preloader
Edit Content

درباره ما

دکتر علی شالچی زاده فارغ التحصیل سال ۱۳۸۲ از دانشکده دندانپزشکی ، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با عنوان جراح –دندانپزشک

با ما تماس بگیرید

چگونه باید از ایمپلنت های دندانی مراقبت کنیم؟

  • خانه
  • -
  • دندان پزشکی
  • -
  • چگونه باید از ایمپلنت های دندانی مراقبت کنیم؟
چگونه باید از ایمپلنت های دندانی مراقبت کنیم؟

چگونه باید از ایمپلنت های دندانی مراقبت کنیم؟

مراقبت از ایمپلنت دندان در حقیقت شبیه دندان طبیعی با نخ دندان کشیدن، مسواک زدن و استفاده از دهانشویه ها امکان پذیر است. بهتر است هر شش ماه یکبار به دندانپزشک مراجعه کنید تا ایمپلنت دندان را معاینه کند و در صورتی که هر گونه عفونت یا مشکل دیگری برای آن به وجود آمده پیش از حاد شدن درمان شود.

چه انتظاراتی قبل و بعد از جراحی ایمپلنت دندان باید داشته باشیم؟

قبل از ایمپلنت دندان در مرحله مشاوره و برنامه ریزی، جراح دهان و دندان معمولاً ناحیه ای که قرار است کاشت دندان انجام گیرد را بررسی کرده و عکس اشعه ایکس یا سی تی اسکن آن را نیز مشاهده خواهد کرد تا بتواند کیفیت و کمیت استخوان‌فک را ارزیابی نماید. زمانی که جراح تشخیص دهد کاشت ایمپلنت دندان در استخوان فک شما مشکلی ندارد برنامه ریزی برای عمل جراحی کاشت یک یا چند پایه ایمپلنت را انجام خواهد داد.
در طول عمل جراحی کاشت دندان بیمار معمولا با بی حسی موضعی درد و ناراحتی کمی را احساس می کند. گاهی اوقات نیز از داروهای پایین آورنده هوشیاری استفاده میشود تا بیمار در حین عمل جراحی در حالت ناهوشیاری باشد.
در این مرحله که معمولاً با کشیدن دندان طبیعی بیمار همراه است؛ محل ایمپلنت دندان بدون اینکه آسیب خاصی ببینند؛ برای کاشت دندان آماده می شود. البته در صورتی که استخوان فک تراکم کافی نداشته باشد باید از روش پیوند استخوان استفاده شود که حدود ۶ تا ۹ ماه عمل کاشت دندان را به تعویق می‌اندازد.
اما اگر استخوان فک بیمار شرایط مناسب برای کاشت دندان را داشته باشد؛ کاشت ایمپلنت فوری انجام می گیرد.
پس از کاشت پایه ایمپلنت در استخوان فک، بیمار باید تا زمانی که فرایند اسئواینتگریشن تکمیل نشده مراقبت های لازم را به عمل بیاورد. به عنوان مثال نباید فشار یا نیروی زیادی به پایه ایمپلنت وارد شود. احتمالاً جراح جلسات پیگیری را برای بیمار تنظیم می کند تا مطمئن شود جوش خوردن پایه ایمپلنت با استخوان فک به خوبی انجام گرفته و هیچ گونه عفونت در ناحیه جراحی شده وجود ندارد.
پس از تکمیل دوره بهبود و ریکاوری که معمولاً ۶ تا ۹ ماه زمان می برد می توان تاج دندان مصنوعی را سوار کرد.
پس از نصب پروتز دندان مصنوعی بیمار می تواند هر چه را که می‌خواهد با دندان جدید خود بجود و فقط باید مراقبت های متداول مانند نخ دندان کشیدن، مسواک زدن و غرغره آب نمک را فراموش نکند.

هزینه عمل جراحی کاشت دندان به عوامل زیر بستگی دارد

1. قیمت ایمپلنت دندان
2. عمل جراحی جانبی مانند پیوند استخوان لیفت سینوس و غیره
3. دستمزد جراح برای کاشت ایمپلنت
4. قیمت پروتز دندان مصنوعی

در حال حاضر انواع ایمپلنت دندان مختلفی در کلینیک دندان و مطب های جراحان دهان و دندان با قیمت های مختلف به بیماران ارائه می شود.
دستمزد جراح برای کاشت ایمپلنت دندان نیز با توجه به نوع عمل جراحی مورد نیاز تعیین می شو.د معمولاً در مطب های دندانپزشکی قیمت ایمپلنت های دندانی همراه با دستمزد دندانپزشک برای کاشت پایه ایمپلنت ارائه می شود. اما در صورتی که به عمل های جراحی جانبی نیاز باشد هزینه جداگانه دریافت می گردد.

عوارض جانبی ناشی از کاشت دندان چیست؟

مانند هر عمل جراحی دیگری کاشت دندان نیز با خطرات و پیچیدگی هایی برای بیمار همراه است. اما خوشبختانه درصد موفقیت کاشت ایمپلنت‌های دندانی بسیار بالا است. در صورتی که بیمار مراقبت کافی از ایمپلنت دندان داشته باشد و جراح با تجربه عمل جراحی کاشت ایمپلنت را با دقت کافی انجام دهد؛ معمولاً مشکل خاصی برای بیمار پیش نخواهد آمد.
در صورتی که بیمار به مشکلاتی مانند اختلالات خونی، عفونت، آلرژی یا شرایط پزشکی خاص یا مصرف داروهای خاص مبتلا باشد حتماً باید پیش از شروع عمل جراحی با دندان پزشک مشورت کند. در غیر این صورت ممکن است کاشت‌دندان با شکست مواجه شود.
از عوارض جانبی بلند مدت ایمپلنت دندان که میتواند به شکست کاشت دندان منجر شود می توان به عفونت در ناحیه ایمپلنت، شکستن پروتز دندان مصنوعی، وارد آمدن فشار بیش از حد به پایه ایمپلنت و لق شدن آن، آسیب دیدن بافت های اطراف پایه ایمپلنت مانند عصب‌ها، رگ‌های خونی و دندانهای مجاور، خارج شدن پایه ایمپلنت از جای خود، کافی نبودن کیفیت و کمیت استخوان‌فک برای نگه داشتن پایه ایمپلنت و درنتیجه افتادن آن اشاره کرد.
در صورتی که به بیماری پری ایمپلنتایتیس یا التهاب لثه اطراف پایه ایمپلنت دچار شوید جراح باید بافت ملتهب اطراف ایمپلنت را برداشته و عفونت های موجود را درمان کند. با تشخیص جراح ممکن است نیاز باشد که پایه ایمپلنت از دهان خارج شده و مجدداً پس از بهبود کامل جایگزین شود.

چگونه می توان از بروز عوارض جانبی بلند مدت و شکست روش کاشت ایمپلنت جلوگیری کرد؟

• مراجعه به جراح و ایمپلنتولوژیست با تجربه و متخصص برای کاشت دندان
• حفظ بهداشت دهان و دندان با رعایت مراقبت های متداول مانند مسواک زدن و نخ دندان کشیدن
• چکاپ منظم نزد دندانپزشک برای بررسی بافت های نرم و سخت اطراف پایه ایمپلنت
• پاکسازی دندان ها از جرم ها و پلاک های تجمع یافته
• عدم استفاده از ایمپلنت های دندانی به عنوان ابزار برای باز کردن درهای فلزی یا شکستن اجسام سخت کننده پوست آجیل

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در حال بارگذاری ...