preloader
Edit Content

درباره ما

دکتر علی شالچی زاده فارغ التحصیل سال ۱۳۸۲ از دانشکده دندانپزشکی ، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با عنوان جراح –دندانپزشک

با ما تماس بگیرید

مواد غذایی مفید برای دهان و دندان ها

  • خانه
  • -
  • دندان پزشکی
  • -
  • مواد غذایی مفید برای دهان و دندان ها

مواد غذایی که برای دندان‌ها و لثه‌ها مفید هستند:

وقتی درباره بهداشت دهان و دندان صحبت می‌کنیم، در واقع منظورمان پیشگیری است. داشتن عادات غذایی و بهداشتی خوب و منظم، بهترین راه برای داشتن دندان‌ها و لثه‌های سالم است. عادت‌های خوب مانند استفاده از تکنیک‌های مناسب درسواک زدن و استفاده از نخ دندان روزانه، که به حذف پلاک و باکتری‌های موجود در حفره‌های دهان و دندان کمک می‌کنند و اثر لکه‌های روی دندان‌ها را کاهشی‌دهند.

رژیم غذایی مناسب نیز یک عامل حیاتی برای سلامت دهان وثه است.هان، نقطه آغاز دستگاه گوارش است و غذاهایی که می‌خوریم می‌توانند بهداشت عمومی دهان و دندان را تقویت یا آسیب برسانند. بنابراین، اهمیت تغذیه سالم و متوازن برای حفظلامت دهان و دندان بسیار مهم است.

مواد غذایی که مصرف آنها برای سلامت دندان‌ها و لثه‌ها مفید می‎باشند:

بادام:

بادام، شکر کمی دارد و منبع غنی پروتئین می‌باشد. کلگیت-Colgate (برند معروف خمیر دندان آمریکایی) از بادام به عنوان غذایی یاد می‌کند که برای دندان‌ها و لثه‌ها مناسب است. بادام به خاطر میزان کلسیم بالایی که دارد، می‌تواند به تقویت دندان‌ها کمک کند.

سیب:

معمولا در تمام توصیه‌های پزشکی تاکید بر مصرف مواد غذایی ترد برای داشتن دندان‌هایی سالم شده است. هنگامی که سیب می‌خورید، خرد کردن سیب با دندان می‌تواند هر پلاک و باکتری که روی دندان وجود دارد را از بین ببرد، بنابراین سیب خاصیت تمیز کنندگی دارد.

کلم بروکلی:

کلم بروکلی، منبع غنی ویتامین C و کلسیم است و برای سالم نگه داشتن لثه و دندان‌هایتان بسیار مفید می‌باشد. علاوه بر این، این سبزی به دلیل داشتن میزان زیادی آهن، یک پوشش محافظ روی مینای دندان شما ایجاد می‌کند که باعث درخشان شدن لبخند شما خواهد شد.

متخصص بهداشت دهان و دندان، کری ایبتسون می‌گوید، می‌توانید بروکلی را به صورت خام یا بخارپز بخورید و پیشنهاد می‌کند که از گل‌های آن بخورید چرا که فایده‌ی بیشتری خواهد داشت.

هویج:

هویج نیز مانند سیب، می‌تواند به صورت موقت دندان‌هایتان را بین وعده‌های غذایی و مسواک زدن، تمیز کند. همچنین بسیاری از متخصصین بر این باورند که ویتامین A موجود در هویج، می‌تواند باعث تقویت مینای دندان شود.

 

بادام هندی:

بادام هندی نه تنها منبع غنی از ویتامین‌ها و مواد معدنی است، بلکه به تولید بزاق و حفظ تمیزی دندان‌هایتان نیز کمک می‌کند.

 

کرفس:

یکی دیگر از سبزیجات ترد کرفس می‌باشد. یکی از مزایای سبزیجات ترد این است که دارای فیبر بالایی هستند و برای خرد شدن به مقدار زیادی بزاق نیاز دارند. بزاق، غذا و باکتری‌ها را از میان دندان‌ها خارج می‌کند و بخش جدا ناپذیری در حفظ سلامت دندانها می‌باشد.

پنیر:

با توجه به اینکه پنیر حاوی میزان زیادی کلسیم است، بنابراین برای حفظ سلامت دندان و لثه بسیار مناسب می‌باشد. آماندا گاردنر در Health.com اشاره می‌کند که پنیر حاوی نوعی پروتئین به نام کازئین است که برای مینای دندان مفید است.

خیار:

خیارهای ترد هم مانند سیب و هویج، می‌توانند به حفظ تمیزی دهان و دندان شما بین وعده‌های غذایی کمک کنند.

 

سیر:

با اضافه کردن سیر به رژیم غذایی خود، خطر ابتلا به انواع بیماری‌های لثه را کاهش دهید. سیر دارای خواص ضد میکروبی قوی می‌باشد که کمک می‌کند دهان و دندان شما عاری از هرگونه باکتری‌ای باشد.

زنجبیل:

زنجبیل می‎تواند بوی بد دهان را بهبود بخشد و همچنین از رشد باکتری در دهان و دندان شما جلوگیری‌ کند.

کلم:

ویتامین C به کاهش التهاب کمک می‌کند و کلم یکی از بهترین منابع آن می‎باشد. مصرف کافی ویتامین C به حفظ سلامت لثه‌ها و دندان‌ها کمک می‌کند و خطر ابتلا به بیماری لثه را کاهش می‌دهد.

