preloader
Edit Content

درباره ما

دکتر علی شالچی زاده فارغ التحصیل سال ۱۳۸۲ از دانشکده دندانپزشکی ، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با عنوان جراح –دندانپزشک

با ما تماس بگیرید

بلیچینگ بهتر است با جرم گیری ؟ + تفاوت بلیچینگ با جرم گیری دندان چیست

  • خانه
  • -
  • جرم گیری دندان
  • -
  • بلیچینگ بهتر است با جرم گیری ؟ + تفاوت بلیچینگ با جرم گیری دندان چیست
بلیچینگ بهتر است با جرم گیری ؟ + تفاوت بلیچینگ با جرم گیری دندان چیست

تفاوت بلیچینگ با جرم گیری دندان چیست؟

در هر دو روش بلیچینگ و جرمگیری، تغییر رنگ دندان اتفاق می‌افتد، اما روش و نتیجه نهایی در هر کدام متفاوت است. جرمگیری یک روش درمانی است که برای از بین بردن رسوبات دندان و پاکسازی پلاک های میکروبی در اطراف دندان و لثه استفاده می‌شود. تغییر رنگ در جرمگیری به علت از بین رفتن تیرگی ها و یا وجود رنگدانه های نفوذ کرده بر روی دندان ها رخ می‌دهد. بلیچینگ، از طرفی، یک فرایند زیبایی تخصصی است که با استفاده از مواد شیمیایی مخصوص، رنگدانه های نفوذ کرده به دندان را به طور مؤقت خارج می‌کند و باعث روشن شدن دندان ها می‌شود. در بلیچینگ، تیرگی ها و رنگدانه های نفوذ کرده در دندان ها کاهش می‌یابند و به جای آن، دندان ها روشن و سفیدتر می‌شوند. به طور خلاصه، تفاوت اصلی بین بلیچینگ و جرمگیری در روش استفاده شده و نوع تغییر رنگ دندان ها است. جرمگیری بیشتر برای درمان و پاکسازی برای بهبود بهداشت دهان و دندان استفاده می‌شود، در حالی که بلیچینگ اصلاح ظاهر دندان ها و روشن کردن آن ها را هدف می‌گیرد. انتخاب بین این دو روش به وابستگی به تمایلات و نیازهای شخص همراه با مشورت با دندانپزشک است.

_autotone

دلایل بدرنگ شدن دندان ها

قبل از توضیح در مورد بلیچینگ و جرمگیری قصد داریم ابتدا دلایل بدرنگ شدن دندان ها را برای شما نام ببریم:

سن: افزایش سن و تجمع لکه ها باعث می شود دندان ها به مرور زمان دچار تغییر شوند. با گذشت زمان دندان ها به مرور زمان خراب می شوند و دچار ساییدگی می شوند، به همین خاطر تیره تر به نظر می رسند.

عادت بد در غذا خوردن: مصرف نوشیدنی های رنگی مانند چای، قهوه یا سایر غذاهای با رنگ تیره مانند زردچوبه، هویج، پرتقال موجب ایجاد لکه بر روی دندان می شود. یک سری غذاهای اسیدی مانند سرکه و مرکبات نیز باعث فرسایش مینای دندان و بروز لکه می شود. با فرسایش مینای دندان، سطح دندان شفاف تر می شود و لکه ها بیشتر دیده می شوند.

سیگار کشیدن: نیکوتین باعث تغییر رنگ دندان ها و ایجاد رسوبات قهوه ای بر روی دندان می شود که به مرور زمان باعث می شود لبخند شما جذاب نباشد. اگر سیگاری هستید با بلیچینگ می توانید رنگ دندان های خود را بهتر کنید اما موقتی است. بهترین راه برای این که همیشه لبخند براق داشته باشید این است که سیگار را ترک کنید.

است که موجب تغیر رنگ دندان‌ها تا چندین درجه می‌شود. این تغییر رنگ به علت خارج شدن و از بین رفتن رنگدانه های نفوذ کرده به دندان است.

آیا جرم گیری دندان درد دارد؟

جرم گیری دندان درد ندارد. دستگاه جرم گیری با حرکت دورانی و چرخشی لایه های سخت شده‌ی جرم روی دندان را می‌شکند و آن ها را از بین می‌برد. برخی از افراد تصور می‌کنند که جرم گیری موجب لق شدن دندان ها می‌شود. این فرضیه کاملا اشتباه است. زیرا لقی دندان از قبل به علت انباشتگی جرم اتفاق می‌افتد و جرم در مکان لق شده‌ی دندان انباشته می‌شود. با جرم گیری و برداشتن جرم ها لقی دندان بیشتر احساس می‌شود. بهتر است زمانی که احساس کردید جرم در اطراف یا روی دندان‌های شما انباشته شده، بلافاصله با درمان جرم گیری آن ها را از بین ببرید.

