علت عفونت و خون ریزی و درد لثه چیست؟

• علت عفونت و خون ریزی و درد لثه چیست؟

عفونت و خون ریزی لثه از علت تا درمان

وقتی حرف از عفونت و خون ریزی لثه به میان می‌آید ناگهان همه ما فکرمان به سمت پیشگیری از پوسیدگی دندان می‌رود اما سلامت دندان به همین‌جا ختم نمی‌شود! سلامت لثه هم بخشی از سلامت دندان و دهان شما به حساب می‌آید که نقش کلیدی در سلامت کلی بدن دارد. در ادامه به دلایل مختلف عفونت و خون ریزی لثه می‌پردازیم و بررسی می‌کنیم چه راه‌هایی می‌تواند از خون ریزی لثه پیشگیری کند و اگر دچار عفونت و خون‌ ریزی لثه شدیم چگونه آن را درمان کنیم. تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

عفونت و خون ریزی لثه چیست و چگونه ایجاد می شود؟

در بسیاری از موارد عفونت و خون ریزی لثه نشانه بیماری لثه است اما گاهی اوقات خونریزی لثه ناشی از شیوه‌های غلط مسواک زدن، نخ دندان کشیدن یا سایر موارد است. بیماری‌ها و مشکلات مختلفی می‌تواند منجر به التهاب، عفونت یا خون ریزی لثه شود. دلیل این اتفاق می‌تواند خیلی ساده یا یک مشکل پیشرفته باشد. اگر این مشکل مکررا اتفاق بیوفتد باید حتما به دندانپزشک مراجعه کنید.

علائم عفونت و خون ریزی لثه چیست؟

در صورتی که علائم زیر را دارید شما به عفونت و خون ریزی لثه دچار هستید. مواردی که در ادامه به آن اشاره شده‌است، شایع‌ترین علائم عفونت و خون ‌ریزی لثه هستند:

• خونریزی هنگام مسواک زدن یا نخ دندان کشیدن
  • ایجاد سوراخ‌هایی بین دندان‌ها و لثه‌ها
  • عقب‌رفتگی لثه‌ها
  • تغییر رنگ و التهاب لثه
  • تخریب ساختار دندان
  • از‌دست‌دادن دندان

علائم عفونت لثه بعد از کشیدن دندان

برای اینکه از شر دندان درد خلاص شوید و عفونت آن را از بین ببرید آن را می‌کشید اما گاهی خود جراحی و کشیدن دندان باعث عفونت و درد دندان می‌شود اما این یک حالت موقتی است. علائم عفونت لثه پس از کشیدن دندان عبارت است از:

• خون ریزی
  • درد و تورم
  • تب و لرز
  • ترشحات زرد و سفید از محل جراحی دندان.
در بسیاری از موارد عفونت و خون ریزی لثه نشانه بیماری لثه است اما گاهی اوقات خون ریزی لثه ناشی از شیوه‌های غلط مسواک زدن، نخ دندان کشیدن یا سایر موارد است.

علل شایع عفونت و خون ریزی لثه چه هستند؟

گاهی علت اصلی عفونت و خون ریزی لثه مسائل مربوط به مراقبت از دندان است، اما گاهی اوقات برخی بیماری‌ها مانند پریودنتیت و ژنژیویت باعث حساسیت بیش‌ازحد لثه و در نهایت عفونت و خون ریزی لثه می‌شود. علل شایع خون ریزی لثه عبارت‌اند از:

۱. التهاب و خون ریزی لثه

در صورتی که پلاک دندان به مدت طولانی روی خط لثه باقی بماند دچار التهاب لثه می‌شوید. پلاک به ذرات ریز و باکتری‌هایی گفته می‌شود که به دندان شما می‌چسبند و باعث تورم بافت لثه می‌شوند. درصورتی که متوجه آن نشوید این پلاک‌ها باعث خون ریزی لثه می‌شوند.

خبر خوب این است که مسواک‌زدن پلاک دندان را از بین می‌برد و از پوسیدگی دندان و عفونت لثه جلوگیری می‌کند. اما اگر به درستی مسواک نزنید و نخ دندان نکشید ممکن است پلاک روی خط مرزی لثه باقی بماند. این پلاک‌ها در بلندمدت سفت می‌شوند و تبدیل به جرم دندان می‌شوند که باعث التهاب و خون ریزی لثه می‌شود.

مهمترین علائم التهاب لثه عبارت است از:

• ورم لثه دندان روکش شده
  • احساس درد در ناحیه دهان و اطراف لثه
  • خون ریزی لثه.

۲. بیماری پریودنتال (پریودنتیت)

بیماری پریودنتال زمانی رخ می‌دهد که التهاب لثه پیشرفته شود. در واقع این بیماری زمانی رخ می‌دهد که باکتری‌ها و عفونت به دندان‌ها، استخوان فک و بافت لثه گسترش یابد. بیماری پریودنتال باعث شل‌شدن بافت لثه و جداشدن لثه از استخوان دندان می‌شود.

