علت لق شدن دندان در بزرگسالی چیست؟

• علت لق شدن دندان در بزرگسالی چیست؟

علت‌ها و دلایل لق شدن دندان دائمی

بیماری‌های پریودنتال

بیماری پریودنتال نه ‌تنها بر لثه‌های شما اثر می‌گذارد، بلکه رباط‌ها و استخوانی که از دندان شما پشتیبانی می‌کند را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد. بیماری‌های پریودنتال یکی از شایع‌ترین علل لقی و جابه‌جایی دندان‌ها به شمار می‌رود.
خوشبختانه از بیماری‌ پریودنتال می‌توان با رعایت سلامت و بهداشت دهان، به‌سادگی پیشگیری نمود. بنابراین شما نباید اجازه دهید که شدت این بیماری به جایی برسد که موجب بروز پاکت پریودنتال و لق شدن دندان شود. رعایت بهداشت دهان و دندان ازجمله مسواک زدن و کشیدن نخ دندان به‌طور صحیح و مرتب و نیز مراجعه منظم به دندانپزشک دو بار در هر سال، مهم‌ترین نکات در پیشگیری از بیماری‌های پریودنتال محسوب می‌شود.

هورمون‌های دوران بارداری

بالا رفتن میزان هورمون‌های پروژسترون و استروژن در دوران بارداری می‌تواند باعث نرمی و شل شدن رباط‌ها و استخوان اطراف دندان‌ها شود که در نتیجه آن ممکن است دندان‌ها لق شوند. خوشبختانه این عارضه معمولاً به‌صورت موقتی است و منجر به از دست رفتن دندان‌ها نخواهد شد، مگر آنکه بیماری‌ها و عوارض دیگری از قبیل بیماری‌های پریودنتال برای شخص به وجود بیاید. بااین‌حال ریسک نکنید و با مشاهده اولین علائم لقی دندان در دوران بارداری حتماً به دندانپزشک خود مراجعه و با او مشورت کنید.

پوکی استخوان (استئوپروز)

پوکی استخوان می‌تواند هم در مردان و هم در زنان ایجاد شود. این عارضه باعث می‌شود که تراکم استخوان‌های موجود در سراسر بدن کاهش یابد و استخوان‌ها در مقابل شکستگی، آسیب‌پذیرتر شوند. هنگامی‌که تراکم استخوان اطراف دندان‌ها کاهش پیدا می‌کند، می‌تواند باعث لق شدن دندان‌ها شود.

مصدومیت و ضرب‌دیدگی

هنگامی‌که ضربه یا نیروی شدیدی بر دندان‌ها وارد می‌شود، رباط پریودنتال و بافت همبندی که دندان‌ها را در جایگاه خود محکم نگه می‌دارد، ممکن است دچار کشیدگی و آسیب‌دیدگی شود. کشیدگی رباط پریودنتال می‌تواند باعث لق شدن دندان‌ها شود. این حالت هنگامی اتفاق می‌افتد که شما شب‌ها در هنگام خواب به‌طور مرتب دندان‌ها را به روی هم می‌سایید یا آرواره‌های خود را به روی هم فشار می‌دهید و یا دندان‌های ردیف بالا و پایین شما هم‌ردیف نیستند و به‌طور منظم بر روی یکدیگر قرار نمی‌گیرند.

هر آسیبی که به خاطر زمین خوردن یا مصدومیت در تصادفات بر دهان شما وارد شود، می‌تواند به رباط‌ها و استخوان اطراف دندان نیز آسیب وارد کند. بنابراین مصدومیت‌ها و ضرب‌دیدگی‌های ناحیه دهان را جدی بگیرید و فوراً برای بررسی وضعیت خود به دندانپزشک مراجعه کنید.

علائم و نشانه‌های لق شدن دندان دائمی

در افرادی که دندان آن‌ها لق شده است، معمولاً علائم زیر دیده می‌شود:

ناراحتی در هنگام جویدن غذا

درد در زمان حرکت دادن دندان‌ها

قرمزی، تورم و آسیب‌دیدگی بافت اطراف دندانی که لق شده است.

