preloader
Edit Content

درباره ما

دکتر علی شالچی زاده فارغ التحصیل سال ۱۳۸۲ از دانشکده دندانپزشکی ، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با عنوان جراح –دندانپزشک

با ما تماس بگیرید

انواع دندون مصنوعی کدام اند؟

  • خانه
  • -
  • دندان پزشکی
  • -
  • انواع دندون مصنوعی کدام اند؟
انواع دندون مصنوعی کدام اند؟

انواع دندان مصنوعی

دندان های مصنوعی  کامل (متشکل از دندان ها و لثه های پروتزی) برای افرادی کاربرد دارد که تمام دندان های خود در فک بالا یا پایین یا هر دو فک را از دست داده باشند. دندان های مصنوعی کامل پس از کشیدن دندان ها و التیام لثه ها (تقریبا ۸ تا ۱۲ هفته) در دهان قرار داده می شود. دندان مصنوعی کامل به ۲ صورت معمولی و فوری ساخته می شوند.دندان های مصنوعی کامل فوری از قبل تهیه، و به محض کشیده شدن دندان ها در دهان قرار می گیرد تا فرد هنگام التیام لثه ها بدون دندان نباشد. البته به دلیل آنکه استخوان ها و لثه ها به مرور زمان و هنگام التیام منقبض می شوند، دندان مصنوعی فوری در این مدت به تنظیم بیشتری نیاز دارد. دندان مصنوعی فوری در واقع یک راه‌ حل موقت تا زمان تهیه دندان مصنوعی اصلیست.

۱. دندان مصنوعی ثابت

دندان مصنوعی ثابت یکی دیگر از گزینه هاییست که افراد آن را در جدول قیمت دندان مصنوعی و لیست قیمت دندان مصنوعی جستجو می کنند. دندان مصنوعی ثابت یا ایمپلنت دندان به خوبی جایگزین دندان های طبیعی شده و زیبایی دندان ها را بازیابی می کنند. از دندان مصنوعی ثابت می توان پایه بریج ثابت نیز استفاده کرد تا دیگر نیازی به دندان مصنوعی متحرک نباشد. توجه داشته باشید که دندان مصنوعی ثابت یک دندان مصنوعی بدون سقف است.

دندان مصنوعی ثابت یک دندان مصنوعی ارزان نیست، اما حس دندان طبیعی را به خوبی در فرد ایجاد می کند. برای دندان مصنوعی ثابت، یک قلاب فلزی به طور دائم در استخوان فک کاشته می شود. پس از اینکه استخوان فک اطراف این قلاب رشد کرد (حدود ۶ ماه)، دندان مصنوعی ثابت به آن وصل می شود. البته دندان مصنوعی ثابت و کاشت دندان برای همه افراد مناسب نیست.

۲. دندان مصنوعی تکه ای

دندان مصنوعی تکه ای فک بالا و…، از دندان های مصنوعی متصل به پایه پلاستیکی همرنگ لثه تشکیل شده که به یک بدنه فلزی متصل می شوند. این بدنه فلزی دندان مصنوعی تکه ای فک بالا را در جای خود نگه می‌دارد. دندان مصنوعی تکه ای فک بالا یا پایین برای افرادی که تعدادی از دندان های خود را از دست داده اند اما مایل به استفاده از دندان مصنوعی ثابت نیستند، یک گزینه مناسب است.

دندان مصنوعی تکه ای فک بالا یا پایین در صورتی کاربرد دارد که یک یا چند دندان طبیعی در فک بالا یا پایین وجود داشته باشد. در این حالت دندان مصنوعی تکه ای فک بالا را می توان با استفاده از دندان های طبیعی، لثه ها، و یک ساختار ارتباطی ساخته شده از پلاستیک و فلز در دهان بیمار نگه داشت. دندان مصنوعی تکه ای فک بالا ظریف و متحرک است، ظاهری طبیعی دارد و به جای قلاب، با اتصال های داخلی به روکش های کناری متصل می شود.

۳. دندان مصنوعی درون کاشت دندانی (ایمپلنت)

ایمپلنت دندان یک پایه فلزی از جنس تیتانیوم، و با سلول های بدن کاملا سازگار است. ایمپلنت را می توان به عنوان دندان مصنوعی تکه ای ثابت برای دندان از دست رفته دانست. دندانپزشک دندان مصنوعی تکه ای ثابت یا همان ایمپلنت دندان را داخل استخوان، و سپس تاج و روکش دندان ساخته شده را روی آن قرار می‌دهد.