آیا بلیچینگ ضرر دارد؟

بلیچینگ هیچگونه آسیبی به دندان‌ها وارد نمی‌کند و هیچ ضرری برای دندان ندارد. ماده بلیچینگ در فرآیند آفیس بلیچینگ بر اثر تابش نور لیزر فعال شده و عمل از بین بردن رنگدانه های نفوذ کرده به دندان را شروع می‌کند. ماده بلیچینگ ممکن است در ابتدا باعث ایجاد حساسیت در دندان ها شود که این حساسیت در افراد متفاوت است. در این مواقع دنداپزشک توصیه های لازم را در جهت از بین بردن حساسیت بعد از بلیچینگ به شما خواهد کرد.

جرم گیری در مطب دکتر شالچی زاده

آیا بلیچینگ یا جرمگیری همیشگی هستند؟

خیر، دوام بلیچینگ و جرمگیری به رعایت بهداشت دندان‌ها بستگی دارد. مصرف مواد غذایی رنگی و یا استعمال سیگار می‌تواند موجب به وجود آمدن مجدد لکه روی دندان و یا تغییر رنگ دندان‌ها شود.

جرمگیری دندان

بزاق دهان انسان به طور طبیعی با میکروب ها، باکتری های دهان و مواد غذایی ترکیب شده و موجب تشکیل پلاک بر روی دندان می شود. پلاک ها معمولا در قسمت پایین لثه و نواحی که سخت تر به آن می توان دسترسی پیداکرد تا تمیز شوند بیشتر است. این پلاک ها را حتما باید به مرور زمان با جرمگیری از بین برد زیرا باعث پوسیدگی دندان می شوند. با جرم گیری رسوب هایی که بین دندان و لثه ایجاد شده اند از بین می روند. همین موضوع سبب روشن تر شدن لثه و دندان افراد می شود.

اگر در مصرف چای زیاده روی کرده اید یا سیگار می کشید و رنگدانه های زیادی روی دندان تان ایجاد شده است با انجام جرم گیری می توانید آن را از بین ببرید. هنگام جرم گیری، رنگ دندان تغییری نمی کند تنها پلاک های روی آن برداشته می شود. در جرم گیری برای خراشیدن لکه ها از ابزارهای دستی یا دستگاه های مورد استفاده در دندانپزشکی استفاده می شود. با جرم گیری می توان فرد را از مشکلات بیماری لثه ای در امان نگه داشت. در بعضی مواقع برای اعمال آب و ضد عفونی کننده به پلاک های شل دندان و خط لثه از ابزار مکانیکی با نوک ریز استفاده می شود. این روش نه تنها برای از بین بردن لکه های سخت، بلکه برای تمیز نگه داشتن پلاک های پریودنتال نیز مؤثر است. همراه با جرم گیری، پولیش دندان نیز انجام می شود تا دندانپزشک از نظافت کامل دندان ها مطمئن شود.

بلیچینگ دندان

بلیچینگ درمانی سریع و غیرتهاجمی برای سفید کردن دندان ها است و با آن می توانید لکه ها و رنگدانه های روی دندان که با گذشت زمان و به دلایل ژنتیکی به وجود می آیند را از بین ببرید. بلیچینگ روش ترمیمی و زیبایی است و جزء روش درمانی نیست. هنگام انجام بلیچینگ ماده سفید کننده به داخل دندان نفوذ می کند و رنگ دندان شخص روش تر می شود. سه روش برای بلیچینگ وجود دارد که عبارت است از: کیت بلیچینگ دندان در منزل؛ بلیچینگ دندان در مطب دندانپزشک؛ کیت‌های سفید کننده بدون نسخه. بلیچینگ به هیچ وجه به نسج دندان سالم آسیبی نمی رساند.

انجام بلیچینگ و جرم گیری باعث افزایش حساسیت دندان ها به دما، فشار و لمس می شود. این اتفاق بیشتر برای افرای رخ می دهد که از ژل سفید کننده با غلظت بالا استفاده می کنند. بیمارانی که مشکلات لثه ای دارند، بیشتر در معرض حساسیت به جرم گیری و بلیچینگ هستند. حساسیت به بلیچینگ از دو روز تا یک ماه می تواند ادامه یابد. در این شرایط معمولا خمیردندان با نیترات پتاسیم تجویز می شود.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در حال بارگذاری ...