درمان لقی دندان

برای درمان لقی دندان روش‌های بسیاری وجود دارد اما در ابتدا باید علت لقی پیدا شود تا بتوان بهترین راه را برای درمان پیدا کرد. بهترین روش باید با توجه به دندان شما و شرایط آن انتخاب شود سپس درمان صورت بگیرد.‌
شیوه‌های رایج درمان لقی دندان را به طور خلاصه شرح می‌دهیم.

1. آتل‌بندی دندان‌ها
  2. پاکسازی ریشه
  3. کشیدن دندان و سپس استفاده از دندان مصنوعی، بریج و ایمپلنت
  4. پیوند گرافت استخوانی
  5. پاکسازی عمقی

چسباندن دندان لق

لق شدن دندان دلایل مختلفی از جمله ضربه، بیماری، تصادف و… دارد. در هر صورت لقی دندان را باید جدی گرفت چرا که منجر به از دست رفتن دندان و در نهایت ازبین رفتن زیبایی و اختلال در کار روزمره می‌شود. با مراجعه به بهترین دندانپزشک سریعا باید این مشکل را برطرف نمود و اطمینان از مبتلا نبودن به بیماری‌های لثه واستخوان فک حاصل کرد.

لق شدن دندان عصب کشی شده

درمان عصب‌کشی روشی است که در آن بافت‌های عصبی برداشته می‌شود. این بافت‌ها که برداشته می‌شوند معمولا آسیب دیده، مرده و یا عفونی هستند و اگر هر چه سریع‌تر برداشته نشوند باعث آسیب رساندن به بقیه بافت‌ها نیز می‌شوند.
بعد از درمان عصب‌کشی دندان‌ها حساس می‌شوند و ممکن است تصور شود دندان‌ها لق شده است و این حساسیت ممکن است چند روز طول بکشد اما اگر پس از چند هفته هنوز این حساسیت وجود داشت حتما باید به دندانپزشک مراجعه کرد.

لق شدن دندان کودکان

دندان های کودکان جهت در آمدن دندان های دائمی لق شده و می افتند. در این حالت ابتدا دو دندان پیشین پایین دهان، سپس دو دندان بالای آن، و به تدریج سایر دندان ها لق می شوند. این فرآیند معمولاً به شش سال زمان برای لق شدن و از بین رفتن همه دندان های شیری نیاز دارد.در هر حال تا زمانی که دستان کودک بطور کامل شستشو داده نشده است، کودک را تشویق نکنید که دندان های شیری را با دست خود تکان دهد. پس از تکان دادن دندان ، وضعیت قرارگیری دندان در محل آن به مقدار کافی لق خواهد شد.

این فرآیند ممکن است به چند روز، چند هفته، یا چند ماه زمان نیاز داشته باشد. در این حالت تا زمانی که دندان و لثه های اطراف آن قرمز نشده یا ورم نکرده باشد، شما باید صبر کنید تا دندان خود به خود بیفتد. هنگامی که دندان افتاد، کودک ممکن است یک صدای تق به خاطر جدا شدن دندان از لثه و ریشه های آن احساس کند. در این زمان ممکن است مقداری خون ریزی از محل دندان وجود داشته باشد که به هیچ وجه نگران کننده نیست.

اگر کودک شما تمایل به کندن دندان لق شده خود ندارد، شما می توانید یک نخ به دندان او ببندید و دندان را خارج کنید یا دندان لق شده کودکتان را خود از دهان وی خارج کنید، در این حالت لازم است با دستان تمیز و یک تکه گاز استریل، دندان را گرفته و با تکان دادن آن به دندان فشار وارد کنید. اگر دندان کودک با اولین فشار از محل خارج نشد، چند روز صبر کنید. همواره توجه داشته باشید خارج کردن دندان از دهان قبل از جدا شدن کافی آن از ریشه ها می تواند باعث ایجاد عفونت در محل دندان شود.