افرادی که یک یا چند دندان و یا حتی تمام دندان های خود را از دست داده اند، می توانند با کاشت دندان مصنوعی تکه ای ثابت طرح لبخند و توانایی جویدن را بازیابند. در ایمپلنت دندان مصنوعی تکه ای ثابت بدون جراحی، به جای اینکه لثه شکافته شود و در معرض دید کامل قرار بگیرد، جراح محل قرار دادن ایمپلنت را مشخص کرده و تراکم استخوان را نیز در اسکن می بیند.

۴. دندان مصنوعی ژله ای

دندان مصنوعی ژله ای از سایر مدل های دندان مصنوعی از جمله دندان مصنوعی تکی چسبی، دندان مصنوعی تکه ای ثابت، دندان مصنوعی تکه ای فک بالا و… انعطاف پذیرتر است. گاهی با توجه به وضعیت دندان ها و استخوان های فک بیمار، متخصص دندان مصنوعی ژله ای را تجویز می کنید. فرق دندان مصنوعی ژله ای با دندان مصنوعی ثابت و سایر مدل ها در شکننده نبودن، حساسیت زا نبودن، و راحتی در استفاده است. پروتز دندان مصنوعی ثابت به لثه ها می چسبد و نیازی به چسب یا اتصالات مخصوص برای ثابت ماندن ندارد.با این وجود، حتی اگر لیست قیمت دندان مصنوعی ژله ای و هزینه نسبتا بالای آن را نادیده بگیریم، بایستی به نکات منفی دندان مصنوعی ژله ای نیز اشاره کنیم. پروتزهای دندان مصنوعی ژله ای بسیار نرم هستند و از این لحاظ، عمل جویدن با آنها کیفیت مناسبی ندارد. دندان مصنوعی ژله ای همچنینی باعث تحلیل دندان های زیرین شده و از لحاظ علمی نیز تایید نشده اند. آنها توسط شرکت های تولید کننده معرفی شده اند و امکان عدم تطابق آنها با فک و دندان ها بسیار بالاست.

۵. دندان مصنوعی کامل

بدون شک در جدول قیمت دندان‌های مصنوعی و لیست قیمت آنها، نام مدلی را دیده‌اید. دندان‌های مصنوعی کامل، که شامل دندان‌ها و لثه‌های پروتزی هستند، برای افرادی که همه دندان‌های خود را در یک یا هر دو فک از دست داده‌اند، استفاده می‌شوند. دندان‌های مصنوعی کامل پس از برداشت دندان‌ها و ترمیم لثه (که تقریباً ۸ تا ۱۲ هفته به طول می‌انجامد)، در دهان قرار می‌گیرند. دندان‌های مصنوعی کامل به دو شکل معمولی و فوری تولید می‌شوند. دندان‌های مصنوعی کامل فوری قبل از برداشت دندان‌ها آماده می‌شوند و در دهان قرار می‌گیرند تا فرد در دوران ترمیم لثه بدون دندان به سر ببرد. با این حال، به دلیل اینکه استخوان و لثه‌ها در طول زمان و هنگام ترمیم بهبود می‌یابند، دندان‌های مصنوعی فوری نیاز به تنظیم بیشتری دارند. با این حال، دندان‌های مصنوعی فوری در واقع یک راه‌حل موقت تا زمان تهیه دندان‌های مصنوعی اصلی هستند.

سوالات متداول درباره دندان مصنوعی:

قیمت تقریبی دندان مصنوعی چقدر است؟

پیشنهاد می کنیم هنگام بررسی لیست قیمت دندان مصنوعی به دنبال دندان مصنوعی ارزان نباشید. قیمت دندان مصنوعی تکه ای، لیست قیمت دندان مصنوعی ژله ای و قیمت یک دست دندان مصنوعی متحرک بسته به فاکتورهای مختلفی مشخص می شوند و شرایط بیمار در هزینه نهایی بسیار تاثیرگذار است.

چه مدت بعد از کشیدن دندان، دندان مصنوعی کامل در دهان قرار می گیرد؟

دندان های مصنوعی کامل پس از کشیدن دندان ها و التیام لثه ها (تقریبا ۸ تا ۱۲ هفته) در دهان قرار داده می شود.

آیا هزینه دندان مصنوعی توسط بیمه پرداخت می شود؟

بله، بیشتر بیمه ها پس از تایید بخشی از هزینه های مربوط به ساخت دندان مصنوعی و پروتز متحرک را به بیمار بازمی گردانند.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در حال بارگذاری ...