preloader
Edit Content

درباره ما

دکتر علی شالچی زاده فارغ التحصیل سال ۱۳۸۲ از دانشکده دندانپزشکی ، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با عنوان جراح –دندانپزشک

با ما تماس بگیرید

دهانشویه و انواع آن چیست؟

  • خانه
  • -
  • کلینیک
  • -
  • دهانشویه و انواع آن چیست؟
دهانشویه و انواع آن چیست؟

دهانشویه و انواع آن چیست؟

استفاده از دهانشویه قطعاً یک عادت مثبت است، اما نباید آن را جایگزین مسواک زدن یا نخ دندان کشیدن نمود. شما باید فقط بعد از مسواک و نخ کشیدن معمول از دهانشویه استفاده کنید. دهان‌شویه باید سومین گام در یک رویکرد جامع مراقبت از دهان و دندان باشد. دهان‌شویه، بسته به نوع آن، می‌تواند به بهداشت و از بین بردن پلاک‌ها و باکتری‌ها کمک کند و می‌تواند دندان‌ها را در برابر آسیب‌های آینده مقاوم نماید.

سلول‌های بنیادی برای کاشت دندان طبیعی

انواع دهانشویه

دهانشویه کاهش حساسیت

دهان‌شویه‌های کاهش حساسیت دندانی شاید برایتان مناسب باشند. وقتی این دهان‌شویه‌ها را مرتب استفاده کنید مینای دندان حساس شما تقویت می‌شود و هم‌زمان اعصاب نزدیک به لثه و سطح دندان کرخت می‌شوند. درنتیجه هنگام خوردن و آشامیدن دردی احساس نخواهید کرد.

استفاده مکرر از این دهان‌شویه‌ها همراه با خمیردندان‌های کاهش حساسیت به داشتن دندان‌های سالم‌تر و قوی‌تر منجر می‌شود و کمتر احساس ناراحتی خواهید کرد.

فراورده‌های حاوی فلوراید

با این‌که این نوع دهانشویه‌ ها کمتر رایج هستند اما فراورده‌های حاوی فلوراید برای کسانی که دچار پوسیدگی های مکرر دندانی می شوند، مفید است. فلوراید عنصری است که بعد از خورده شدن سطح دندان توسط اسیدهای باکتریال و ایجاد حفره در دندان می‌تواند مواد معدنی لازم را دوباره به سطح دندان برساند.

ثابت‌شده است که فلوراید می‌تواند پوسیدگی دندانی را متوقف کرده و در برخی موارد ترمیم کند. از این نوع دها‌شویه به توصیه دندان‌پزشک استفاده کنید.

دهان‌شویه‌های مانع از پلاک و میکرب

دهان‌شویه‌های معمولی حاوی الکل هستند و الکل عمدتاً به ‌منظور از بین بردن میکرب‌ها و پلاک‌های موجود در دهان که به‌واسطه مسواک زدن یا نخ کشیدن روزمره شل شده‌اند به کار می‌روند. در این گروه از دهانشویه‌ ها، طعم مورد نظر خود را پیدا کنید و یک‌بار در روز بعد از انجام برنامه معمول مراقبت از دهان و دندان خود از آن استفاده کنید.

دهان‌شویه‌های خوشبوکننده دهان

گاه در داروخانه‌ها بطری‌های کوچکی از دهان‌شویه‌های خوشبوکننده دهان به فروش می‌رسد. این دهان‌شویه‌ها معمولاً خواص ضد میکربی ندارند. آن‌ها فقط برای استفاده بعد از غذا طراحی‌ شده‌اند تا دهان را خوشبو کرده و بوی بد دهان را از بین ببرند. یک بطری از این دهان‌شویه‌ها را همراه داشته باشید تا به‌راحتی در جلسات کاری بعد از نهار یا هر جلسه دیگری شرکت کنید.

دهان‌شویه‌های ضد عفونت لثه

دهان‌شویه‌های آنتی باکتریال باکتری‌ها و دیگر عوامل بیماری‌زای موجود در دهان شما را از بین برده یا کاهش می‌دهند. این محصولات کمک زیادی به رفع بوی دهان می‌کنند و اغلب برای جلوگیری یا درمان بیماری‌های لثه که به آن ژنژیویت می‌گویند، کاربرد دارند. ژنژیویت یک عفونت دردناک و التهابی لثه‌ها است که به‌خودی ‌خود ناراحت‌کننده است اما منجر به عوارض سخت‌تری نیز می‌شود.