این موضوع موجب ایجاد فضایی منفی برای رشد و تجمع باکتری می‌شود که وضعیت را وخیم‌تر می‌کند و امکان دارد دندان از لثه جدا شود و بیوفتد! قطعا کسی دوست ندارد در اوج جوانی دندان‌هایش را بخاطر سهل انگاری از مراقبت دندان و لثه از دست بدهد.

۳. عفونت و خون ریزی لثه به دلیل دیابت

افرادی که به دیابت مبتلا هستند بیشتر مستعد ابتلا به عفونت و خونریزی لثه هستند چرا که دهان آنها در مبارزه با باکتری‌ها از ایمنی ضعیف‌تری برخوردار است و ممکن است به التهاب لثه دچار شوند و از آن‌جایی که سطح بالای قند خون مانع از بهبود علائم و علت زخم دهان می‌شود، بهبودی را برای این افراد سخت‌تر می‌کند و احتمال اینکه وارد فاز دوم عفونت و خونریزی لثه شوند (پریودنتال) بسیار زیاد است.

۴. خونریزی لثه و سرطان خون (لوسمی)

خون‌ریزی لثه یکی از علل شایع سرطان خون است. همانطور که می‌دانید پلاکت‌های خون باعث لخته‌شدن خون و جلوگیری از خون ربزی بیش‌ازحد می‌شوند. افرادی که مبتلا به سرطان خون هستند تعداد پلاکت‌های آنها از حد استاندارد کمتر است؛ بنابراین خون به درستی لخته نمی‌شود و ممکن است خون ریزی لثه را بارها و بارها تجربه کنند.

۵. ترومبوسیتوپنی یا کمبود پلاکت خون

یکی دیگر از بیماری‌هایی که باعث کاهش پلاکت خون می‌شود ترومبوسیتوپنی است. این بیماری هم مثل لوسمی از انعقاد خون جلوگیری می‌کند و بهبود خونریزی لثه را دشوار می‌کند.

۶. هموفیلی یا بیماری فون ویلبراند

این روزها کمتر کسی پیدا می‌شود که واقعا نداند بیماری هموفیلی چیست و چه اختلالی در بدن ایجاد می‌کند. همانطور که می‌دانید افرادی که هموفیلی هستند خون در بدن آنها به درستی لخته نمی‌شود. این وضعیت ممکن است در صورت کوچکترین آسیب به لثه باعث خونریزی غیرمعمول لثه شود.

۷. اختلال در سیستم ایمنی مثل ایدز HIV

ایدز نوعی بیماری خود ایمنی است که به دلیل نقص سیستم ایمنی منجر به عفونت‌های جدی می‌شود. این بیماری از طریق تماس جنسی، تماس با خون فرد آلوده به HIV یا از مادر به فرزند انتقال می‌یابد. در این بیماری اختلال‌های مختلفی در سیستم ایمنی ایجاد می‌شود که یکی از آنها عفونت و خونریزی لثه است.

۸. اسکوربوت (کمبود ویتامین C)

بیماری اسکوربوت در اثر کمبود شدید ویتامین C در بدن ایجاد می‌شود. ویتامین سی باعث رشد و ترمیم بافت بدن شما می‌شود و زخم‌ها را التیام می‌بخشد و از طرفی باعث استحکام و تقویت استخوان فک و دندان می‌شود. کمبود ویتامین C باعث ضعف لثه و خونریزی آن می‌شود.

۹. کمبود ویتامین K

گاهی اوقات خون ریزی لثه ناشی از کمبود ویتامین K در بدن است. ویتامین K در بدن به انعقاد خون کمک می‌کند و برای استخوان فک بسیار مهم است. کمبود ویتامین K و C را می‌توان با تعدیل کردن رژیم غذایی و گنجاندن برخی مواد غذایی در برنامه‌ جبران کرد.

۱۰. کجی و بی‌ نظمی دندان‌ ها

کجی و بی‌نظمی دندان‌ها باعث می‌شود شما نتوانید به درستی دندان‌هایتان را مسواک بزنید و پلاک‌های دندانی روی خط لثه باقی می‌ماند که این امر باعث عفونت و خونریزی لثه می‌شود.

۱۱. شکستگی دندان و ترک دندان

شکستگی و ضرب دیدگی و ترک دندان معمولا موجب عفونت و خون ریزی لثه می‌شود. گاهی اوقات ممکن است دندان در لثه شکسته باشد که این حالت باعث ناراحتی زبان و لثه فرد می‌شود. در صورتی که فرد ترمیم دندان پوسیده را انجام ندهد یا دندان ترک خورده را جراحی نکند، لثه دچار التهاب، عفونت و خون ریزی می‌شود.

۱۲. عفونت و خون ریزی لثه در دوران بارداری

یکی از چالش‌هایی که خانم‌ ها در دوران باداری با آن دست و پنجه نرم می‌کنند نوسانات هورمونی است. گاهی اوقات این نوسانات هورمونی باعث التهاب، درد و خون ریزی لثه می‌شود. روش‌های بهداشتی مثبت می‌تواند از خون ریزی لثه در دوران باداری جلوگیری کند. با این حال اگر دچار این عارضه شدید می‌توانید از یک دندان پزشک مشاوره بگیرید.

