ارتباط عفونت لثه با بیماری کلیوی

ارتباط عفونت لثه با بیماری کلیوی

ارتباط پوسیدگی دندان و عفونت لثه با بیماری کلیوی

اگر مدام به پوسیدگی دندان و عفونت لثه مبتلا می شوید، ممکن است مشکلات کلیوی داشته باشید. افراد مبتلا به بیماری‌ های کلیوی معمولاً بیشتر مستعد پوسیدگی دندان و عفونت لثه هستند و بین این دو ارتباط مستقیمی وجود دارد.

بیماری مزمن کلیه عامل ایجاد مشکلات استخوان، بیماری قلبی و فشار خون بالا می شود که همگی ممکن است با بیماری لثه مرتبط باشد.‌ معمولاً بیماری کلیه روی کیفیت و میزان بزاق دهان اثرگذار است و احتمالاً عفونت دهانی را افزایش می‌ دهد. پوسیدگی دندان به خاطر تخریب مواد داخل دندان از طریق اسید تولید شده توسط پلاک اتفاق می افتد که علت آن هم کیفیت نامناسب بزاق است که ریشه آن به کلیه برمی گردد.

اثر بهداشت ضعیف دهان و دندان بر کلیه

وضعیت کلیه روی سلامت دندان مؤثر است و مهم تر از همه این که اگر شما بهداشت دهان و دندان را رعایت نکنید و از آن ها خوب مراقبت نکنید، احتمالاً آسیب و مشکل برای آن به وجود می‌ آید و بسیار مهم است که به بهداشت این ناحیه اهمیت دهید. وقتی که لثه ها و دهان عفونی می‌ شود، بدن می خواهد با این التهاب مبارزه کند. به این صورت که گلبول های سفید را به محل مورد نظر می برد تا از بدن در برابر عفونت دفاع کند. شما نیز باید این عفونت‌ها را جدی بگیرید و به بهداشت اهمیت دهید.

ردپاهای دیگر بیماری کلیه داخل دهان

ممکن است علائم دیگری را در دهان مشاهده کنید. در کنار پوسیدگی و عفونت لثه که توضیح دادیم، ممکن است علائم دیگری هم به خاطر بیماری کلیوی ایجاد شده باشد که شامل التهاب لثه ها، خشکی دهان، بد مزگی داخل دهان، عفونت قارچی، ایجاد لکه های سفید و عفونت های ویروسی می شود که پزشک می‌ تواند علت را بهتر تشخیص دهد.

برای بهداشت مناسب دهان این مراحل را در پیش بگیرید:

از آنجایی که سلامت دهان و دندان اهمیت بسیار زیادی دارد و بر روی سلامت کلی مؤثر است و باید به آن توجه بیشتری داشته باشید، بسیار مهم است که بهداشت دهان و دندان را رعایت کنید.

دو بار در روز مسواک بزنید. مسواک باید نو و با دندانه نرم باشد. خمیر دندان نیر باید حاوی فلوراید باشد.

حتما باید به طور منظم به پزشک مراجعه کرده و دندان خود را نشان دهید. اگر احساس می کنید که عامل مشکل کمبود بزاق است، احتمالاً کلیه ها مشکل دارند. در چنین حالتی هم باید به پزشک مراجعه کنید و هم باید آدامس بدون قند بجوید.

از شکلات بدون قند استفاده کنید یا در طول روز بیشتر آب بنوشید تا خشکی دهان برطرف شود و دهان بزاق بیشتری تولید کند و باکتری ها زودتر از بین بروند.

بیماری کلیوی

تاثیرات روی دهان و دندان در دندانپزشکی

افرادی که بیماری کلیوی دارند اغلب مشکلات سلامتی دیگری نیز دارند.

سیستم های ایمنی آنها اغلب در مخاطره است، بنابراین احتمال اینکه دچار عفونت شوند بیشتر است.

افرادی که مشکلات کلیوی دارند ممکن است ذائقه بدی در دهانشان داشته و دهانشان بوی بدی بدهد (تنفس بدبو)

این بدین دلیل رخ می دهد که کلیه نمی تواند اوره را از خون حذف نماید. اوره به آمونیاک شکسته می شود که یک بوی بدی دارد. همچنین تغییرات استخوانی نیز رخ می دهد زیرا بدن نمی تواند کلسیم را بدرستی جذب نماید. بنابراین، افرادی که بیماری کلیوی دارند در معرض ریسک از دست دادن بیماری فکهایشان هستند. دندانهای آنها سست شده و در نهایت می افتد.

بسیاری از نمادها و عوارض بیماری کلیه می تواند روی درمان دندان تاثیر می گذارند. اینها شامل:

بی اشتهایی (اختلال در خوردن)

کم خونی (یک اختلال خونی)

فشار خون بالا و بیماری قلبی

خشکی دهان

بیماری لثه (پریودنتال)، که منجر به سست شدن دندان و در نهایت از دست دادن دندان می شود

روش هایی برای درمان خشکی دهان

التهاب غدد بزاقی و دهان

خود بیماری کلیه منجر به برخی از این علائم می شود. دیگر علائم بدلیل داروهای مورد استفاده برای درمان این بیماریها بکار می روند.

در دندانپزشکی

اگر دیالیز می کنید، شما و دندانپزشکتان باید برای درمانهای دندانپزشکی بعد از دیالیز برنامه داشته باشید. بدلیل شنت، ممکن است رقیق کننده خون مصرف کنید که ریسک خونریزی را افزایش می دهد. به همین دلیل دکتر شما ممکن است آنتی بیوتیکی را برای شما قبل از شروع درمان د ندانپزشکی تجویز نماید.

به کسی که فشار شما را می گیرد بگویید شانت دارید. کاف فشار خون نباید روی دستی که شانت دارد روی بازو قرار داده شود. فشار خون شما باید روی بازو یا ساق پا گرفته شود.

قبل از اینکه درمان را دریافت کنید، لیستی از داروهایی را که مصرف می کنید و دوز انها را به دندانپزشکتان ارائه دهید. دندانپزشک شما داروهایی را که شما مصرف می کنید در تجویز داروهای دیگر در نظر خواهد گرفت. برخی از داروها ممکن است کلیه را بدتر کنند. برخی از آنها ممکن است تا زمان دیالیز بعدی بدن را قوی تر کنند. بیماری کلیه می تواند روی تعداد گلبولهای خون شما تاثیر گذارد. یک کپی از جدیدترین آزمایش خون خود به دندانپزشکتان ارائه دهید.