگیرید.

تغییرات هورمونی

تغییرات هورمونی در بدن خانم‌ها در دوره‌های مختلف زندگی‌شان می‌تواند روی وضعیت لثه‌ها تأثیر بگذارد و تبدیل به علت درد لثه شود، از جمله:

  • بلوغ: هجوم هورمون‌ها در دوران بلوغ می‌تواند جریان خون به لثه ها را افزایش دهد، که منجر به تورم و حساسیت می‌شود.
  • قاعدگی: مدت کوتاهی قبل از هر دوره قاعدگی، لثه‌های برخی از خانم‌ها متورم شده و احتمال خونریزی آنها بیشتر می‌شود. این مشکل معمولا پس از شروع قاعدگی از بین می‌رورد.
  • بارداری: از ماه دوم یا سوم بارداری و تا ماه هشتم، برخی از خانم‌ها دچار تورم، خونریزی و لثه درد می‌شوند.
  • یائسگی: بعضا خانم‌ها در دوران یائسگی با لثه‌های بسیار خشک مواجه می‌شوند، که می‌تواند باعث درد شود و احتمال خونریزی را افزایش دهد.

اگر حدس می‌زنید تغییرات هورمونی دلیل درد لثه شماست، از دندانپزشک بخواهید وضعیت شما را بررسی و درمان مناسب را تجویز کند.

 

کمبود ویتامین

تغذیه مناسب برای حفظ سلامت دهان و دندان، که شامل میزان کافی از ویتامین‌های ب و ث می‌شود، ضروری است. کمبود ویتامین می‌تواند منجر به بیماری‌هایی مانند اسکوربوت شود که علت درد لثه و تورم آن است. مشاهده علائم دیگر هم بسیار محتمل است.

پیروی از یک رژیم غذایی سالم و متعادل که نیاز روزانه و توصیه‌شده به ویتامین ها و مواد معدنی را برآورده کند، می‌تواند کمبود ویتامین را درمان کند و جلوی ملتهب شده لثه‌ها را بگیرد.

بیماری لثه

بعضا برای پیدا کردن علت درد لثه باید احتمالِ وجود بیماری را در نظر گرفت. اگر لثه‌های شما قرمز و متورم هستند و خونریزی می‌کنند، احتمال ابتلا به بیماری لثه (بیماری پریودنتال) وجود دارد.

لثه درد در این حالت معمولا نتیجه کم یا اشتباه نخ دندان کشیدن و مسواک زدن است. شایع‌ترین بیماری لثه، التهاب لثه یا ژنژیویت است. یک نوع کمتر رایج اما شدیدتر هم وجود دارد که پریودنتیت نام دارد که ممکن است نیاز به جراحی لثه باشد.

با تشخیص زودهنگام و رعایت بهداشت دهان و دندان (دوبار در روز مسواک زدن، نخ دندان کشیدن و استفاده از دهان‌شویه) می‌توان روند این بیماری‌ها را معکوس کرد. بی‌توجهی به این موضوع التهاب ژنژیویت را به بیماری پریودنتیت تبدیل می‌کند. بیماری‌ای که می‌تواند که باعث از دست دادن دندان هم بشود.

آبسه دندان

آبسه دندان به عفونت در کنار ریشه دندان مربوط می‌شود. به طور دقیق‌تر،بسه درونندان رخی‌دهد ومانی اتفاقی‌افتده عصب دندان مرده یا در حال تخریب است. در این حالت، عفونت از نوکیشه دندان شروع می‌شود و به سمت استخوان اطراف پیش می‌رود.

این موضوع ممکن است علت درد لثه بین دوندان و تورم آن باشد. در صورت تشخیصبسه، معمولاً عمل کانالیشه به عنوان درمان توصیه می‌شود.

سرطان دهان

سرطان دهان معمولاً خود را به صورت زخمی روی لثه‌ها، داخل گونه، زبان و حتی لوزه‌ها نشان میدهد که بهبود نمی‌یابد. اگر این زخم (که با درد لثه همراه است)س از دو هفته بهبود نیابد،اید به دندانپزشک مراجعه کرده و تشخیصاده شود که آیا زخم سرطانی است یا خیر.

 

چه موقع برای رفع لثه درد به دندانپزشک مراجعه کنیم؟

افرادی که این درد را به صورت شدید، مداوم یا مکرر تجربه می‌کنند، باید به دندانپزشک مراجعه کنند تا متخصص لثه‌ها، دندان‌ها و دهان را از نظر علائم عفونت، پوسیدگی و سایر مشکلات دندانی معاینه کند. علاوه بر آن، در صورت مشاهده علائم زیر همراه با لثه درد هم توصیه می‌شود به متخصص مراجعه کنید:

  • خونریزی لثه
  • قرمز شدن لثه‌ها
  • عقب‌نشینی کردن لثه‌ها
  • احساس درد هنگام جویدن
  • حساس شدن و یا شل شدن دندان‌ها
  • بوی بد دهان که با مسواک زدن برطرف نمی‌شود

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در حال بارگذاری ...