preloader
Edit Content

درباره ما

دکتر علی شالچی زاده فارغ التحصیل سال ۱۳۸۲ از دانشکده دندانپزشکی ، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با عنوان جراح –دندانپزشک

با ما تماس بگیرید

علت کوچک بودن یکی از دندان ها چیست؟

  • خانه
  • -
  • دندان پزشکی
  • -
  • علت کوچک بودن یکی از دندان ها چیست؟

میکرودنشیا چیست؟

ژنتیک تاثیر زیادی روی سلامت کلی افراد دارد. آیا می‌دانید ژنتیک روی شرایط دهانی و دندانی نیز موثر است و چگونگی رشد دندان‌ها را تعیین می‌کند. میکرودنشیا به دندان‌های کوچک از حد طبیعی گفته می‌شود که یکی از مشکلات شایع بهداشت دهان و دندان است که تقریبا در هر خانواده یک نفر دچار این مشکل است. ممکن است در بزرگسالان دندان‌های کوچک همراه شکاف‌هایی که کنارشان است مانند دندان‌ها کودکی به نظر برسند. ممکن است دندان‌ها خیلی کوچک در کنار دیگر دندان‌ها قرار نگیرند و باعث صدمه دیدن دیگر دندان‌ها و نامرتب دیده شدن شوند. خبر خوبی برای افرادی که دچار میکرودنشیا هستند این است که تکنیک‌ها و روش‌های درمانی زیادی برای ترمیم دندان‌ها و بهبود لبخند کشف شده است. در این مقاله به میکرودنشیا و روش‌های درمان آن می‌پردازیم.

میکرودنت‌ها می‌توانند مورفولوژی طبیعی یا غیر طبیعی داشته باشند. ممکن است این دندان‌ها ظاهری معمولی ولی کوچکتر از حد نرمال داشته باشند یا اندازه معمولی ولی شکل مثلثی داشته باشند. در بسیاری از موارد این دندان‌های کوچک ریشه‌های کوچکی نیز دارند حتی اگر تاج آن‌ها نزدیک به حالت طبیعی باشد.

سه نوع میکرودنشیا وجود دارد

1. میکرودنشیای موضعی
همان طور که از نام این میکرودنشیا مشخص است، در این اختلال فقط یک دندان تحت تاثیر قرار می‌گیرد. معمولا این اتفاق برای دندان‌های پیشین جانبی یا آسیای سوم اتفاق می‌افتد. دلیل آن می‌تواند همیاتروفی صورت (کوچک بودن یک طرف صورت نسبت به طرف دیگر) یا برخورد یک دندان اضافی باشد.

میکرودنشیای موضعی
2. میکرودنشیای گسترده
این نوع میکرودنشیا تمام دندان‌ها را شامل می‌شود. ممکن است در بین دندان‌ها فقط یک دندان در حالت عادی و اندازه نرمال باشد. این نوع میکرودنشیا نادر است. این نوع بیماری ممکن است به دلیل کوتاهی هیپوفیز و یا سندرم داون باشد. همچنین ممکن است از عوارض شیمی درمانی و پرتو درمانی در سن رشد ایجاد شود.

3. میکرودنشیای نسبتا عمومی
این نوع میکرودنشیا واقعی نیست بلکه یک توهم است. اگر دندان‌هایی کمی کوچکتر از حد نرمال در یکی از فک‌ها وجود داشته باشد، دندان‌ها کوچک به نظر می‌رسند. این وضعیت در مواقعی به وجود می‌آید که فرد دندان‌های یک فک را از یکی از والدین و دندان‌های فک دیگر را از والد دیگرش به ارث برده باشد.

روش‌های درمان
اگر برای بهبود لبخند خود تصمیم گرفته‌اید، توصیه می‌کنیم به دندانپزشک مراجعه کنید. دندانپزشکان بعد از معاینه دندان‌های شما راه‌های بهبود لبخند را به شما پیشنهاد خواهند کرد. برخی از این راه‌های بهبود لبخند:

 

دلایل دندان کوتاهی

دلایل کوتاهی دندان همانطور که اشاره شد، متفاوت هستند. دلایل ژنتیکی و مادر زادی، ساییدگی بر اثر عادت دندان قروچه، کوتاه شدن بر اثر لب پریدگی، درمان های غیر معمول، برخی بیماری های خاص و ساییده شدن بر اثر  گذر عمر و کهولت سن از جمله این دلایل است. در ادامه توضیحی مختصر درباره هریک از این دلایل داده خواهد شد.

۱-دلایل ژنتیکی و مادرزادی

گاهی برخی از دندان ها به طور ژنتیکی و مادرزادی کوتاه تر از بقیه هستند. همانطور که اشاره شد، دندان کوتاهی (دندان کوتاهی نسبتا عمومی) ارتباط مستقیمی با وراثت و ژنتیک دارد. به این ترتیب که برخی از دندانها به یک طرف از والدین و برخی دیگر به طرف دیگر می روند. در این حالت ممکن است جنس، ابعاد و اندازه دندان ها متغیر باشد.

۲-ساییدگی بر اثر دندان قروچه

دندان قروچه عادتی است که در برخی از افراد وجود دارد. شاید درک این رفتار برای افرادی که دچار این عادت نیستند، خیلی راحت نباشد، اما دندان قروچه می تواند باعث ساییدگی و تغییر اندازه برخی از دندان ها شود.

