علت  احساس خشکی دهان چیست؟

علت  احساس خشکی دهان چیست؟

علت های بسیاری می توانند سبب کاهش تولید بزاق در دهان باشند گاهی یک بیماری و یا گاهی مصرف یک ماده یا داروی خاص این عارضه را به وجود می آورد. بیماری هایی مانند دیابت به دلیل کاهش آب بدن و افزایش ادرار یکی از دلایل شایع ایجاد این مشکل هستند، همچنین بیماری هایی مانند اوریون، کم خونی ناشی از کمبود ویتامین B12، اختلالات تیروئید می توانند چنین عوارضی را در بدن ایجاد کنند.

علت درد دندان پر شده بعد از چند سال چیست؟

علاوه بر این بیماری ها، گاهی برای کنترل یک بیماری شروع به مصرف داروهایی می کنیم که از عوارض آن داروها ممکن است تاثیری بر غدد بزاقی بگذارد و یا باعث کاهش رطوبت بدن شود و در طی آن دهان دچار خشکی شود. داروهایی مانند آنتی هیستامین ها و داروهای فشار خون و همچنین داروهای ادرارآور، داروهای مربوط به بیماری پارکینسون، داروهای شل کننده عضلات، داروهای افسردگی و آرام بخش ها از جمله این داروها هستند که چنین عوارضی را برای بیمار به وجود می آورند. همچنین بیماران سرطانی که تحت پرتو درمانی قرار می گیرند ممکن است احساس خشکی در دهان را داشته باشند، زیرا یکی از عوارض اشعه های پرتو درمانی کاهش رطوبت بدن است.

اما علت دیگری که باعث احساس خشکی دهان می شود مصرف دخانیات و مشروبات الکلی است، الکل باعث جذب رطوبت دهان می شود و در نتیجه مصرف مداوم آن این عارضه را تشدید می کند. مواد مخدر هم باعث آسیب به غدد تولید کننده بزاق می شود و در طولانی مدت باعث کاهش تولید بزاق می شود که بوی بد دهان را هم به دنبال دارد همچنین مصرف این مواد یکی از دلایل ابتلا به سرطان های دهان محسوب می شود. قرار گرفتن طولانی درمعرض گرما و تشنگی هم باعث کاهش آب بدن و احساس خشکی در گلو و دهان می شود.

یکی دیگر از علت های خشکی در ناحیه دهان، تنفس با دهان است این اتفاق که بیشتر در زمان مسدود شدن مجاری بینی به دلیل سرماخوردگی و آنفولانزا و یا حساسیت های فصلی ایجاد می شود و همچنین در خواب که برخی از افراد با دهان نفس می کشند باعث می شود که چنین احساسی را تجربه کنند.

با توجه به آنچه از علت های این عارضه گفتیم متوجه شدیم که گاهی این خشکی در ناحیه دهان می تواند نشانه یک بیماری یا از عوارض مصرف یک ماده یا دارو باشد پس در صورت تداوم آن باید با مراجعه به دندان پزشک، علت را پیدا و طبق آن بیماری را درمان کرد.

خشکی دهان ممکن است گاهی همراه عارضه دیگری باشد، مانند سرگیجه و گلودرد در این صورت ممکن است علت خاصی داشته باشد که باید آن را پیدا کنیم.

خشکی دهان همراه با سرگیجه

علت سرگیجه و خشکی دهان را می توان در کاهش آب بدن پیدا کرد، زیرا از عوارض کاهش آب بدن سردرد و سرگیجه است و طبیعتا وقتی سطح مایعات در بدن کاهش پیدا کند یکی از علائم اولیه آن خشکی در دهان و گلو است.

خشکی دهان همراه گلودرد

حضور این دو عارضه در کنار هم علت های مختلفی را می تواند داشته باشد. از جمله حساسیت هایی که منجر به تولید هیستامین در بدن می شود که یکی از عوارضی که به همراه دارد احساس خشکی در گلو و دهان است که گاهی همراه با احساس خارش در گلو است همچنین تنفس دهانی و خروپف هم می تواند از علت خشکی دهان وگلو درد به صورت تواما باشد.

خشکی دهان و تشنگی

اصولا این دو همواره همراه هم هستند و علت خشکی دهان و تشنگی به طور یقین کاهش مایعات بدن به خاطر قرار گرفتن در معرض گرما به مدت طولانی، کاهش سطح مایعات بدن و یا بیماری هایی مانند دیابت است.

خشکی دهان هنگام خواب

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که در زمان خواب با حالت خشکی در دهان یا گلو بیدار شده باشید. اما علت خشکی دهان در شب چیست؟ جواب این سوال بیشتر مواقع می تواند در نحوه تنفس زمان خواب باشد. به طور کلی ما می توانیم درطول روز با کنترل تنفس و نفس کشیدن از راه بینی رطوبت دهان را حفظ کنیم اما در طول شب و در حالت خواب بدن امکان کنترل تنفس وجود ندارد. همچنین خروپف کردن در طول خواب باعث تشدید خشکی می شود. عواملی مانند:

• پولیپ
  • سرماخوردگی
  • گرفتگی مجاری تنفسی بینی
  • باعث تنفس از راه دهان می شود.

همچنین احساس خشکی ناحیه دهان و گلو در طول خواب می تواند نشانه آپنه خواب هم باشد که نوعی توقف تنفس در طول خواب است.

علائم خشکی دهان

درست است که علائم این عارضه کاملا مشهود است اما گاهی به غیر از احساس خشکی در زبان و دهان با علائم دیگری مانند:

• مشکلات بلع
  • احساس چسبندگی در دهان
  • بزاق غلیظ
  • سختی تنفس
  • اختلالات تکلم
  • سوزش و ترک در سطح زبان
  • گرفتگی صدا
  • گلودرد و احساس سوزش و زخم در گلو
  • ترک خوردن وپوسته پوسته شدن لب
  • و بوی بد دهان همراه است.

عوارض خشکی دهان

پیش تر در این مبحث از فواید بزاق برای بدن گفتیم و این که بزاق سبب تسهیل بسیاری از فعالیت های بدن ما می شود، بنابراین اگر تولید این ماده کم شود ما دچار عوارضی خواهیم شد که زندگی ما را دچار اختلال خواهد کرد. از جمله عوارض خشکی دهان می توان به بیماری های لثه و عفونت های دهان و دندان اشاره کرد، زیرا گفتیم که حضور بزاق در دهان باعث کاهش فعالیت باکتری ها و حفاظت از دندان ها می شود. بنابراین وقتی این ماده کاهش پیدا کند دندان ها بیشتر در معرض خطر حمله باکتری ها و میکروب ها قرار می گیرند. تحقیقات نشان دهنده آن است که عفونت دندان و دهان یکی از علل افزایش بیماری های قلبی است. همچنین وظیفه دیگر بزاق نرم کردن غذا و کمک به هضم بود، پس اگر این ماده کم شود ما با اختلالات بلع و هضم و در پی آن اختلالات سیستم گوارش همراه خواهیم بود. علاوه بر این ها بیماری های دیگری مانند ذات الریه و گلودرد و برفک هم شخص دارای زروستومیا را تهدید می کند.