preloader
Edit Content

درباره ما

دکتر علی شالچی زاده فارغ التحصیل سال ۱۳۸۲ از دانشکده دندانپزشکی ، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با عنوان جراح –دندانپزشک

با ما تماس بگیرید

 سلول‌های بنیادی برای کاشت دندان طبیعی

  • خانه
  • -
  • متفرقه
  • -
  •  سلول‌های بنیادی برای کاشت دندان طبیعی
 سلول‌های بنیادی برای کاشت دندان طبیعی

 سلول‌های بنیادی برای کاشت دندان طبیعی

یکی از مهمترین چالش‌های سلول‌های بنیادی برای کاشت دندان طبیعی، قابل اعتماد نبودن آنهاست. اکنون می‌توان از سلول‌های بنیادی برای جایگزین کامل دندان‌ها و حتی جایگزین ایمپلنت دندان استفاده کرد و از آنها به شیوه موقتی برای بهبود دندان‌های آسیب‌دیده و از بین رفته کمک گرفت.

وقتی دندان‌ها دچار پوسیدگی و خرابی می‌شوند، می‌توان از سلول‌های بنیادی کمک گرفت و پیش از خراب شدن ریشه دندان، شکاف‌های ایجاد شده در آن را ترمیم و بازسازی کرد. همچنین این سلول‌های بنیادی شاید بتوانند خمیر دندان را ترمیم کنند و سیستم ایمنی بدن را در جهتی هدایت کنند که باکتری‌هایی که باعث پوسیدگی و خرابی دندان‌ها می‌شوند را از بین ببرند.

راه های کاهش ورم دندان

مراحل کاشت دندان

اولین مرحله کاشت دندان تعیین برنامه زمانبندی برای هر بیمار است. در این مرحله نیازهای خاص هر بیمار در نظر گرفته شده و یک تیم حرفه ای آموزش دیده و با تجربه شامل جراح دهان و دندان و پروستودنتیست برای کاشت دندان همکاری می کنند تا بهترین روش کاشت ایمپلنت برای بیمار برنامه ریزی کنند.
در مرحله بعدی در صورتی که بیمار تراکم استخوان کافی داشته باشد ایمپلنت دندان به صورت یک پست تیتانیومی داخل استخوان فک در محلی که دندان کشیده شده کاشته می شود. پس از حدود ۶ تا ۱۲ ماه که پایه ایمپلنت به طور کامل با استخوان فک جوش خورد مرحله ای که سوار کردن تاج دندان مصنوعی است؛ انجام می گیرد.
برای نصب تاج دندان مصنوعی، باید ابتدا اباتمنت به پست ایمپلنت برای حمایت از دندان جدید نصب شود. سپس دندانپزشک از دندان شما قالبی تهیه کرده تا قالب را برای پرستودنتیست به لابراتوار بفرستد و پروتز دندان مصنوعی طراحی و ساخته شود.
حدود دو هفته زمان می‌برد تا پروتز دندان مصنوعی آماده گردد و سپس تاج دندان مصنوعی روی اباتمنت سوار می شود.
در صورتی که بیمار نیاز به اوردنچر داشته باشد به چند پایه ایمپلنت که در استخوان فک کاشته شده متصل می شود تا دندان مصنوعی متحرک روی آن قرار بگیرد.
هنگام نصب تاج دندان مصنوعی دندانپزشک رنگ دندان جدید را نیز با سایر دندان های طبیعی شما مطابقت خواهد داد. چون پایه ایمپلنت به طور کامل در استخوان فک قرار گرفته و با آن جوش خورده است؛ ظاهر عملکرد و حس شما از ایمپلنت دندان کاملا مانند دندان طبیعی خودتان است.

مزایای ایمپلنت دندان در مقابل بریج دندان

یکی از روش‌های کاشت دندان طبیعی استفاده از بریج دندان است. این روش می‌تواند جایگزین دندان‌های از دست رفته شود و از افتادگی بافت‌های نرم دهان جلوگیری کند. بریج دندان امکان غذا خوردن و جویدن شما را راحت‌تر می‌کند. اصلی‌تریم مزیت‌اش نیز زمانی که شما چند تا از دندان‌های خود را از دست داده‌اید، این روش می‌تواند مشکل گفتاری شما را در نبود دندان‌ها ترمیم کند.

