preloader
Edit Content

درباره ما

دکتر علی شالچی زاده فارغ التحصیل سال ۱۳۸۲ از دانشکده دندانپزشکی ، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با عنوان جراح –دندانپزشک

با ما تماس بگیرید

عوارض استفاده از قلیان بر روی دندان ها چیست؟

  • خانه
  • -
  • دندان پزشکی
  • -
  • عوارض استفاده از قلیان بر روی دندان ها چیست؟

عوارض استفاده از قلیان بر روی دندان ها :

استعمال دخانیات از جمله قلیان دشمن دندان است. و موجب تحلیل استخوان ها و لثه شده. و کاهش اتصال دندان ها با استخوان را به همراه دارد. تحقیقات نشان داده که افرادی که دخانیات مصرف میکنند. بیشتر از سایرین در معرض تشکیل پلاک میکروبی دندان است. این پلاک‌های میکروبی عامل اصلی بیماری لثه و پوسیدگی دندان است. واکنش بدن به عفونت حاصل از پلاک‌های میکروبی موجب آسیب و تحلیل بافت نرم لثه و استخوان منجر شده. و در نهایت به لق شدن و از دست دادن دندان ختم می‌شود.

مراحل اولیه بیماری لثه

در مراحل اولیه بیماری لثه ممکن است بیمار تنها هنگام مسواک زدن یا استفاده از نخ دندان دچار خونریزی لثه شود. اما با پیشرفت بیماری، لثه دچار تحلیل شده و در نهایت موجب تحلیل استخوان و لق شدن دندان ها میشود. در نتیجه احتمال پس زدن ایمپلنت (کاشت دندان) و پیوند استخوان نیز در افراد سیگاری بیش از سایر افراد جامعه است. از طرفی دود سیگار و قلیان هم با تحت تاثیر قرار دادن سلول های دفاعی بدن، میزان پاسخ بدن به عفونت ها را کاهش میدهد.

استعمال دخانیات و کاهش بزاق دهان

استعمال دخانیات کم شدن بزاق دهان را به همره دارد. از آنجایی که بزاق دهان نقش بسیار کلیدی در شست‌ و‌ شوی دندان و جلوگیری از پوسیدگی آن دارد، کاهش میزان بزاق دهان باعث افزایش پوسیدگی خواهد شد.

مطالعات انجام شده نشان میدهد استفاده از تنباکو به هر شکلی با بالا بردن احتمال بروز عفونت در ناحیه دهان و گلو کمک میکند. حتی می‌توان ادعا کرد که استعمال تنباکو از مهمترین عوامل ایجاد سرطان‌های خطرناک دهان است.

آسیب دیگر دخانیات تغییر رنگ دندان ها به رنگ زرد است. ولی با گذشت زمان و در طولانی مدت رنگ زرد به رنگ قهوه‌ای تبدیل می‌شود. تمامی موارد گفته شده به علاوه بوی بد دهان افرادی که به استعمال دخانیات مشغولند. موجب میشود ظاهر زیبای خود را از دست داده. و لبخند زیبایی ندارند. و از همنشینی با دوستان و خانواده محروم میشوند.

آسیب های تنباکو بر سلامت دندان

نیکوتین بر رنگ دندان ها از نظر پزشکی بزرگترین تاثیر را دارد، چرا که این ماده مضرترین اجزای تنباکو هستند. اما به طور کلی می توان تاثیر قلیان بر دندان های کامپوزیت شده را به شرح زیر خلاصه کرد:

