preloader
Edit Content

درباره ما

دکتر علی شالچی زاده فارغ التحصیل سال ۱۳۸۲ از دانشکده دندانپزشکی ، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با عنوان جراح –دندانپزشک

با ما تماس بگیرید

طول عمر دندان عصب کشی شده چقدر است؟

  • خانه
  • -
  • دندان پزشکی
  • -
  • طول عمر دندان عصب کشی شده چقدر است؟
طول عمر دندان عصب کشی شده چقدر است؟

وقتی پالپ دندان عفونی یا التهاب می‌گیرد، عمل جراحی ریشه مانند عصب کشی انجام می‌شود. این عمل باعث می‌شود که بتوانید از دندان خود استفاده کنید، در حالی که نیازی به خارج کردن دندان ندارید. اما باید در نظر داشت که دندان متخلخل شده است، زیرا پالپ زنده‌ای که شامل عصب و عروق خونی است، مرده است. در هر صورت، پس از عصب کشی، دندان مرده همچنان توسط رباط پریودنتال در محل خود جا می‌ماند، که این باعث می‌شود دندان همچنان بتواند عملکرد جویدن را انجام دهد.

به عبارت ساده‌تر اندودنتیست یا دندانپزشک شما با برداشتن پالپ، تمیز و ضدعفونی کردن کانال‌های ریشه و… ظاهر دندان را برای شما حفظ می‌کند. بنابراین دندان شما تا سالیان متمادی و حتی شاید تا آخر عمر در صورت رعایت بهداشت دهان و دندان حفظ می‌شود. اما گاهی اوقات دندان عصب کشی شده نیاز به درمان مجدد دارد. در این مطلب در زمینه عمر دندان عصب کشی شده مفصل صحبت خواهیم کرد.

عمر دندان عصب کشی شده چقدر است؟

طبق تحقیقات جدید موسسه Regenstrief و دانشکده دندانپزشکی ایندیانا در امریکا، دندان‌ها به طور متوسط حدود 11 سال پس از انجام عصب کشی دوام دارند. این تحقیق از جمله اولین تحقیقاتی است که سوابق مربوط به مطب‌های دندانپزشکی را تجزیه و تحلیل کرده است. همان‌طور که پیش از این اشاره کرده بودیم درمان کانال ریشه و یا به عبارت بهتر عصب کشی دندان، درمانی اساسی برای حفظ ساختار دندان طبیعی افراد بدون نیاز به کشیدن است. با این حال، با گذشت زمان، دندان درمان شده شکننده شده و استحکام خود را از دست می‌دهد.

عمر دندان عصب کشی شده چند سال است؟

برای انجام تحقیق درباره طول عمر دندان عصب کشی شده در دانشکده ایندیانا و موسسه Regenstrief ، سوابق دندانپزشکی بیش از 46 هزار بیمار مورد بررسی قرار گرفت. تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد که میانگین زمان بقای دندان پس از عصب کشی و یا به عبارت ساده‌تر عمر مفید دندان عصب کشی شده به صورتتقریبا ۱۱ سال است. با این حال، عوامل متعددی می‌توانند بر این میزان تاثیر بگذارند.

  • در صورتی که دندان بعد از عصب کشی تنها نیاز به پر کردن داشته باشد طول عمری برابر با ۲۰ سال خواهد داشت.

عمر دندان عصب کشی شده

همان‌طور که پیش از این اشاره کردیم. درمان کانال ریشه دندان و یا همان عصب کشی روشی است که برای درمان دندان‌هایی که پالپشان عفونت کرده، انجام می‌شود. با این حال، پس از انجام درمان ریشه و عصب کشی، ممکن است بیماران نگران عمر دندان عصب کشی شده خود باشند. بسیاری از بیماران معمولا سوال می‌پرسند که آیا دندان عصب کشی شده ممکن است بعدها مجددا دچار پوسیدگی شود؟ پاسخ مثبت است. چرا که حتی انجام عصب کشی و ترمیم تضمین کننده عدم پوسیدگی دندان در آینده نخواهد بود.

در مورد عمر دندان عصب کشی شده لازم است به موقعیت قرارگیری دندان‌ها نیز توجه شود. بر همین اساس دندان‌های جلویی به دلیل دارا بودن تنها یک ریشه مراقبت کمتری نیاز دارند و از آنجایی که تنها برای گاز گرفتن و یا بریدن مواد غذایی کاربرد دارند نسبت به دندان‌های انتهایی یا مولر که وظیفه له کردن و جویدن را برعهده دارند کمتر در معرض خرابی کانال ریشه و عفونت پالپ قرار می‌گیرند. همچنین از لحاظ درمانی، دندان‌های مولر به دلیل دارا بودن ۳ یا ۴ ریشه درمان پیچیده‌تر و مراقبت بیشتری نیاز دارند. در واقع به دلیل آنکه این دندان‌ها در حین غذا خوردن به دلیل کارکرد خود برای له کردن و ساییدن مواد غذایی نیروی بیشتری را تحمل می‌کنند، بیشتر در معرض مشکلات ناشی از شکستگی و یا آسیب دیدگی ترمیم و روکش قرار می‌گیرند.

عمر دندان عصب کشی شده با روکش

همان‌طور که در قسمت‌های پیشین مطلب اشاره کردیم بر اساس تحقیقات موسسه Regenstrief و دانشکده دندانپزشکی ایندیانا در صورتی که دندان بعد از عصب کشی و درمان ریشه، ترمیم و سپس روکش شود، به صورت متوسط 11 سال عمر خواهد کرد.

عمر دندان عصب کشی شده بدون روکش

در مورد طول عمر مفید دندان عصب کشی شده با روکش صحبت کردیم و اکنون می‌خواهیم طول عمر دندان عصب کشی شده بدون روکش را بررسی کنیم.

دندان‌هایی که ساختار آن‌ها به حدی تخریب نشده که احتیاج به روکش داشته باشند و معمولا بعد از عصب کشی ترمیم می‌شوند در حدود ۲۰ سال عمر می‌کنند.

کلام آخر

درمان‌های کانال ریشه دندان (عصب) در بیش از ۹۵ درصد مواقع موفق هستند و می‌توانند تا آخر عمر باقی بمانند. مهمترین کاری که باید برای ماندگاری هرچه بیشتر و افزایش طول عمر دندان عصب کشی شده انجام دهید ترمیم دندان (پر کردن و یا روکش گذاشتن است.

علاوه بر موارد بالا توجه داشته باشید که حتی دندان عصب کشی شده هم می‌تواند مجددا دپار پوسیدگی شود و رعایت بهداشت دهان و دندان نقش موثری در جلوگیری از این مشکل دارد.

از آنجایی که دندان عصب کشی شده فاقد عصب است، در صورت ایجاد پوسیدگی دردی را احساس نخواهید کرد. بنابراین لازم است هر از چندگاهی با مراجعه به مراکز دندانپزشکی، انداختن عکس‌های رادیوگرافی و بررسی توسط دندانپزشک مجرب، از سلامت دندان‌های عصب کشی شده خود اطمینان خاطر پیدا کنید.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در حال بارگذاری ...