۳-جنس دندان

جنس دندان هم از دلایل کوتاهی دندان به حساب می آید. ریشه برخی از دندان ها به سرعت تحلیل رفته و موجب کوتاه شدن دندان می شود. البته این تحلیل می تواند دلایل مختلفی داشته باشد ولی در این بین نمی توان تاثیر جنس دندان را نادیده گرفت.

۴- دندان کوتاهی بر اثر لب پریدگی

گاهی دلایل کوتاهی دندان شکستگی مختصر و لب پریدگی برخی از دندان ها است. ممکن است حتی بعضی اوقات در لحظه اتفاق، متوجه موضوع نشویم، ولی بعدا ببینیم که مثلا قسمتی از دندان پریده است. دندان عضو حساسی به حساب می آید و گاهی ممکن است با کوچکترین ضربه ای آسیب دیده و بشکند. البته جنس دندان ها هم در این باره تاثیر زیادی دارد.

۵- دندان کوتاهی بر اثر برخی بیماری ها و درمانهای خاص

برخی از روش های درمانی از جمله شیمی درمانی و پرتو درمانی می توانند بر رشد دندان تاثیر بگذارند. در صورتی که از این روش ها برای درمان برخی از بیماری ها در دوران کودکی استفاده شود، ممکن است اندازه برخی از دندان ها در بزرگسالی کوتاه تر از بقیه باشد. همچنین در برخی بیماری ها از جمله سندرم داون گاهی مشاهده می شود که اندازه دندانها متفاوت هستند.

۶-لیفت لثه

گاهی کوتاهی دندان نه از خود دندان، بلکه از رویش بافت لثه روی آن ناشی می شود. به این عارضه لیفت لثه می گویند. در واقع لیفت لثه به خودی خود باعث بزرگ یا کوچک شدن دندان نمی شود، اما می تواند ظاهر برخی از دندان ها را کوچک و یا بزرگ نشان دهد.

۷-کوتاه شدن دندان بر اثر کهولت سن

گذر عمر و پیری هم می تواند از دلایل کوتاهی دندان باشد. دندانها در معرض تغییر دائمی هستند و مسلم است که این تغییرات می توانند گاهی باعث تغییر در اندازه و کوتاهی برخی از دندان ها شوند.

البته دلایل دیگری هم ممکن است موجب کوتاه شدن دندان شوند که در اینجا به بیان همین موارد اکتفا می کنیم.

روش‌های درمان دندان کوتاهی

گفتیم دندان کوتاهی یا میکرودنشیا در برخی از موارد نیاز به درمان خاصی ندارد. اما اگر مشکل ایجاد کرد و یا به هر دلیلی، شخص تصمیم به درمان این عارضه بگیرد، می توان از روش های مختلفی برای درمان آن استفاده کرد. برخی از روش های درمان به شرح ذیل هستند.

استفاده از کامپوزیت‌

دندانپزشکان می توانند با توجه به رنگ و حالت دندان شخص، از انواع کامپوزیت برای درمان دندان های کوتاه استفاده کنند. کامپوزیت ها انواع مختلفی دارند و بنا به سلیقه فرد و تشخیص دندانپزشک انتخاب می شوند.

استفاده ازروکش دندان

روکش های سرامیکی یا پرسلن هم می توانند روش خوبی برای جبران کوتاهی دندان باشند، مخصوصا که طول عمر بالایی هم داشته و موجب زیبایی دندان نیز می شوند. البته در این روش گاهی لازم است، دندان کمی تراشیده شود.

استفاده از تاج دندان

مزیت استفاده از این روش این است که تمام دندان را پوشش می دهد ولی در عوض نمی توان برای دندان های خیلی کوچک از روش تاج استفاده نمود. جنس تاج استفاده شده در این روش درمانی معمولا از سرامیک است.

استفاده از لیزر

این روش فقط معمولا در مواردی که لیفت و رویش لثه موجب بزرگ یا کوتاه نشان داده دندان می شود، مورد استفاده است. خصوصیت استفاده از این روش این است که بدون عمل جراحی و خونریزی، قسمت های اضافه لثه برداشته می شود.

اگر یک یا چند دندان فردی کوچک تر از حد طبیعی باشند و یا شکل ظاهری برخی از دندان هایش با سایر دندان ها متفاوت باشد، اصطلاحا می گوییم آن فرد، به عارضه میکرودنشیا یا همان دندان کوتاهی دچار است. در دندانپزشکی به دندان های کوچک میکرودنت می گویند. میکرودنشیا عارضه ای بسیار رایج است که معمولا جدی گرفته نمی شود. همین الان اگر به جلو آینه رفته و دندان هایتان را چک کنید، ممکن است شما هم به این عارضه دچار باشید، در حالی که قبلا اصلا اطلاعی از این موضوع نداشته اید.

در واقع اگر میکرودنشیا در حجم و تعداد دندانهای مبتلا، اندک باشد، شاید خیلی مهم نباشد، اما اگر تعداد دندان های کوتاه و مبتلا به میکرودنشیا زیاد باشند، نمی شود به راحتی بی خیال آن شد. کوتاه بودن دندان در مقیاس زیاد، می تواند باعث آسیب سایر دندان ها گردد. همچنین میکرودنشیا، می تواند تاثیر زیادی در ظاهر دندانها و فرد داشته باشد. امروزه روش های بسیار زیاد و متنوعی برای درمان این عارضه کشف و ابداع شده است، اما قبل از درمان باید  دلایل کوتاهی دندان بررسی و شناخته شوند.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در حال بارگذاری ...