علت درد دندان پر شده بعد از چند سال چیست؟

علت درد دندان پر شده بعد از چند سال چیست؟

موارد بالا علت درد دندان بلافاصله یا با فاصله کوتاه بعد از پر کردن بودند اما گاهی اوقات ممکن است بیمار از درد دندان پر شده بعد از چند سال شکایت کند. در چنین مواردی 3 احتمال وجود دارد.

نحوه درمان دندان حساس

همچنین ممکن است فرد روش های زیر را در خانه برای کمک به کاهش حساسیت دندان امتحان کند:

با ضربات آرام و دایره ای روی دندان ها و لثه ها مسواک بزنید.
مسکن‌ های بدون نسخه مانند استامینوفن یا ایبوپروفن مصرف کنید.
استفاده از پماد بی حس کننده موضعی مخصوص دهان
شستشوی دهان با آب بعد از مصرف غذاها یا نوشیدنی های اسیدی
اجتناب از خمیر دندان و محصولات سفید کننده، که می تواند حساسیت را بدتر کند.
از مسواک بلافاصله پس از صرف غذاهای اسیدی خودداری کنید، زیرا انجام این کار ممکن است مینای دندان را از بین ببرد.
اگر حساسیت دندان در روزهای بعد از پرکردن بهبود نیافت، مهم است که با دندانپزشک صحبت کنید. دندانپزشک باید سایر علل بالقوه حساسیت را که ممکن است به پرکردگی مرتبط نباشد بررسی کند.

مراقبت ها و توصیه های لازم بعد از پر کردن دندان باید به چه شکل باشد؟

چنانچه به تازگی دندان خود را ترمیم کرده اید، بهتر است مدتی منتظر بمانید تا درد شما خود به خود بهبود یابد. به منظور کاهش درد و تسریع روند بهبودی می توانید از توصیه های زیر کمک بگیرید:

تا چند روز از مصرف مواد اسیدی نظیر ماست، آب مرکبات، لبنیات ترش و نوشیدنی های الکلی اجتناب کنید.
تا چند روز بعد از پر کردن دندان از مصرف غذاهای خیلی سرد یا خیلی گرم خودداری کنید.
از جویدن غذا با دندان پر شده جدا خودداری کنید.
به طور موقت مصرف مواد غذایی سفت و سخت را کنار بگذارید.
دندان های خود را به آرامی و با حرکات نرم مسواک بزنید و از نخ دندان استفاده کنید.
به منظور ضدعفونی کردن دهان خود از دهانشویه های طبیعی نظیر محلول آب نمک استفاده کنید. این محلول به تسکین درد ناشی از پر کردن دندان کمک می کند.

شکستگی و آسیب به مواد ترمیمی و پر کردگی ها

به دلیل وارد شدن آسیب مستقیم یا غیر مستقیم به صورت (در سمت دندان پر شده) ممکن است پر کردگی افتاده یا دچار شکستگی شود. همچنین بعد از گذشت سال‌ها، برخی از پر کردگی‌ها دچار استهلاک شده و یا کیفیت خود را از دست می‌دهند.

در چنین شرایطی احتمال تجربه درد حین جویدن زیاد است. زیرا در اثر برخورد دندان‌های مقابل به دندان پر شده آسیب دیده، فشاری به آن وارد می شود که در نتیجه آن بیمار احساس درد می کند.

اگر دندان مجددا ترمیم نشود بیمار ممکن است درد زیادی تجربه کند و به دلیل نفوذ باکتری ها به داخل دندان پر شده، احتمال پوسیدگی زیر و اطراف پر کردگی و عفونت پالپ وجود خواهد داشت.

پوسیدگی ثانویه زیر ترمیم

یکی دیگر از علل درد دندان پر شده بعد از چند سال ممکن است پوسیدگی ثانویه زیر پر کردگی باشد. در چنین مواردی حتی با وجود اینکه ترمیم کاملا سالم به نظر می رسد، اما بنا به دلایلی زیر ترمیم علائم پوسیدگی مشاهده می شود. یکی از علائم پوسیدگی ثانویه درد است. این پوسیدگی ممکن است زمانی ایجاد شود که بین پر کردگی و دندان فضای خالی وجود داشته باشد. و یا به دلیل بهداشت نامناسب و وجود پلاک میکروبی، باکتری به ناحیه اتصال پرکردگی و دندان نفوذ کرده و ایجاد پوسیدگی کند.

پالپیت یا التهاب پالپ دندان

پالپ به بخش نرم دندان گفته می‌شود که داخل اتاقک پالپ (زیر عاج دندان) و داخل کانال ریشه قرار گرفته است. پالپ جایگاه بافت‌های زنده و حیاتی دندان است. زمانی که پالپ دچار التهاب و عفونت شود، علامت و شاخصه اصلی آن درد شدید است.

اگر ترمیم های قدیمی که دچار مشکل هستند جایگزین نشوند و یا برای درمان پوسیدگی ثانویه اقدام نشود ممکن است با فعالیت هر چه بیشتر باکتری ها و افزایش پوسیدگی، پالپ دندان آلوده یا عفونی شود و بیمار درد شدیدی را تجربه کند. عفونت پالپ اگر شدید باشد در چنین شرایطی نیازمند روت کانال تراپی یا درمان ریشه دندان خواهد بود.

چه زمانی به دندانپزشک مراجعه کنیم؟

اگر دندانی در روزهای پس از پر کردن دندان کمی حساس شد، نباید نگران باشند. آنها معمولاً با استفاده از داروهای خانگی و خمیردندان های حساسیت زدا می توانند این ناراحتی را تسکین دهند. در صورت بدتر شدن حساسیت، مشکل در خوردن، یا علائم دیگری مانند دندان درد یا تب، فرد باید فوراً به دندانپزشک مراجعه کند.

بی حسی پس از پر کردن ظرف یک یا دو ساعت از بین می رود. طبق برنامه بهبودی نیز طی چند روز فروکش می کنند. اگر پرکردن به طور معمول عمل می کند، پس از یک هفته به دندانپزشک مراجعه کنید تا مطمئن شوید که هیچ عفونتی به دنبال آن وجود ندارد.