پس زدن ایمپلنت چیست و چه دلایلی دارد؟

پس زدن ایمپلنت چیست و چه دلایلی دارد؟

پس زدن یکی دیگر از عوارض ایمپلنت دندان است. پس زدن به معنی عدم تحمل استخوان و بافت فک برای قرار گیری ایمپلنت بر روی آنها می باشد. پس زدن بنا به دلایل خاصی ایجاد می شود. همچنین علائم پس زدن ایمپلنت به دو صورت دراز مدت و کوتاه مدت بروز می کنند.

چگونه باید از ایمپلنت های دندانی مراقبت کنیم؟

دلایل پس زدن کوتاه مدت ایمپلنت

مصرف برخی داروها، سلامتی ضعیف، تامین خون ضعیف، بیماری های خود ایمنی از جمله مهمترین دلایل پس زدن ایمپلنت در کوتاه مدت می باشند.

برخی بیماری های خود ایمنی

پس زدن دندان های کاشته شده جزء عوارض ایمپلنت دندان در کوتاه مدت می باشد. این عارضه ممکن است به دلیل برخی از بیماری های خود ایمنی ایجاد شود. از جمله بیماری های خود ایمنی که سبب بروز عارضه پس زدن ایمپلنت می شوند عبارتند از:

• دیابت نوع ۱
  • بیماری سلیاک
  • روماتیسم مفصلی
  • بیماری اسکلروز
  • بیماری لوپوس

پس زدن کاشت دندان در دراز مدت

پس زدن دندان های کاشته شده از دیگر عوارض ایمپلنت دندان می باشند. اگر عوارض عمل بعد از گذشت تقریبا ۱۰ سال از زمان انجام آن بروز کنند. آن ها را در اصطلاح پس زدن دراز مدت می نامند. دلایل پس زدن ایمپلنت در دراز مدت عبارتند از:

• مهندسی ضعیف ایمپلنت یا انجام نادرست و غیر اصولی آن توسط  دندان پزشک
  • دندان قروچه کردن
  • مصرف بالای دخانیات
  • عدم توجه به بهداشت دهان و دندان
  • تحلیل رفتن استخوان فک
  • تحلیل رفتن بافت دهانی و لثه ها
  • تشعشعات گرون و سر
  • ایجاد عفونت

بروز عوارض ایمپلنت دندان امری اجتناب ناپذیر است؛ زیرا ایمپلنت یک نوع جراحی تهاجمی می باشد. از آن جا که هر نوع عمل جراحی دارای عوارض و خطراتی است. ایمپلنت دندان نیز از این قاعده مستثنا نمی باشد. با این حال یک سری دستورالعمل ها و قوانینی وجود دارند که با رعایت آنها می توان تا حد زیادی از بروز عوارض ایمپلنت دندان جلوگیری کرد. علاوه بر آن انجام این عمل توسط یک متخصص ماهر و با تجربه می تواند تا حد زیادی از ایجاد عوارض مربوطه جلوگیری کند

رایج ترین عوارض ایمپلنت دندان

از جمله رایج ترین و شایع ترین عوارض ایمپلنت دندان عبارتند از:

ایجاد درد بعد از عمل

عمل ایمپلنت یک عمل تهاجمی است؛ بنابراین وجود درد حین و بعد از انجام آن امری طبیعی و عادی می باشد. احساس درد ممکن است بنا به دلایل متعدد کم و یا زیاد باشد. از این رو برای کاهش آن می توان از انواع مسکن های قوی و عادی استفاده کرد.

خونریزی محل زخم

هر برشی که در هر نقطه از بدن ایجاد شود قطعا همراه با خونریزی می باشد. خونریزی خفیف در روزهای اولیه امری طبیعی است. در صورت سدید شدن آن باید به پزشک مراجعه شود.

ایجاد حساسیت

این حالت ممکن است به دلیل مصرف برخی داروها در افراد مشاهده شود. از این رو بهتر است پیش از هر اقدامی در صورت داشتن حساسیت به داروی خاصی آن را به اطلاع پزشک مربوطه رساند.

ایجاد ورم در لثه ها و ناحیه صورت

به دلیل وارد آوردن فشار مضاعف به لثه ها در حین انجام پروسه عمل این قسمت و ناحیه صورت از دچار ورم می شوند. این عارضه در صورت رعایت نکات مراقبتی بعد از عمل اغلب تا یک هفته طول می کشد.

بعد از لق شدن ایمپلنت دندان چه کنیم ؟

اگر حس می کنید ، پایه ایمپلنت آسیب دیده است ، از جویدن غذا با ایمپلنت خود خودداری فرمایید و از دهانشویه برای جلوگیری از عفونت استفاده کنید.

در صورتی که بخشی از ایمپلنت شما به علت لق شدن افتاد ، قطعه را نگهدارید و به پیش پزشک مراجعه کنید.

احتیاج به نگرانی شدید وجود ندارد ، چون اغلب به علت شل شدن اباتمنت یا روکش ایمپلنت است. اما در هر صورت با پزشک خود تماس بگیرید و به پیش او مراجعه کنید.

عوارض ایمپلنت توسط افراد غیر متخصص

• آسیب به اعصاب فک
  • آسیب به استخوان
  • کاشت شل
  • مشکلات برای سینوس

آیا ایمپلنت باعث سرطان میشود

در جواب این سوال باید گفت خیر. همانطور که می دانید ایمپلنت های دندانی بهترین جایگزین برای دندان از دست رفته می باشد. در ایمپلنت های دندانی پایه از جنس تیتانیوم در درون فک قرار داده می شود و علاوه بر اینکه سرطان زا نیست ، از تحلیل استخوان نیز جلوگیری می کند.
ایمپلنت های دندانی به عنوان بهترین درمان برای دندان های از دست رفته می باشد و اگر از بابت سرطان زا بودن ایمپلنت ها ، نگران هستید ، باید گفته شود طبق مطالعات انجام شده ، ایمپلنت های دندانی هیچ ارتباط به سرطان ندارند.
سرطان های دهانی که با نام کارسینومای دهان شناخته می شود ، هیچ علت و رابطه های از آن با ایمپلنت پیدا نشده و بیشتر افرادی که دچار این نوع سرطان شده اند ، بیشتر سابقه مصرف دخانیات و مشروبات الکلی داشته اند.

عوارض ایمپلنت تقلبی

ایمپلنت های دندانی امروزه دارای موفقیتی بالای 97 درصد می باشد در صورتی که از برند های ایمپلنت مرغوب استفاده شود و کاشت صحیح انجام شود. پیشنهاد می شود برای جلوگیری از عوارض ایمپلنت نامرغوب حتما به یک مرکز ایمپلنت معتبر مراجعه فرمایید و حتما درباره برند ایمپلنت خود تحقیق کنید. در ادامه به برخی از عوارض ایمپلنت های تقلبی می پردازیم :

• آسیب به بافت استخوان و عصبی
  • عفونت ایمپلنت