کیوی:

از کیوی به عنوان سوپر میوه‌ای که حاوی ویتامین C است یاد می‌کنند. مصرف دو کیوی، دو برابر یک پرتقال متوسط ویتامین C ​​فراهم می‌کند.

 

گوشت:

گوشت قرمز منبع غنی فسفر است. فسفر یکی از اجزای اصلی مینای دندان است، پس مصرف گوشت قرمز به بازسازی دوباره‌ی دندان‌های شما کمک و آنها را قوی‌تر می‌کند.

شیر:

شیر ​حاوی مقدار زیادی کلسیم و ویتامین D است که به سلامت دندان‌ها بسیار کمک می‎کند. ویتامین D و کلسیم در کنار هم کار می‌کنند؛ زیرا بدن ما برای جذب کلسیم به مقداری ویتامین D نیاز دارد.

پیاز:

مشکلات مربوط به دندان و لثه اغلب به علت فعالیت باکتریایی بوجود می‌آیند. با خوردن پیاز که دارای خاصیت میکروب‌زدایی است، باکتری‌های دهان و دندان خود را نابود کنید. توصیه می‌کنیم که حتما از پیاز به عنوان چاشنی غذا در سوپ، سالاد و غذاهای سرخ کردنی‌تان استفاده کنید.

پرتقال:

پرتقال منبع خوبی برای جذب ویتامین C مورد نیاز بدن است که به قوی‌تر شدن لثه‌ها کمک می‌کند.

گلابی:

اسیدها می‌توانند آثار مخربی روی مینای دندانتان داشته باشند. گلابی با خنثی کردن اسید دهان، نقش مهمی در بهداشت دهان و دندان ایفا می‌کند.

آناناس:

آناناس را به لیست میوه‌هایی که حاوی ویتامین C هستند اضافه کنید. آناناس همچنین حاوی برملائین می‌باشد که دارای خواص ضد التهابی است.

ویتامین های مورد نیاز دندان ها کدام است؟

کشمش:

استفاده از کشمش به عنوان میان وعده‌ی بدون قند توصیه شده است. کشمش همچنین حاوی ترکیباتی است که می‌تواند رشد باکتری‌های دهان و دندان را مختل کند.

ماهی سالمون:

این ماهی چرب منبع فسفر است که نقش مهمی در سلامت و استحکام مینای دندان دارد.

قارچ‌های شیتاکی:

این قارچ‌ها حاوی ماده‌ای به نام لتینان هستند که دارای خواص ضد باکتری می‎باشد. قارچ شیتاکی می‌تواند از رشد باکتری‌های ناشی از پلاک جلوگیری کند و خطر ابتلا به پریودنتال و سایر بیماری‌های لثه را کاهش دهد.

اسفناج:

این سبزی پربرگ سبز می‌تواند دهان و دندان شما را تمیز نگه دارد. اسفناج را به دلیل فیبر زیادی که دارد، باید زیاد بجوید، که این کار تولید بزاق را زیاد می‎کند و همچنین عمل جویدن، ذرات غذایی روی دندان‌هایتان را پاک می‌کند.

توت فرنگی:

آیا می‌خواهید دندان‌هایی سفید و طبیعی داشته باشید؟ توت فرنگی دارای مالیک اسید است که می‌تواند این کار را به راحتی برای شما انجام دهد..

آدامس بدون قند:

آدامس باعث افزایش تولید بزاق می‌شود که برای سلامتی دهان و دندان بسیار مهم است. حتما از آدامس‌های بدون قند برای کنترل قند خون خود استفاده کنید.

چای:

چای سرشار از آنتی اکسیدان و پلی فنل است که به پیشگیری از ایجاد پلاک کمک می‌کند. هم چای سبز و هم چای سیاه در حفظ سلامت دندان‌ها و لثه‌ها مفید هستند. مقدار معینی چای سبز ممکن است حاوی فلوراید نیز باشد که فواید بیشتری را به همراه دارد.

تن ماهی:

تن ماهی ویتامین D و مواد معدنی مورد نیاز را برای سلامت دندان‌ها فراهم می‌کند.

آب:

آب نقش مهمی در شستشوی باقی مانده‌ی غذاها، اسیدها و باکتری‌های موجود در دندان و لثه‌ها دارد. علاوه بر این، آب شیرین (و بعضی از بطری‌های آب) حاوی فلوراید است که به جلوگیری از پوسیدگی دندان و ایجاد حفره‌ کمک می‌کند.

غلات کامل:

آیا می‌خواهید خطر ابتلا به انواع بیماری‌های لثه را کاهش دهید؟ از غلات کامل مانند برنج قهوه‌ای و آرد جو دوسر استفاده کنید. دکتر انوار متخصص بیماری‌های مسری تغذیه از دانشکده‌ی بهداشت عمومی آرنولد در دانشگاه کارولینای جنوبی می‌گوید یک رژیم غذایی غنی از غلات کامل به تنظیم قند خون بدن کمک می‌کند که به نوبه‌ی خود باعث کاهش خطر ابتلا به بیماری پریودنتال یا التهاب لثه می‌شود.

ماست:

از ماست بدون چربی به عنوان یک منبع سالم کلسیم استفاده کنید. به یاد داشته باشید که کلسیم یک ماده غذایی حیاتی برای سلامت دندان‌ها و لثه‌ها می‌باشد.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در حال بارگذاری ...