بریج دندان نمی‌گذارد دندان‌ها به نواحی خالی حرکت کنند و کج شوند. این روش مدت زمان درمانی زیادتری در مقایسه با ایمپلنت دندان دارد ولی در صورتی‌که بهداشت دهان و دندان به‌درستی رعایت شود می‌تواند ماندگاری و دوان بیشتر و طولانی‌مدتی داشته باشد.

ایمپلنت‌های دندانی مزایایی زیادی نسبت به بریج‌های دندانی سنتی دارند، مانند:

  • ایمپلنت‌های دندانی ماندگاری طولانی‌تری دارند.
  • ایمپلنت‌های دندانی تمایل دارند طبیعی‌تر به نظر برسند.
  • ایمپلنت‌های دندانی تمایل به پوسیدگی کمتری در دندان‌های اطراف دارند.
  • ایمپلنت‌های دندانی نیازی به آسیب رساندن به دندان‌های اطراف ندارند.

مزایای ایمپلنت دندان در مقابل دندان مصنوعی

یکی از روش‌های کاشت دندان طبیعی استفاده از دندان مصنوعی و پروتزهای کامل است. این روش به خاطر کم هزینه بودن خیلی زیاد در بین افراد رایج هستند. اما این روش می‌تواند ناراحتی‌های زیادی را نیز در ادامه به دنبال داشته باشد و چشییدن و جویدن غذا را برای شما سخت‌تر کنند. شاید مزیت آنها در جابه‌جایشان باشد که به‌راحتی می‌توان آنها را از دهان بیرون آورد و به‌راحتی تمیزشان کرد.

ایمپلنت های دندانی مزایایی زیادی نسبت به پروتزهای سنتی دارند مانند:

  • ایمپلنت‌های دندانی بیشتر شبیه دندان‌های طبیعی شما هستند و شما طبیعی بودن آنها را می‌توانید احساس کنید.
  • ایمپلنت‌های دندانی نیاز به نگهداری روزانه کمتری دارند.
  • ایمپلنت‌های دندانی جویدن را برای شما راحت‌تر می‌کنند.
  • ایمپلنت‌های دندانی به طور کلی عمر طولانی‌تری دارند.
  • ایمپلنت‌های دندانی به حفظ بافت استخوان فک کمک می‌کنند.

آیا کاشت دندان دردناک است؟

اکثر بیمارانی که ایمپلنت دندان انجام داده‌اند؛ درد و ناراحتی بسیار کمی را در این فرایند تجربه کرده اند.  چون دندانپزشک از بی‌حسی موضعی طی این فرآیند استفاده می‌کند؛ در نتیجه بیمار احساس درد و ناراحتی نخواهد داشت.
بعد از کاشت ایمپلنت دندان نیز احساس سوزش و درد در ناحیه جراحی شده طبیعی است که معمولا با مصرف دارو های مسکن تا حد قابل تحملی تسکین پیدا می کند.

چگونه می توان از بروز عوارض جانبی بلند مدت و شکست روش کاشت ایمپلنت جلوگیری کرد؟

• مراجعه به جراح و ایمپلنتولوژیست با تجربه و متخصص برای کاشت دندان
• حفظ بهداشت دهان و دندان با رعایت مراقبت های متداول مانند مسواک زدن و نخ دندان کشیدن
• چکاپ منظم نزد دندانپزشک برای بررسی بافت های نرم و سخت اطراف پایه ایمپلنت
• پاکسازی دندان ها از جرم ها و پلاک های تجمع یافته
• عدم استفاده از ایمپلنت های دندانی به عنوان ابزار برای باز کردن درهای فلزی یا شکستن اجسام سخت کننده پوست آجیل

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در حال بارگذاری ...