preloader
Edit Content

درباره ما

دکتر علی شالچی زاده فارغ التحصیل سال ۱۳۸۲ از دانشکده دندانپزشکی ، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با عنوان جراح –دندانپزشک

با ما تماس بگیرید

مزایای کاشت دندان چیست؟

  • خانه
  • -
  • متفرقه
  • -
  • مزایای کاشت دندان چیست؟
مزایای کاشت دندان چیست؟

مزایای کاشت دندان چیست؟

اصلاح ظاهر دندان ها: ایمپلنت های دندانی کاملا شبیه دندان طبیعی خود فرد به نظر می رسند چون به نحوی طراحی شده اند که با استخوان فک جوش می‌خورند و یک راه حل دائمی به شمار می آیند.
اصلاح در نحوه صحبت کردن: یکی از اصلی ترین مشکلات بیمارانی که به مدت طولانی از دندان مصنوعی استفاده کرده اند این است که دندانهای مصنوعی در دهان ثابت نیستند و هنگام صحبت کردن جابجا می شوند و حتی گاهی اوقات از دهان بیرون می افتند. خوشبختانه با کاشت‌دندان این مشکل به طور کامل حل می شود و بیمار احساس راحتی بیشتری خواهد داشت.
جویدن راحت‌تر غذاها: چون در روش کاشت دندان پایه ایمپلنت و تاج دندان مصنوعی پایدار و مستحکم در استخوان فک قرار گرفته اند می توان غذاهای سفت و چیپسی را نیز با اعتماد به نفس کامل و بدون هیچگونه دردی جوید.
افزایش اعتماد به نفس: ایمپلنت های دندانی توانند لبخند زیبای شما را مجدداً بازگردانند و به شما کمک کنند که احساس بهتری نسبت به ظاهر خود داشته باشید.
بهبود سلامت دهان و دندان: در روش کاشت دندان مانند روش بریج نیازی به تراشیدن دندان‌های مجاور نیست و دندانهای مجاور به عنوان پایه ای برای نگه داشتن ایمپلنت مورد استفاده قرار نمی گیرند. در نتیجه سلامت دهان و دندان در طولانی مدت حفظ می شود.
دوام و طول عمر ایمپلنت ها: ایمپلنت های دندانی دوام و طول عمر بسیار زیادی دارند و در صورتی که به خوبی از آنها مراقبت شود تا پایان عمر در دهان بیمار باقی می مانند.

درصد موفقیت کاشت دندان چقدر است؟

درصد موفقیت کاشت ایمپلنت بسته به محل کاشت دندان، تبحر دندانپزشک و جنس پایه ایمپلنت متغیر است. اما معمولا در صد موفقیت بسیار بالایی حدود ۹۸ درصد دارد .در صورتی که از ایمپلنت های دندانی به درستی مراقبت شود می توانند تا پایان عمر بدون هیچ گونه مشکلی عملکرد مناسبی در دهان داشته باشند.

چه کسانی کاندید مناسبی برای کاشت دندان هستند؟

تمام افرادی که از سلامت عمومی کافی برخوردار باشند و برای کشیدن دندان و هر نوع عمل جراحی دهان و دندان آماده باشند می توانند کاشت دندان انجام دهند. اصلی ترین شرایط افرادی که کاندید مناسبی برای کاشت دندان هستند داشتن لثه های سالم و استخوان فک با تراکم و ارتفاع کافی برای حمایت از ایمپلنت دندان است.
افرادی که کاشت دندان انجام می‌دهند باید بهداشت دهان و دندان خود را به خوبی رعایت کنند. افراد سیگاری از اختلالات کنترل نشده مانند دیابت و بیماری‌های قلبی رنج می‌برند. بیمارانی که در ناحیه سر و گردن رادیوتراپی انجام می‌دهند باید پیش از کاشت دندان شرایط خود را با ایمپلنتولوژیست مطرح کنند.

کاشت دندان طبیعی با سلول‌های بنیادی

سلول‌های بنیادی به شکل‌های مختلفی در بدن انسان یافت می‌شوند و در دندان‌های نیز منبعی از سلول‌های بنیادی وجود دارند که می‌توان از آنها برای کاشت دندان طبیعی استفاده کرد. البته استفاده از سلول‌های بنیادی برای کاشت دندان طبیعی هنوز به صورت گسترده‌ای شایع نشده و رواج پیدا نکرده است.

سلول‌های بنیادی از همان موقع تولد انسان در بدن آغاز به رشد می‌کنند و به سلول‌هایی که برای بدن مهم هستند ولی هنوز شکل نگرفته‌اند، کمک می‌کنند تا رشد بیابند. در واقع سلول‌های بنیادی نقش بسیار مهمی در رشد و تکمیل سایر سلول‌ها و اندام‌های حیاتی بدن دارند. با رشد این اندام‌ها و سلول‌ها توسط سلول‌های بنیادی است که انسان مراحل نوزادی، کودکی و خردسالی و نوجوانی را سپری می‌کند.

همانطور که گفتیم سلول‌های بنیادی در همه جای بدن انسان پیدا می‌شوند و وظیفه ساخت و ترمیم و تکمیل سایر اعضای بدن را بر عهده دارند. استفاده از آنها در بیرون از بدن برای مصارف دیگر مثل کاشت دندان طبیعی کار بسیار سختی است چون یافتن آنها در بدن مشکل است. به این خاطر که با شکل ظاهری مشابه در بین اندام‌ها و سایر سلول‌ها پنهان شده‌اند.

تحقیقات نشان داده که دندان‌ها هم منبعی از این سلول‌های بنیادی در خودشان دارند. جالب است که این تحقیقات بیان می‌کنند که سلول‌های بنیادی در دندان‌های شیری و همچنین در دندان‌های بزرگسالان یافت می‌شود ولی هنوز از آنها به صورت کامل در کاشت دندان طبیعی استفاده نشده است.

در روش‌های فعلی دندانپزشکی، روش‌های ترمیمی سنتی ماندگاری و طول عمر نسبتاً محدودی دارند و با عوارض مختلفی مانند آلرژی، پالپیت یا آسیب‌شناسی پریودنتال همراه هستند. برای غلبه بر این کاستی‌ها، استراتژی‌های ابتکاری جدیدی برای ترمیم دندان پیش‌بینی شده است. در طول دو دهه گذشته، پیشرفت‌های گسترده در درک ما از رشد دندان و همچنین تحقیقات سلول‌های بنیادی انجام شده که زمینه‌ای جدید برای فرصت‌های هیجان‌انگیز در مهندسی بافت دندان فراهم کرده است. جایگزینی دندان‌های از دست رفته توسط بافت مهندسی شده دندان به عنوان یک هدف جذاب به نظر می‌رسد. اما امکان سنجی استفاده از سلول‌های بنیادی همچنان یک سوال جالب است. آیا می‌توان از سلول‌های بنیادی برای اهداف پیوند برای ترویج تشکیل ماتریکس و کانی‌سازی در چارچوب درمان ریشه استفاده کرد؟ این استراتژی جدید می‌تواند آینده دندانپزشکی را متحول کند ولی هنوز بررسی ویژگی‌های عملکردی سلول‌های بنیادی پالپ برای پیش‌بینی استراتژی‌های دندانپزشکی درمانی جدید ضروری است.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در حال بارگذاری ...