چگونه از دهانشویه استفاده کنیم؟

نحوه استفاده از دهان‌شویه‌ها بر روی بطری درج‌شده است، بنابراین اگر تردید دارید بهتر است از توصیه‌های روی بطری پیروی کنید. در صورتی‌که به این توصیه‌ها، دسترسی نداشتید مراحل زیر را می‌توانید انجام دهید:

  • با ریختن مقدار مناسبی از دهان‌شویه شروع کنید. دستورات روی بطری باهم فرق دارد اما برای ذکر یک مثال ما به شما توصیه می‌کنیم که 15 سی‌سی از دهان‌شویه ما را به کار ببرید.
  • دهان‌شویه را به مدت سی ثانیه در دهان بگردانید و دقت داشته باشید که دهان‌شویه با همه قسمت‌های دندان‌هایتان تماس پیدا کند.
  • برای 30 تا 60 ثانیه غرغره کنید تا مطمئن شوید دهانشویه با باکتری‌های پشت دهان تماس پیداکرده است.
  • دهان‌شویه را بیرون بریزید.

آیا بعد از استفاده از دهان‌شویه باید دهان را با آب شست؟

به‌طورکلی توصیه می‌شود که بعد از استفاده از دهان‌شویه دهان را با آب نشویید. زیرا اغلب دهان‌شویه‌ها حاوی فلوراید هستند که با این کار آن را از دهان خارج خواهید کرد. به‌جای آن فقط همه دهانشویه را از دهان بیرون بریزید و بگذارید فلوراید موجود در آن کار خودش را بکند.

آیا با وجود بریس یا اینویزیلاین هم می‌توان از دهان‌شویه استفاده کرد؟

داشتن بریس می‌تواند بهداشت دهان را به کاری سخت تبدیل کند، به همین خاطر است که باید بیشتر مسواک بزنید و نخ دندان بکشید. به‌هرحال حتی با تلاش برای بهداشت بیشتر دهان باز هم ذرات غذا می‌تواند در بین بریس‌ها و جاهای دیگری که دسترسی به آن‌ها سخت است باقی بماند.

رها کردن ذرات غذا درون بریس‌ها و بر روی سطح دندان به‌تدریج موجب از بین رفتن مینای دندان می‌شود، اما یک ‌راه برای جلوگیری از بروز حفره‌های دندانی وجود دارد؛ مسواک زدن خوب، نخ دندان کشیدن و استفاده از دهان‌شویه. استفاده از دهان‌شویه به‌خصوص دهان‌شویه‌های ضد حفره‌ی دارای فلوراید می‌تواند همه قسمت‌هایی را که مسواک و نخ دندان جا انداخته‌اند، تمیز کند. دهانشویه چرخه بهداشت دهان را کامل می‌کند و در طول درمان دندان‌هایتان را سالم نگاه خواهد داشت.

حتی اگر اینویزیلاین استفاده می‌کنید بازهم دهان‌شویه برایتان مفید خواهد بود. مسواک زدن پلاک‌های متحرک دندان برای تمیز نگاه‌داشتن آن‌ها بسیار مهم است اما شما می‌توانید آن‌ها را چند دقیقه درون دهان‌شویه قرار دهید تا مطمئن شوید که دیگر باکتری بر روی آن باقی نمانده است. علاوه بر قرار دادن اینویزیلاین درون دهان‌شویه، می‌توانید دهان خود را نیز با دهان‌شویه بشویید.

آیا با استفاده از دهان‌شویه می‌توان کمتر مسواک زد؟

همان‌طور که در بالا گفته شد استفاده از دهان‌شویه باید همراه با مسواک و نخ کشیدن روزانه باشد تا به بهداشت دهان کمک کند. مطمئناً دهان‌شویه می‌تواند به حذف باکتری‌های اضافی یا رها کردن ذرات غذا بین دندان‌ها کمک کند تا مسواکتان  آسان‌تر آن‌ها را خارج نماید اما نباید آن را به‌عنوان جایگزینی برای این عادات تلقی کرد.

عوارض جانبی

دهانشویه را به‌هیچ‌وجه نباید یک درمان کامل تصور کرد. در حقیقت دهان‌شویه آثار بدی نیز دارد زیرا:

  • زخم‌های دهان را تحریک می‌کند. اگر میزان الکل موجود در دهان‌شویه خیلی زیاد باشد بیشتر از کمک به بهبود زخم‌های دهان موجب تحریک آن‌ها می‌شود.
  • بوی بددهان را مخفی می‌کند. دهان‌شویه می‌تواند دهان را خوشبو کند اما اثری کوتاه‌مدت دارد. اگر بیماری بهداشت دهان کافی نداشته باشد و دندان‌هایش را درست مسواک نزند، هیچ مقداری از دهان‌شویه نمی‌تواند اثرات آن بر سلامت را پنهان نگاه دارد. اگر فقط از دهان‌شویه استفاده کنید درست مثل این است که حمام نروید و برای از بین بردن بوی بد بدنتان از اودکلن استفاده نمایید.
  • دهان‌شویه ممکن است با سرطان دهان مرتبط باشد. پژوهشگران بعد از بررسی‌های گسترده روی کارآیی و ایمنی برخی دهان‌شویه‌های حاوی الکل بر روی آن مهر پذیرش زده‌اند.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در حال بارگذاری ...