  1. لکه ها: به ویژه دندان های جلویی بالا و پایین که در اثر سیگار کشیدن مداوم به رنگ زرد، قهوه ای و سپس سیاه تغییر رنگ می دهند، این رنگدانه ها با مسواک زدن یا استفاده از شستشوی دندانی بسیار دشوار هستند، برای برداشتن آن ها نیاز به درمان های پیشرفته می باشد.
  2. بوی بد دهان: بوی بد دهان یا آنچه به هالیتوز معروف است یکی دیگر از آثار نیکوتین بر روی دندان ها می باشد.
  3. تورم و التهاب لثه: شکل و حالت مزمنی از لثه که با قرمزی در لثه ها آشکار می شود، که بعد از مدتی خونریزی با آن رخ می دهد و موجب عقب نشینی لثه ها از دندان ها می شود.
  4. لکوپولکیا یک وضعیت پیش سرطانی است که از نظر بالینی در یک لایه سفید نشان داده می شود که ممکن است در سطح کف گونه، زبان یا لثه باشد و نمی توان آن را سنتز کرد که در این صورت باید در اسرع وقت درمان شود.
  5. همه سرطان های دهان، به ویژه سرطان لب: اگرچه سرطان دهان، سرطان های جدی نیستند، اما در مقایسه با سایر سرطان ها به راحتی درمان می شوند، اما البته تشخیص زودهنگام برای درمان مؤثر بهتر است و بهترین راه برای جلوگیری از سرطان دهان و دندان، ترک عوامل به وجود آمدن آن است که مهم ترین آن ها سیگار کشیدن است.
  6. نفهمیدن طعم غذا: نیکوتین می تواند به طور قابل توجهی باعث تغییرات عملکردی در بخش چشایی دهان و احساس طعم دهنده ها می شود، به عبارتی گردش خون کمتر به این تغییرات حس چشایی تبدیل می شود.
  7. شل شدن رباط های دندانی: ممکن است شل شدن رباط های دندان منجر به از دست دادن دندان شود.

  8. مشکلات قلیان و سیگار برای دندان های کامپوزیت شده

    قلیان و سیگار همانطور که برای سلامت دهان و دندان مضر هستند به ونیر کامپوزیت دندان نیز آسیب می رسانند. برخی از مهمترین این آسیب ها را می توان اینگونه شرح داد:

    • تغییر رنگ و زردی کامپوزیت دندان

    مواد استفاده شده برای ساخت کامپوزیت دندان از جنس رزین است که خاصیت رنگ پذیری و تغییر رنگ دارد. دود قلیان و سیگار سرشار از رنگدانه های قهوه ای است، این رنگ دانه ها باعث لکه دار شدن ونیر کامپوزیت دندان خواهد شد. با ادامه مصرف قلیان دود و رنگ دانه های آن در مواد کامپوزیت دندان نفوذ کرده و ماندگار می شوند.

    این رنگ دانه ها با شستشو و مسواک نیز به راحتی از بین نمی روند. به این ترتیب ونیر کامپوزیت دندان به تدریج کدر، زرد و قهوه ای خواهد شد.

    اگر طی ۴۸ ساعت اولیه بعد از انجام کامپوزیت دندان از مصرف قلیان و سیگار اجتناب نشود به میزان زیادی در تسریع تغییر رنگ کامپوزیت دندان موثر خواهد بود.

    • بیرون زدن و افتادن ونیر کامپوزیت

    کشیدن سیگار و قلیان به تدریج موجب تحلیل لثه می شود. تحلیل لثه در اطراف کامپوزیت دندان باعث می شود ونیر کامپوزیت از لثه بیرون بزند و ظاهر نامناسبی پیدا کند.

    به علاوه، تحلیل لثه و بیرون زدگی ونیر کامپوزیت شیارهایی را ایجاد می کند که محل تجمع میکروب و پلاک است. همین امر باعث تشدید تحلیل لثه و در نهایت افتادن کامپوزیت دندان می شود.

 

  • پوسیدگی دندان

پوسیدگی دندان در افرادی که سیگار و قلیان می کشند بیشتر اتفاق می افتد. مواد ونیر کامپوزیت تنها سطح بیرونی دندان را پوشش می دهند. در افراد سیگاری بخش داخلی دندان به طور مداوم در معرض دود قرار دارد و احتمال پوسیدگی آن زیاد است.

با پوسیدگی دندان زیر کامپوزیت ونیر بیمار ناچار به حذف کامپوزیت و ترمیم دندان خواهد بود.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در حال بارگذاری ...