preloader
Edit Content

درباره ما

دکتر علی شالچی زاده فارغ التحصیل سال ۱۳۸۲ از دانشکده دندانپزشکی ، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با عنوان جراح –دندانپزشک

با ما تماس بگیرید

میکرودنشیا چیست؟ انواع آن کدام اند؟

  • خانه
  • -
  • دندان پزشکی
  • -
  • میکرودنشیا چیست؟ انواع آن کدام اند؟

میکرودنشیا چیست؟ انواع آن کدام اند؟

همانطور که مطلع هستید، میکرودنشیا به معنی داشتن دندان‌های کوچکتر از حالت طبیعی است. این اختلال قابل درمان است و در صورت همراهی با ما تا انتهای این مسیر، شما با اطلاعاتی درباره این اختلال آشنا خواهید شد.

پیوره دندان چیست؟

اصطلاح پزشکی برای دندان هایی که به طور غیرعادی کوچک به نظر می رسند، میکرودنشیا است، اما برخی از افراد تحت عنوان دندان های کوتاه به آنها اشاره می کنند. داشتن یک یا دو دندان کوچک تر از حد معمول شایع است. در شرایط نادر، در یک فرد ممکن است همه دندان ها میکرودنشیا باشند که معمولاً به شرایط ژنتیکی مرتبط است

چطور دندانهای کوچک میخی شکل میشوند؟

میکرودنشیا ممکن است به دلایل مختلف بروز کند ما برای شما آنها را نام خواهیم برد. که عبارتند از:

  • اگر شما مشکل هیپوفیز داشته باشید.
  • اگر پرتودرمانی یا شیمی درمانی انجام داده باشید.
  • شکاف کام و لب می توان در بروز این عارضه موثر باشد.
  • ناشنوایی که از بدو تولد وجود دارد در رشد دندان ها تاثیر دارد.
  • افرادی که دچار کم خونی فانکونی هستند.
  • افرادی که به سندروم داون دچار هستند. ممکن است در معرض این بیماری و دندان های مخروطی شکل داشته باشند.
  • و …

سندروم های دیگری وجود دارند که ممکن است در روز این عارضه نقش داشته باشند. 

انواع مختلف آن را بشناسیم!

مدل گسترده

این مدل بیشتر در افرادی دیده می شود که هیپوفیز شان مشکل دارد یا افرادی که به سندروم داون دچار هستند. که بیشتر دندان های ان ها کوچک و ریز است و فقط یک یا دو دندان آنها به اندازه ی طبیعی است. در واقع مدل گسترده همان طور که از نامش پیداست بیشتر دندان ها درگیر می کند.

مدل نسبتا عمومی 

این مدل بیشتری تصور و یک توهم است . به این منظور که ما آن را یک اختلال محسوب نمی کنیم . اگر دندان های شما کمی از حد طبیعی کوچکتر باشد,اما این اتفاق چه زمانی رخ می دهد, زمانی که شما دندان های یک فک را از مادر خود به ارث می برید و دندان های فک دیگر را از پدر خود به ارث می برید یا بالعکس.

مدل موردی

در این مدل فقط یک دندان به این عارضه دچار است.این مدل بیشتر در فک بالا تاثیر می گذارد تا فک پایین,مدل موردی از بقیه مدل هایی که گفته شد رایج تر است . 

شما می توانید یک لبخند بدون نگرانی داشته باشید. درمانگر شما تمام تلاشش را 

برای اینکه یک لبخند رضایت بخش داشته باشید می کند. از راه های درمان میکرودنشیا می توان به موارد زیر اشاره کرد :

روکش دندان 

روکش هایی که روی دندان قرار گرفته می شوند پوسته های ازکی هستند که هم دندان های شما هستند. جنس روکش ها از سرامیک,پرسلان هستند.اگر دندان های شما کوچک باشد پزشک شما دیگر نیازی به این نمی بیند که آن ها را تراش دهد.

کامپوزیت 

کامپوزیت از دیگر روش های درمانی است که دندان پزشک شما ممکن است به شما توصیه کند که روشی سریع است و همین طور این روش در برابر لکه مقاوم هستند. و رنگ شان تثبیت شده است. کامپوزیت روی دندان ها چسبیده می شوند. و رنگ آن را بر اساس رنگ دندان های شما و شکل دندان هایتان انتخاب می کنند.

ونیر 

ونیر ها از روکش هایی که در بالا گفته شد ساده تر هستند. از جنس رزین نیمه شفاف می باشد نسبت به لمینت کمتر تهاجمی است. و دندان های تان از لحاظ ظاهری شکلی منظم و یکدست پیدا خواهند کرد.

لمینت 

از دیگر روش ها استفاده از لمینیت است هر کدام از روش ها مزایای خاص خود را درند و بنا به شرایط خود و مشورت با متخصص می توانید یک از راه درمان را انتخاب کنید.

لبته از درمان های که گفته شد می توان به ارتودنسی نیز اشاره کرد که این به شرایط فک شما و تشخیص پزشک متخصص شما برمی گردد.

ژنتیک و نقش موثر آن در این عارضه 

همانطور که ممکن است میدانید ژنتیک نقش بسیار مهمی در سلامت عمومی شما دارد. به عنوان مثال، ژنتیک در رشد بدن و حتی رشد دندان ها نقشی دارد. با انجام آزمایشات ژنتیکی، میتوانید عوامل ژنتیکی مرتبط با بروز بیماری ها را شناسایی کنید. همانطور که در قبل اشاره شد، ژنتیک نقش قابل توجهی در بلاهای ژنتیکی دارد. اگر خانواده شما دارای بیماری های ژنتیکی از قبیل مواردی که در بالا ذکر شد، هستند، با پزشک خود در این مورد مشورت کنید. معمولا پزشک شما میتواند به شما توصیه کند تا آزمایش ژنتیکی یا آزمایش خون انجام دهید تا علت این مسئله بررسی شود.

چرا باید میکرودنشیا را درمان کنیم؟

شاید برایتان سوال باشد که چرا باید درمان انجام دهید و حالا شاید فرقی نداشته باشد که دندان یا دندان هایتان از حالت معمولی کوچکتر باشند. وقتی دندان ها از حالت طبیعی کوچکتر باشند روی هم قرار نمی گیرند. فرقی نمی کند که که بزرگسال یا کودک باشد باعث فرسایش دندان یا دندان ها شده و غذا لای دندان شما گیر خواهد کرد چون دندان شما کوچک است. با مراجعه به یک کلینیک دندانپزشکی می توانید با خیال راحت در صورت بروز این عارضه درمان را انجام دهید. 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در حال بارگذاری ...