preloader
Edit Content

درباره ما

دکتر علی شالچی زاده فارغ التحصیل سال ۱۳۸۲ از دانشکده دندانپزشکی ، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با عنوان جراح –دندانپزشک

با ما تماس بگیرید

روکش دندان چیست؟

  • خانه
  • -
  • دندان پزشکی
  • -
  • روکش دندان چیست؟

روکش دندان یا (Dental Crown) یک روش درمانی در دندانپزشکی است که امروزه بسیار پرطرفدار و رایج می باشد. روکش دندان در واقع جایگزین تاج دندان می شود. تاج دندان به بخش سفید رنگ دندان که بیرون از لثه قراردارد گفته می شود.

روکش دندان، یک تاج یا کلاهک سفید رنگ است که دقیقا مانند دندان اصلی است. این روکش دندان به طور کامل بر روی دندان اصلی چسبانده می شود و استفاده های زیبایی و ترمیمی دارد. این روکش دندان به عنوان پروتز ثابت نیز شناخته می شود. هنگامی که روکش دندان قالبگیری شده، به لابراتوار دندانسازی تحویل داده می شود و لابراتوار با استفاده از قالب، روکش دندان را با دقت و ظرافت ساخته می شود.

 

روکش دندان چیست ؟

روکش دندان برای دندان هایی استفاده می شود که دیگر ترمیم کردن آن ها نمی تواند تاثیر گذار باشد. اگر دندانی پوسیدگی بیش از اندازه ای داشته باشد نمی توان دندان را پر کرد و برای آن دندان ها از روکش دندان استفاده می کنند. اگر دندانی دچار عفونت ریشه شده باشد باید تحت درمان ریشه قرار گیرد و معمولا بعد از درمان ریشه برای دندان هایی که دارای عفونت زیاد بوده اند از روکش ها استفاده می شود.

دندان هایی که روکش می شوند تا همیشه باقی نمی مانند ممکن است در زیر روکش دچار پوسیدگی شده یا بعد ها نیاز به درمان ریشه داشته باشند. ممکن هم است که دندان ها با درمان ریشه و یا پر کردن دندان ترمیم شوند و نیازی به روکش نباشد.

روکش ها به صورت انتخابی می باشد و آن ها علاوه بر جلوه ای که به دندان ها می دهند باعث می شوند که دندان ها به صورت کاملا ایزوله زیر روکش بمانند و درصد خرابی آن ها نزدیک به صفر بشود. این مسئله باعث می شود که عمر دندان آسیب دیده افزایش یابد.

انواع روکش دندان

قبل از بررسی قیمت روکش دندان در سال 1402 بهتر است تا با انواع روکش دندان آشنا شوید. انواع روکش دندان 4 نوع هستند که از فلزات و آلیاژ های مختلفی ساخته می شوند و هرکدام از انواع روکش دندان کارایی و مزیت ها و معایب خاص خود را دارند در ادامه انواع روکش دندان را توضیح می دهیم.

1.روکش های استیل

روکش دندان استیل بصورت موقت بر روی دندان قرارداده میشوند همانطور که از اسم این روکش مشخص است جنس استیل دارد و از مقاوت بالایی برخوردار است اما بیشتر برای دندان های شیری کودکان استفاده می شود و یا به عنوان روکش موقت تا زمان آماده شدن روکش دندان اصلی مورد استفاده قرار میگیرد. این مدل روکش دندان ارزان است و از لحاظ هزینه روکش دندان ارزانترین نوع روکش دندان است.

2.روکش دندان پایه فلزی (PFM)

روکش دندان پایه فلزی یا روکش PFM از ترکیب سرامیک و فلز ساخته می شود این روکش ها از استحکام بالایی برخوردارند و طبیعی ترین و بهترین گزینه برای روکش دندان ها می باشند ولی در گاهی اوقات خط فلزی روکش مخصوصا در مرز لثه مشخص می شود برای همین این روکش ها برای دندان های آسیاب و دندان های انتهای دهان بسیار مناسب هستند.

3.روکش دندان سرامیکی

روکش سرامیکی نسبت به بقیه روکش های دندانی درخشنده تر و زیباتر هستند.  روکش دندان های سرامیکی زیبایی و سازگاری بسیار زیادی با لثه دارند. این روکش ها از انواع متریال سرامیکی با استحکام زیاد مانند سیلیکات و زیرکونیا ساخته می شوند. روکش دندان های سرامیکی هرگز تغییر رنگ نمیدهند و مانند روکش PFM سایه سیاه فلز در لبه های این روکش ها دیده نمی شود.

یکی از کاربردهای روکش های سرامیکی برای افرادی است که به فلزات حساسیت دارند و به شکل طبیعی و زیبایی دندان هایشان حساس هستند.همچنین این روکش ها برای دندان های جلو که در زیبایی لبخند تاثیرگذار هستند گزینه مناسبی می باشند.

4.روکش های تمام فلز | روکش طلا

روکش دندان تمام فلزی از ترکیبات فلزات مختلفی مانند طلا، پلاتینیوم، کبالت، نیکل، کروم و… ساخته می شود. این روکش ها برای جویدن بسیار مناسب می باشند و بسیار دیر فرسوده می شوند. در روکش دندان تمام فلزی و روکش دندان طلا هیچ گونه تغییر رنگ در اطراف لثه ایجاد نمی شود.

همچنین در روکش دندان های طلا تطابق پذیری طلا با بدن و بافت لثه بسیار خوب است و در طول زمان با فشارهای وارد شده به روکش بر اثر جویدن، استحکام و مقاومت روکش بهبود می یابد. این روکش ها از لحاظ دوام، ماندگاری و کیفیت عالی محسوب می شوند.

مراحل نصب روکش دندان

بعد از مراحل درمانی دندان ها ، دندان پزشک معاینات لازم را انجام می دهد و دندان را مقداری تراش داده و فرم می دهد تا روکش دندان به درستی روی آن فیکس شود. سپس به قالب گیری می پردازد. یک پلاک که حاوی خمیر مخصوص قالب گیری می باشد را در داخل دهان گذاشته و فشار می دهد. پس از این فشار ها فرم دهان بر روس خمیر های قالبگیری میافتد.

این قالب ها را بعد از انتخواب جنس روکش دندان به لاراتوار ها مخصوص دندان پزشکی فرساتده تا توسط متخصصین ساخته شود. در طی این مدت دندان پزشک یک روکش موقت یا یک پانسمان بر روی دندان می گذارد تا روکش دائم ساخته شود.

پس از ساخته شدن روکش تست های لازم برای اندازه بودن روکش ، ضخامت و … انجام می شود. اگر همه چیز کاملا دقیق و درست باشد روکش با با چسب مخصوص روکش به دندان می چسبانند و نصب روکش تمام می شود.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در حال بارگذاری ...