۱۳. استفاده از داروهای رقیق کننده خون

داروهایی مثل وارفارین، آسپرین و هپارین باعث رقیق شدن خون می‌شوند و این امر ممکن است خونریزی لثه را بیشتر کند.

۱۴. استفاده از پروتز و دندان مصنوعی

افرادی که از دندان مصنوعی یا پروتز دندان استفاده می‌کنند نیز ممکن است دچار خون ریزی لثه و برخورد با معایب دندان مصنوعی شوند. پروتزهای دندانی بسیار سفت هستند و در صورتی که به درستی روی لثه قرار نگیرند و مناسب دهان شما نباشند باعث آسیب بافت لثه و در نهایت خونریزی لثه می‌شوند. در این صورت باید با متخصص دندانپزشکی خود صحبت کنید. ممکن است دکتر شما تصمیم بگیرد پروتزی مناسب‌تر برای دندان شما سفارش دهد.

بیماری‌ها و مشکلات مختلفی می‌تواند منجر به التهاب، عفونت یا خون ریزی لثه شود. دلیل این اتفاق می‌تواند خیلی ساده یا یک مشکل پیشرفته باشد. اگر این مشکل مکررا اتفاق بیوفتد باید حتما به دندانپزشک مراجعه کنید. در دکترتو می‌توانید با بهترین دندانپزشکان در شهر خود آشنا شوید، به‌صورت اینترنتی یا تلفنی با آنها مشورت کنید و یا برای دریافت نوبت ویزیت حضوری اقدام کنید.

۱۵. خون ریزی لثه هنگام مسواک زدن

مسواک زدن یکی از راه‌های اصلی جلوگیری از عفونت و خون ریزی لثه است اما خود گاهی باعث خون ریزی لثه می‌شود. اولین دلیل خونریزی لثه، التهاب لثه یا بیماری پریودنتیت است. اگر شما مبتلا به پریودنتیت شده باشید پس از هر بار مسواک زدن طعم خون را در دهان خود احساس خواهید کرد. هر ۶ ماه یک بار به دندان پزشک مراجعه کنید تا در صورت ابتلا به بیماری‌های لثه از آن مطلع شوید و قبل از آنکه دیر شود جلوی آن را بگیرید.

بافت ظریف مینای دندان و لثه‌ها نیاز دارد با آنها با ملایمت بیشتری رفتار کنید. محکم مسواک زدن الزاما به معنای تمیزتر شدن دندان نیست! کافیست یاد بگیرید چگونه مسواک بزنید تا از شر پلاک دندان خلاص شوید. مسواک زدن به مدت طولانی نیز می‌تواند باعث آسیب‌پذیری و ساییده شدن لثه شود. زمان مسواک زدن شما نباید بیش از ۱۰ دقیقه باشد. استفاده از مسواک‌هایی که موهای سخت و زبر دارند یا مسواک‌های قدیمی و مستعد رشد باکتری، باعث عفونت و خونریزی لثه می‌شود.

۱۶. خونریزی لثه بعد از جراحی دندان

اینکه لثه شما تا دو ساعت بعد از جراحی دندان خون ریزی کند کاملا طبیعی است اما اگر ناحیه مورد جراحی به صورت غیر طبیعی خون ریزی داشت و بیش از دو ساعت خون ریزی کرد می‌تواند به این معنی باشد که بدن شما در ایجاد لخته مشکل دارد؛ بنابراین به دندانپزشک خود اطلاع دهید تا مشکل را بررسی کند.

درمان خونریزی و عفونت لثه چگونه است؟

در صورتی که خونریزی لثه به علت بیماری خاصی یا علت زمینه‌ای نیست، اقداماتی موجود است که می‌تواند از عفونت و خونریزی لثه جلوگیری کند یا در بهبود و رفع عفونت لثه به شما کمک کند. این اقدامات شامل مصرف داروهای ضد عفونت لثه و محافظت از بهداشت دهان و دندان می‌شود. استفاده از داروهای ضد عفونت لثه، مانند آنتی‌بیوتیک‌ها یا ضدعفونی‌کننده‌های مورد تجویز پزشک، می‌تواند در کنترل و رفع عفونت لثه و خونریزی لثه موثر باشد. علاوه بر این، رعایت بهداشت دهان و دندان نیز بسیار اهمیت دارد. تمیز نگه داشتن دندان‌ها و لثه ها با مسواک زدن منظم و استفاده از نخ دندان برای کاهش پلاک دندان و جلوگیری از ایجاد عفونت لثه بسیار مهم است. همچنین مراجعه منظم به دندانپزشک برای معاینه و شستشوی جرمگیری تخصصی دندان ها برای رفع و پیشگیری از عفونت لثه و خونریزی لثه موثر است. فقط در صورت داشتن بیماری‌ها یا مشکلات خاص، بهتر است با پزشک خود در مورد نحوه درمان صحبت کنید تا بتوانید درمان مناسب را دریافت کنید. پزشک معالج شما می‌تواند براساس وضعیت شما و برتری های درمانی مناسب، راهنمایی های دقیقی را برای شما ارائه دهد.